2020-05-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror du överskattar det grovt.

Kan du sluta prata i gåtor?

Vad överskattar jag grovt ? Att myndigheter inte har koll på fb ?

Haha är du allvarlig nu alltså ?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hur många elever va smittade på den skolan?

Kan inte tänka mig att man testat eleverna ens. Eller du kanske vet? En fjärdedel av lärarna bar på viruset dock.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Hon har ju inte ens skyddet över näsan , sedan drar hon ner det helt mot halsen när hon ställer frågor

Ja det gjorde ont i hela min kropp av att titta på hur hon hanterade munskyddet.
Citera
Medlem
Ny forskning stöder tidigare resultat: Asymptomaiska smittspridare
Recent epidemiologic, virologic, and modeling reports support the possibility of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) transmission from persons who are presymptomatic (SARS-CoV-2 detected before symptom onset) or asymptomatic (SARS-CoV-2 detected but symptoms never develop). SARS-CoV-2 transmission in the absence of symptoms reinforces the value of measures that prevent the spread of SARS-CoV-2 by infected persons who may not exhibit illness despite being infectious.

Desto viktigare att vårdpersonal inom hemtjänst och vårdboenden använder skyddsutrustning. Viktigt också att stänga skolorna då barnen är asymptomatiska smittspridare och för smittan vidare till sina föräldrar!! Ganska många 40-60 som vårdas på intensiva i Stockholm.
Munskydd åt alla!

Detta borde vår myndighet och regeringen läsa och svara på:
The existence of SARS-CoV-2 transmission while infected persons are presymptomatic and asymptomatic raises 3 key questions that need to be answered to inform public health action. First, the incidence of asymptomatic compared with symptomatic SARS-CoV-2 infection needs to be determined. The extent of presymptomatic or asymptomatic SARS-CoV-2 infection may be clarified by studies using serial virologic data, serologic data, or a combination of both in observational cohorts or surveillance systems. If a substantial proportion of infections are asymptomatic, enhanced testing strategies may be needed to detect these persons. Second, given that a large proportion of infections probably result from transmission from asymptomatic or presymptomatic persons (32,33,39), the effectiveness of public health interventions aimed at reducing their infectiousness needs to be quantified. If the COVID-19 pandemic is found to be driven by undetected asymptomatic or mildly symptomatic SARS-CoV-2 infections, new innovations in disease detection and prevention (beyond exhaustive contact tracing, mass testing, and isolation of asymptomatic contacts) may be needed. Last, knowledge of SARS-CoV-2 immunity among persons with asymptomatic or mild SARS-CoV-2 infection is needed; specifically, whether full or partial immunity develops in these persons, how long protective immunity lasts, and if it is possible to be immune from reinfection but still asymptomatically transmit SARS-CoV-2 while in a carrier state.
Citera
2020-05-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Tycker du det är orättvist att så många gamla dör?
Vi kanske ska kvotera med lite ungdomar?

Jag tycker vi har oproportionerligt många döda i förhållande till vår folkmängd.

De flesta är från Stockholms äldrevård där de saknat skydd. En enkel åtgärd hade förhindrat dessa siffror.
Citera
2020-05-05, 23:05
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Att det dött fler i sverige än i folkrika länder som mexiko och indien, som jag sa från början.

Ok, det är bättre att dö i något icke covid-relaterat vid 69 års ålder än att dö i covid vid 82.
Har jag förstått dig rätt.
Citera
2020-05-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur tänker du nu?

Om man hinner dö redan vid 69 eller 73 års åldern, då kan man ju omöjligtvis dö i Corona vid 82.

Därför finns det inte så många åldringar bland de döda i dessa länder.

Och Corona slår ju till - som du vet - bland just de äldre.

Om det var tvärtom dvs att det var just barn som dog som flugor då skulle ju dessa länder med flera barn per familj mot våra knappt 2st/familj ligga risigt till.

Jag tänker att fler dött i Sverige än i Indien och Mexiko som jag sagt 3 gånger nu.
Senast redigerad av zirconium2020 2020-05-05 kl. 23:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja absolut. Det går inte att svenskar är ointelligenta. Det finns många välutbildade.
Men i en situation som denna är det inte det som avgör hur man beter sig.

Så hur Sverige hanterar krisen har inget att göra med intelligens.
Det som finns bakom detta är hur medelsvensken är.
Dvs de beslut som tas av de som styr landet återspeglar hur folket är allmänt.

Om man tänker så här: om man hade haft referensum om hur man ska hantera pandemi är jag ganska så övertygad att det skulle hanterats mer elle rmindre på samma sätt som nu.

Det som finns bakom är då återigen hur den typiske svensken är.
Det finns saker som kännetecknar en stor andel av folket som bor i detta land.
Alla dessa saker kan sammanafttas med npgra ord:

Ensamhet/Avsaknad av familjeband/Girighet/Konflikträdsla

Personer som är ensamma (och i Sverige finns det gått om, mer än i resten av världen) är benägna att bara tänka på sig själv.
Det är inget större bekymmer att få veta att andra som bor i samma land, samma stad, samnma by som du dör.
Du umgås inte med dem. De är inte dina vänner.

Avsaknad av familjeband gör att det finsn många som är ensamma men har familj, men det finns inga starka familjeband.
Så att få veta att mamman dör är ibland jobbigt. Men många gånger är kasnke helt ok, speciellt om de är ädlre och har levt lite. Ingen stor sak så att säga. Pch slutligen finsn även de som sktier fullständigt i det. Inga starka familjeband ju.

Girighet gör att pengar är viktigare än allat annat. Speciellt mycket viktigare än några okända gamlingar som dör i nåt äldreboende.

Och så konflikträdsla. När man såg bilder från Italien och Spanien med folk so var instängda hemma, som bara fick gå ut och handla och med poliser som kontrollerade folk, så var det för konflikträdde svensken en chock. hade han fått välja mellan att rädda livet på några okända kärringar i ett äldreboende och tinga stå ut med de hårda metider man har sett i andra länder hade man inte ens behövt tänka två gånger och bara gå med på att det är ok att det dör okända människor.

Alla dessa ingredienser har gjort att vi har det vi har idag.
Det som händer i Sverige, de siffror man ser, är extremt skrämmande.
I ett land som Italien (med totalt annorlunda syn på livet) skulle det varit helt omöjligt att fortsätta leva livet som vanligt.

Men här är det ok. Man har trängt bort det.
man vet att det är fel.
Men hellre att det dör tiotal okända hit och tiotal okända dit än att påverka sina egna intressen.

Sad but true story.

Vilket nihilistiskt jävla svammel. Egentligen hade man kunnat sluta läsa redan när du tycktes röra ihop saker med utbildning och intelligens....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finns ju influensavirus som är coronavirus. Som återkommer som du säger. Så influensavirus utesluter inte coronavirus...

Nej, influensavirus är inte coronavirus

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Influensa

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Kan du sluta prata i gåtor?

Vad överskattar jag grovt ? Att myndigheter inte har koll på fb ?

Haha är du allvarlig nu alltså ?

Ja.
Dessa konspirationsteorier som spökar för vissa här inne är oftast ett tecken på att man sitter inne för mycket och har alldeles för mycket fritid.
Fb är känt för att vara i mångt och mycket en toalett av åsikter, fördomar, personangrepp och knasiga konspirationsteorier.
Att bevaka det intensivt skulle göra de flesta mentalt labila.
Citera
2020-05-05, 23:07
Medlem
Det brukar ju sägas att det är lätt att vara vargkramare om man bor i Stockholm.
Och lite så är det nog med de som förespråkar en total lockdown, fast omvänt då förstås.
Min gissning är att majoriteten av dem som vill att vi ska stänga ner allt omgående lever rätt så isolerade och långt ut på vischan, inte i storstäderna.
Jag undrar hur det låter i sociala medier i de länder som drabbats betydligt hårdare än oss i Sverige, som Belgien, England, Spanien, Italien. Har de någon motsvarighet till Flashback där självutnämnda epidemiologer skriver inlägg efter inlägg, rasande över att deras myndigheter begår ”folkmord”, eller är de mer sansade?
Det här är intressant. Varför är vi svenskar så högljudda och arga på internet, men så tysta och tillbakadragna i övrigt? Finns det rent av ett samband? Jag tror det.
I länder vars befolkning har revolt, revolution och huliganism i blodet, där man gestikulerar, diskuterar och argumenterar om både stort och smått med sina vänner över en pint eller ett par tallrikar pintxos, där demonstrationståg och gatuprotester sker lika spontant som en utflykt till Ullared eller en fotbollsmatch i Vasaparken, där är grogrunden för anonyma internetkrigare antagligen mindre gynnsam.
Där finns inget uppdämt behov av att känna sig hörd eftersom man faktiskt pratar och diskuterar till vardags med vänner, grannar och kollegor.
Men fan vet, det kanske börjar klia i tangentfingrarna även på dem nu när de sitter i lockdown och inte kan umgås med någon.
Citera
2020-05-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ok, det är bättre att dö i något icke covid-relaterat vid 69 års ålder än att dö i covid vid 82.
Har jag förstått dig rätt.

Nej det har du inte. Man borde ju i ett hyfsat utvecklat iland som Sverige med rätt låg befolkning, ha mycket högre chans att överleva än i indien och mexiko tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in