2020-05-05, 22:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Falska positiva svar händer i princip inte ens med skräptest. Visa källa på att folk som testat positiva har varit negativa är du snäll.

Att testa leder till att man kan smittspåra och ta proaktiva åtgärder. Det är bevisat att en BETYDLIG del av spridningen sker av dom som inte ens visar symptom. Oavsett vad FHM säger till oss. FHM ljuger med andra ord.

Varför fattar jag inte. Det är precis som att de inte förstår att det är 2020 och vi har tillgång till information från andra länders myndighet tex dansk seruminstitut.

Här är ett exempel på skittest som visade positivt som sen förmodligen var negativt:

https://www.dn.se/nyheter/hon-testades-positivt-hos-hedda-care-men-negativt-vid-karolinska/

Det är möjligt att det inte är jättevanligt men hur bra är det om en undersköterska som jobbar med äldre tar ett test hon köpt på nätet - tror att hon haft C-19 för två månader sen - och nu tror att hon nu är immun - och går till kneget och dödar 50 gamlingar?

Jag tror Sverige gör rätt med testerna. De är uppenbarligen inte 100 procent säkra. Än.
Citera
2020-05-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror de betraktar en tråd som denna som rätt meningslös.
I stort sett upprepas varje sak varje dag här.
Samma personer rabblar samma saker och det råder egentligen total status quo.
Man kan hoppa in när som helst utan att ha missat något väsentligt.
Total rundgång endast.

Ja jo visst. Men det innebär inte att myndigheter inte har koll för de
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Inte om man ser till dödsfall.
Tycker du det är orättvist att så många gamla dör?
Vi kanske ska kvotera med lite ungdomar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Ja jo visst. Men det innebär inte att myndigheter inte har koll för de

Jag tror du överskattar det grovt.
Citera
2020-05-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Inte om man ser till dödsfall.

Hur tänker du nu?

Om man hinner dö redan vid 69 eller 73 års åldern, då kan man ju omöjligtvis dö i Corona vid 82.

Därför finns det inte så många åldringar bland de döda i dessa länder.

Och Corona slår ju till - som du vet - bland just de äldre.

Om det var tvärtom dvs att det var just barn som dog som flugor då skulle ju dessa länder med flera barn per familj mot våra knappt 2st/familj ligga risigt till.
Citera
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Halva tråden skrek ju i månader här inne att det inte finns någon immunitet för folk i Korea hade testat positivt igen efter att ha blivit friskförklarde.

Visade sig sedan vara falska positiva, som reagerat på icke aktiva fragment av viruset som dom hade kvar i kroppen.

Bättre källa än det på att det finns falska positiva går ju knappt att få.

Ja det har du iofs rätt i att man kan kalla det en falsk positiv men jag menade i bemärkelsen har inte och har inte haft covid19. Dessa finns inte. Falskt negativt test är dock väldigt vanligt kanske uppåt 25%.

Detta kan vi dock lösa med kombitest. Abbott och Roche har dessa och de kan pluggas in i de system vi redan har idag men vi köper inte in dom... För vi har ingen avsikt att testa på större skala. Precis som att ingen på Socialstyrelsen och FHM ens kunde svara på frågan om vaccin inköp idag. Man skiter i det helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror en starkt bidragande orsak till att FHM och regeringen vägrar att införa någon form av tvingande åtgärder som munskydd eller karantän i de värst drabbade områdena är att det kommer att bli helt omöjligt att upprätthålla denna ordning i exempelvis bostadsområdena på Järvafältet.

Säg att man går ut med att: Nu ska alla använda munskydd för att minska smittspridningen. Inte en kotte på Järvafältet följer uppmaningen. Vad händer då? Jo krav från övriga befolkningen att man ska ta i med hårdhandskarna och se till att uppmaningen följs. Och då står regeringen med två val:
1. Antingen göra detta, och så blir det massiva upplopp och våld mellan polis och utanförskapsgrupperna
2. Inte göra detta, och visa hela befolkningen att man inte har kontroll över dessa områden

Faktum är att detta kan vara en starkt bidragande orsak till den extrema försiktigheten.

Det tror jag inte. De flesta i Järva följer nyheter från hemländerna där alla har munskydd, och man har oftare munskydd själva där än i övriga Stockholm.
Citera
2020-05-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Den där får du nog utveckla. Alla dör men svenskar dör mycket senare än i Indien och Mexiko, även nu under coronatider. Vad försöker du säga?

Att det dött fler i sverige än i folkrika länder som mexiko och indien, som jag sa från början.
Citera
2020-05-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur tänker du nu?

Om man hinner dö redan vid 69 eller 73 års åldern, då kan man ju omöjligtvis dö i Corona vid 82.

Därför finns det inte så många åldringar bland de döda i dessa länder.

Och Corona slår ju till - som du vet - bland just de äldre.

Om det var tvärtom dvs att det var just barn som dog som flugor då skulle ju dessa länder med flera barn per familj mot våra knappt 2st/familj ligga risigt till.

Good point
Citera
2020-05-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Säg det till läraren i Skellefteå som dog av viruset, och 10 av hans lärarkollegor vart smittade.

Men jag förstår din tanke, dock ser jag det inte som något negativt att skolorna snart går på sommarlov och att folket börjar vara ute mer. Det är inomhus man smittas som mest.
Hur många elever va smittade på den skolan?
Citera
2020-05-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Men är du trög?

Om du inte vet hur smitta sprids, aldrig burit mask och saknar kunskaper så kommer du vara och röra i din mask mer eller mindre och därmed föra smitta från händer till ditt ansikte. Vad är det du inte begriper ? Vi smittad inte genom att gå runt och andas. Vi smittat när vi tar Med våra händer i vårt ansikte eller med kontaminerade föremål tex hörapparat, mobil mm.

Så det räcker med att du slarvar med handhygien PYTTELITE så förvärrar du situationen av att bära mask.

Mask hjälper bara att idioter inte ska hosta, nysa eller snora rakt ut. Och vem gör ens det i dessa tider ?

Kittlar det i halsen när man står i kön på Ica så lägger man benen på ryggen och springer därifrån. Inte fan vill man va
Ta den som hostar eller nyser offentligt idagsläget

Är du trög själv?

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30918-1/fulltext
Citera
2020-05-05, 23:03
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Njaa. Skulle inte tro det. Åtminstone kan han ju alltid fråga sina egna barn hur tungt de upplever vården i vardagen och få en inblick på det sättet. Ena dottern är ju läkare och har bl a jobbat även med Ebola-patienter i Afrika (precis som sin far) och den andra dottern är sjuksköterska. (Den tredje dottern jobbar med miljö- och hållbarhetsfrågor.)

Så jag tror att pappan har en ganska bra bild av hur jobbig vården har blivit.

Sen om han skulle känna sig det minst tveksam angående något nytt forskningsresultat på området, då kan han ju alltid diskutera med sin fru vilka evidensbaserade metoderna som just denna forskning har använt - eftersom hon undervisar just i detta ämne. Förutom att hon driver postdoktoral forskning
inom molekylär endokrinologi, epigenetik, strukturbiokemi och cellulär virologi mm.

Anders själv tog sin läkarexamen i mitten av 1980-talet och förutom att ha jobbat med Ebola-patienter tjänstgjorde han både på Smittskyddsinstitutet och Socialstyrelsen. Han är också ledamot av Kungliga krigsvetenskapsakademien där hans inträdesanförande handlade om - (tadaa....pandemiers påverkan på samhället.

Så jag tror nog att du slipper vara orolig för att Anders inte skulle ha tillräckligt mycket teoretisk kunskap eller att inte skulle ha inblick i hur det är i vården under dessa Corona-tider.

När man ser det så där tydligt så kan man helt klart konstatera att han är rätt man för jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in