2020-05-06, 00:25
Medlem
crisscrosss avatar
Björn Olsens nysvenska ord "klustersmitta" blev kortlivat. Östermalm där "inte en käft var positiv" har nu fler döda per capita än Italien:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/5-maj-antal-smittade-och-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/
Citera
2020-05-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Utveckla gärna! Mer detaljer.

Låt säga att masker blir krav i Sverige från och med nu på måndag tex

Vem ska producera maskerna ? Vart kommer materialet ifrån eftersom vi saknar material i Sverige ? Ska man köpa masken själv ? Ska dom vara gratis ?

Ska dom komma i olika storlekar ? Ska barn ha dom och isåfall på skolan då också eller?

Jag svarade ju precis, du kan göra en själv, jag gav ju dig länken till CDC. De är för övrigt inte slut överallt om man bara letar lite.
Citera
Medlem
Citat:
Men samtidigt så ska ju varje normal chef för varje äldreboende (hen har faktiskt högskoleutbildning) och masen inom varje kommun snabbt agera och fatta beslut.

Problemet är att skyddsutrustning saknats sedan dag ett. En kompis jobbar som chef på ett boende och där gick beställningen av skyddsutrustning fram men levererades inte med svar tillslut att regionsjukhusen prioriteras i första hand och svar när leverans är möjlig kan inte lämnas så
Ja, inte lätt men det verkar aldrig finnas någon som har något övergripande ansvar.
Jag tycker detta förskjutande av ansvar till mellanchefer, samordnare och befolkningen i stort är ett fegt sätt att smita från ansvar.
Citera
Medlem
Citat:

Vem ska producera maskerna ? Vart kommer materialet ifrån eftersom vi saknar material i Sverige ? Ska man köpa masken själv ? Ska dom vara gratis ?

Ska dom komma i olika storlekar ? Ska barn ha dom och isåfall på skolan då också eller?

Utöver ovanstående: hur många masker ska var och en ha och hur ska de förvaras när en använd mask inte får kontaminera ytor/personer utan att förvaras på ett säkert ställe tills den kastas/tvättas (om det handlar om tygmask).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Och varför skulle man vara tyst tills man får veta om överdödligheten?
Är det så normala människor agerar tycker du?

Om du är ute med en tjej och hon går till random snubbe och börja flirta. Vad gör du då?
Avvaktar och väntar lite?
Och bara om hon drar hem med snubben anser du att hon är en slyna?

Intressant sätt att tänka.
Förstår att svenskar är ofta konflikträdda.
Men allt lite fegt kan man tycka.

Menade inte att han behöver sluta sig som en mussla och inte tala om det han faktiskt vet.
Men gissningar om dödlighet/överdödlighet kan man kanske lämna därhän tillsvidare.
Citera
2020-05-06, 00:28
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag förhåller mig neutral. Det har kommit löften om HIV-vaccin sedan 80-talet vid jämna mellanrum och boten för Alzheimers har stipulerats fler gånger än det finns covid-döda i Sverige

Jag tror inte blodplasma från tillfrisknade hjälper sjuka i Alzheimers eller HIV? Men jag kan ha fel på den.
Citera
2020-05-06, 00:28
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Du fick aldrig lära dig källkritik i skolan kan jag tänka mig? Gick du i skolan? Fick du lära dig att citerade rubriker på forum är samma sak som sanningen? Intressant att följa när skolkmaffian på fb ska försöka söka sanningen...

Haha vad snackar du om? Jag antar att det var dig personen svarade då. Isf så skrev du att FHM "aldrig" sagt att barn inte smittar och fick sedan en länk där de sa det i rörlig bild. Menar du att den videon var fejkad eller?

Tagga ner lite och acceptera att du hade fel. Är inte hela världen.
Citera
2020-05-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, inte lätt men det verkar aldrig finnas någon som har något övergripande ansvar.
Jag tycker detta förskjutande av ansvar till mellanchefer, samordnare och befolkningen i stort är ett fegt sätt att smita från ansvar.

Absolut och i Sverige är man expert på att aldrig ha någon som har det övergripande ansvaret. Vi är nog bland världsmästare i den grenen. Alltid någon annans ansvar

sjukt ändå att det fanns chefer som förstod och som försökte men nekades skyddskläderna
Citera
2020-05-06, 00:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Så varför har vi fler covid döda än dessa untermenschen om vi är så överlägsna?
För att vi är överlägsna vad gäller att hålla äldre vid liv.
Citera
2020-05-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Utöver ovanstående: hur många masker ska var och en ha och hur ska de förvaras när en använd mask inte får kontaminera ytor/personer utan att förvaras på ett säkert ställe tills den kastas/tvättas (om det handlar om tygmask).

Ja jo! Och när vi äter på stan (säg en macka på tunnelbanan som motsvarar ens lunch och middag, ska man få ta av sig masken då om man behöver äta ?
Citera
2020-05-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Björn Olsens nysvenska ord "klustersmitta" blev kortlivat. Östermalm där "inte en käft var positiv" har nu fler döda per capita än Italien:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/5-maj-antal-smittade-och-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/

Det stod ju redan i Svensk Damtidning idag att kungen och drottningen har sorg för att deras kompisar dör som flugor. Hur ska de ens kunna delta i begravningen?
Citera
2020-05-06, 00:33
Medlem
Citat:

Stefan Löfvén håller tal till nationen med skyddsmask på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in