Citat:
Ursprungligen postat av
urgt
Appen fungerar även för annat folk.
Har kollat lite på hur det fungerar förresten, och Googles och Apples modell (de funderar på att lägga in support direkt i operativsystemet) är väldigt snäll ur integritetssynpunkt också.
Telefonen lagrar anonymiserade IDn för varje telefon den varit i närheten av. Om någon ägare av de andra telefonerna senare blir smittad så kan de rapportera det (en läkare måste skriva på också, så det går inte att skicka fulrapporter). Då får man en notis i sin telefon om att man varit nära en (potentiellt redan då) smittad person.
Är systemet tillräckligt smart kan det nog t.o.m. hålla reda på hur länge man var i närheten av den personen, och t.ex. om det var inomhus eller utomhus. Kan kanske även rapportera rekursivt, om man vill täcka in hela det potentiella "klustret".
Rätt smart system, och hyfsat harmlöst överlag, om man inte är superparanoid.
- Jag är misstänksam mot sådana övervakningssystem. När samhället har byggt upp dessa system, kommer systemen då att stängas av när epidemin har gått över? Eller kommer myndigheterna att behålla systemen i smyg? Finns risk att systemen återanvänds i andra syften än smittskydd?
Hur frivilligt är det att låta sig övervakas? Hur frivilligt kommer det att vara i framtiden? Kan övervakningsprogrammen bli lika "frivilliga" som användarvillkoren till datorernas operativsystem? I teorin är det frivilligt att klicka på "godkänn", men den som inte godkänner villkoren, kommer inte att kunna använda sin dator.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Men poängen är att många inte är vidare superparanoida for smittan heller, så vad ska man då med en sån app till? Och den smittade man varit i närheten av kanske var en sån där munskyddsfanatiker med tre olika skydd och filter för ansiktet som inte smittade en enda virion.
Föreslår du samma app varje influensasäsong, för varje liten förkylning som går, och inte minst för vinterkräksjukan?
- Jag är skeptisk till spårnings-program, men jag medger att det är en lockande tanke att bekämpa magsjukor. Usch och blä säger jag om magsjuka.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Det är ju så himla lite smittsamt att man inte ens lyckats detektera smittade på Östermalm, enligt pippin Björn Olsen! Så varför ska alla strutta runt med munskydd, spårningsappar och ilskna blickar mot alla som inte håller sig på 2 meters avstånd, när just ingen går omkring med nån smitta?
Fattar du inte hur grundlurade vi blivit, en hel vår åt fanders för ingenting. Det finns inga smittade, de går inte hitta, så vad nytta tror du din lilla app gör? Varför ska vi måsta utsätta oss för detta experiment?
Jag tror det är dags för en ny diagnostisk kategori inom psykiatrin, nämligen coronanoja. Lite som tulpanomanin en gång i tiden, när folk var beredda att offra allt för en liten knöl. Som i och för sig blev till en vacker tulpan (de mest eftertraktade var faktiskt virussmittade) men nu har vi degraderat så till den grad att allt vi vill ha är munskydd, restriktioner och en spårningsapp, och för detta är vissa av er beredda att offra precis allt.
- Jag anser att Covid-19 borde ha stoppats innan allmänheten fick panik, och började efterfråga övervakning och restriktioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
All strävan efter demokrati och integritetsskydd slänger ni på sophögen för ni vill övervakas och straffas och gömmas bakom påbjudna ansiktsskydd. Ni borde skämmas. Verkligen skämmas!
- Smittskydd är en angelägenhet som oundvikligen kräver att myndigheterna kan göra stora ingrepp i medborgarnas liv. Jag ser hellre att myndigheterna använder grova verktyg, istället för sofistikerade övervakningssystem. Grova verktyg inkluderar avspärrningar och karantän. Dessa gör så stora ingrepp i medborgarnas liv, att åtgärderna är synliga för alla. Det är inte möjligt att upprätthålla en avspärrning i smyg, efter att en epidemi har gått över.
Med sofistikerade övervakningssystem finns däremot en överhängande risk att myndigheterna i smyg behåller övervakningen även när epidemin har gått över.