2020-05-06, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Studien berör boende på Kungsholmen, Stockholm.
Så i hela Sverige är det som på Kungsholmen?

Hur vet vi det?

Det jag finner är följande.
"The most dramatic change over the period studied was an increase in the proportion of people who moved into an institution and died shortly afterwards."

Jah finner inte i abstract att femtedel avlider första månaden after att de har flyttat in in särskilt boende?
-------

Tack för att du angav titeln till studien. Jag har funnit den och laddat ner den, men får läsa igenom den senare.
De har ju intervjuat personerna bakom studien, och då har de gett mer detaljer.

De har sagt:

1) Det ser likadant ut i resten av Sverige.

2) Kungsholmen var t.o.m. värre än en femtedel döda inom en månad. Där var det 25-30%.

Utan att kunna läsa studien skulle jag gissa att siffrorna undantar demenssjuka. Men det är bara min gissning.
Citera
Medlem
Pratade på fikat på jobbet igår om viruset. Tänk att det finns folk som tror att detta bara kommer hålla på till sommaren börjar för att då försvinna för alltid.
Citera
Medlem
Givetvis skall Sverige vara extrema: 2 dagar istället för WHO:s rekommendation på 2 veckor. Och som vanligt rycker svenska experter med koppling till FHM ut och försvarar slarvet. Ideologin skall försvaras. I Sverige skall oförsiktighetsprincipen gälla även i ett läge där man kan vara nästan helt säker på att den kostat många människoliv:

Citat:
Den tidsrekommendationen har lagt grund för hantering av bland annat patienter som utan att coronatestas skickas direkt från covid-avdelningar på sjukhus till äldreboenden, som DN beskrivit – något som läkare tror har gett upphov till smittoutbrott på boenden.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-riktlinje-for-smittorisk-av-covid-19-kan-ses-over/
Citera
2020-05-06, 07:46
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det går lite fram och tillbaka, men gradvis växer listan av länder utan aktiva fall. Just nu 7 stycken:

Belize
Falklandsöarna
Grönland
Surinam
Papua Nya Guinea
St Barth
Anguilla

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Så det är länder som kommer att rekommenderas att åka till i semestertiden för att undvika smittan?
Citera
2020-05-06, 07:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det var synd då att inte minsta barn förbjöd amalgam förrän 2009.

Grejen med amalgam var ju att man trodde att det skulle stanna i fyllningarna och inte lösa ut, och i ärlighetens namn gjorde det kanske det också. Eftersom det bara var en liten grupp av alla som hade amalgamfyllningar som fick besvär, så kan man misstänka att det var samma typ av människor som har "elallergi" nu. Eller om de har gått över till de där mobilmasterna...

Vid svinisvaccineringen sprutade man in klicksilver direkt i folks blodådror, stor skillnad...
Citera
2020-05-06, 07:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Så det är länder som kommer att rekommenderas att åka till i semestertiden för att undvika smittan?

Du kan glömma att länder som gjort sig av med smittan, skulle släppa in någon från Sverige...
Citera
2020-05-06, 07:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Givetvis skall Sverige vara extrema: 2 dagar istället för WHO:s rekommendation på 2 veckor. Och som vanligt rycker svenska experter med koppling till FHM ut och försvarar slarvet. Ideologin skall försvaras. I Sverige skall oförsiktighetsprincipen gälla även i ett läge där man kan vara nästan helt säker på att den kostat många människoliv:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-riktlinje-for-smittorisk-av-covid-19-kan-ses-over/

...och när folk kom hem från de pestsmittade områdena i Italien och Österrike, var FHM tydliga med att de skulle gå till jobbet och skolan så länge som de var friska. "Friska barn ska vara i skolan." I det läget, när ingen visste något än, borde man självklart ha tagit det säkra före det osäkra, och satt dem allihopa i karantän i 14 dagar. Som andra länder gjorde. Men Sverige måste alltid vara konstigt och extremt.
Citera
2020-05-06, 07:51
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Pratade på fikat på jobbet igår om viruset. Tänk att det finns folk som tror att detta bara kommer hålla på till sommaren börjar för att då försvinna för alltid.

Jag skulle inte bli förvånad om det går ner ordentligt över sommaren faktiskt, men det är inte nåt jag är säker på.

Snopet om vi då fortfarande sitter med tusentals fler döda än våra grannländer. Vi har ingen flockimmunitet att tala om, så om det är vädrets makter som inverkar så kommer det gynna dom också. Ingen bra första rond.
Citera
2020-05-06, 07:52
Avstängd
Vi kommer inte bli av med Wuhan-snuvan. Den är här för att stanna. Är man rädd för Wuhan-snuvan så får man stanna hemma. Jobbar man med människor i riskgrupper får man utöva försiktighet. Säg dock inte åt övrigt folk att stanna hemma eller hur de i övrigt ska leva sina liv. Vi har aldrig någonsin låst in friska människor, rimligtvis låser man in sjuka och sköra.

Wuhan-snuvan, kinesen, eller vad man nu föredrar att kalla den, kommer att vara med oss en lång tid framöver. Så enkelt är det.
Citera
2020-05-06, 07:53
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och när folk kom hem från de pestsmittade områdena i Italien och Österrike, var FHM tydliga med att de skulle gå till jobbet och skolan så länge som de var friska. "Friska barn ska vara i skolan." I det läget, när ingen visste något än, borde man självklart ha tagit det säkra före det osäkra, och satt dem allihopa i karantän i 14 dagar. Som andra länder gjorde. Men Sverige måste alltid vara konstigt och extremt.

Jo, försiktighetsprincipen är inte populär på FHM. De antar hellre och kör på direkt.
Citera
2020-05-06, 07:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Har du något som stödjer detta påstående? Vad jag förstått så förutspås att bmp kommer att sjunka med ca 5-7% från nästa kvartal i sverige vilket inte är direkt bra siffror.

Vad är egentligen skillnaden mot en hårdare lockdown jmf med vad vi har idag med avseende på effekter på ekonomin t ex.de som kan jobba hemma skulle göra det även under en lockdown, personer som är permiterade är det framförallt beroende på global efterfrågan alt störning i produktionskjedjor, handla mer på nätet istf för att gå till en fysisk butik, beställa hem mat istf att sitta på resturang och äta...
Ja listan kan göras lång och jag är inte övertygad om att det skulle få övedrivet stora effekter på ekonomin jmf med vad vi redan har idag.

Det enda vi kan säga med säkerhet är att antalet döda kommer att vara högre sålänge vi inte tillämpar striktare åtgärder. Personligen har jag väldigt svårt att hur man t ex tillåter resturanger att ha sittande gäster med tanke på den begränsade ekonomiska nyttan och den högre risken för spridning.

Är inne på samma linje. Som Sverige hanterat det hela kan jag inte se något slut. Man skulle istället köra hård lockdown i två månader. Därefter masstestning och smittspårning. På så vis kan man förhoppningsvis utrota smittan i väntan på vaccin. Nu kommer skiten istället bara gå runt runt. Vården kommer ha fullt upp under mycket lång tid. Riskgrupper vågar inte gå ut. Återverkningar på ekonomin blir svår. Värst av allt är att vi kommer få väldigt många döda. Nya Zeeland tycks valt rätt väg. Sverige är tillsammans med Norge egentligen också en önation och hade kunnat göra samma sak genom att enbart stänga bron över östersund och gränsen i norra Sverige mot Finland.
Citera
2020-05-06, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De har ju intervjuat personerna bakom studien, och då har de gett mer detaljer.

De har sagt:

2) Kungsholmen var t.o.m. värre än en femtedel döda inom en månad. Där var det 25-30%.

Utan att kunna läsa studien skulle jag gissa att siffrorna undantar demenssjuka. Men det är bara min gissning.

Mycket skratt när jag läste nedannstående
De har ju intervjuat personerna bakom studien

De har sagt:

Så gör man en studie om äldre Kungsholmen då på någor mystiskt sätt får man kunskap om hela övriga äldre-Sverige.

Har du någon länk till där de som har författat studien hävdar "Det ser likadant ut i resten av Sverige"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in