Citat:
Munskydd rekommenderas inte ens. Man är till och med fientlig inställd mot det, verkar det som.
Så det kan inte riktigt bero på att man saknar resurser för att kolla upp att folk vekrligen använder det. Det behövs ju inte vid rekommendation.
Jag ser bara två anledningar:
1 - Prestige. De tycker det är jävla jobbigt att backa. Men vuxna ansvariga människor som ska bete sej så där? Har lite svårt att tro det.
2 - Detta tror jag mer på: de vill att smittan ska spridas. Lite grann. Inte för mycket, inte för lite. De vet att det eventuellt kan man smittas om folk inte har munskydd. Så de ser det som ett sätt att påskynda det hela lite. utan att överdirva.
Beträffande karantän:
Ja, där är det säkert problem, stora, med resurser.
Ytterligare något som jag tror starkt på är att man vet att medelsvensken klarar inte av sånt. Är fredskadat. Vet inte vad kriser betyder. Är rädd. Han skulle må extremt dåligt av att bli instängd hemma. Det är emot kulturen där alla ska klara sig själva och får göra precis va de vill.
Att detta medfööljer att många dör i onödan tycks dock inte vara lika viktigt.
Gällande munskydd: ser också att det skulle kunna bero på att, precis som ovan, man tror det är kränkande att få folk att gå ut och se ut som idioter med en mask.
Även här, hellre att inte känna sig som en clown än att rädda någons okänd liv.
Så det kan inte riktigt bero på att man saknar resurser för att kolla upp att folk vekrligen använder det. Det behövs ju inte vid rekommendation.
Jag ser bara två anledningar:
1 - Prestige. De tycker det är jävla jobbigt att backa. Men vuxna ansvariga människor som ska bete sej så där? Har lite svårt att tro det.
2 - Detta tror jag mer på: de vill att smittan ska spridas. Lite grann. Inte för mycket, inte för lite. De vet att det eventuellt kan man smittas om folk inte har munskydd. Så de ser det som ett sätt att påskynda det hela lite. utan att överdirva.
Beträffande karantän:
Ja, där är det säkert problem, stora, med resurser.
Ytterligare något som jag tror starkt på är att man vet att medelsvensken klarar inte av sånt. Är fredskadat. Vet inte vad kriser betyder. Är rädd. Han skulle må extremt dåligt av att bli instängd hemma. Det är emot kulturen där alla ska klara sig själva och får göra precis va de vill.
Att detta medfööljer att många dör i onödan tycks dock inte vara lika viktigt.
Gällande munskydd: ser också att det skulle kunna bero på att, precis som ovan, man tror det är kränkande att få folk att gå ut och se ut som idioter med en mask.
Även här, hellre att inte känna sig som en clown än att rädda någons okänd liv.
Beträffande munskydd så är jag mer inne på en tredje linje. Det finns inte tillgängligt i sådan volym att allmänheten skulle kunna få tag på dessa. Om FHM rekommenderade munskydd och folk inte kunde skaffa dem, skulle en paniksituation och social oro kunna uppstå. Det är vad jag tror. Fanns de tillgängliga så skulle de nog rekommendera detta som en ytterligare bra åtgärd.