2020-05-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Her er det en hel mengde klausulerte dokumenter som Holden ikke kan snakke med klienten om. Hvor stor del av Holdens støtteskriv som angår taushetsbelagt informasjon, vet jeg ikke.

Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Det er individuelt for hver enkelt sak hvor mye arbeid som er nødvendig. Som jeg skrev i en posten over får man betalt stykkpris for støtteskriv, så man vil helst ikke bruke mer tid enn det man får betalt for.

Når dokumentene er klausulerte kan heller ikke forsvarer diskutere innholdet i støtteskrivet med klient, hvis det omhandler noe som er klausulert. Hvis det også var noe man lurte på.
Takk for opplysninger Kornblomst og Aniani

Har dere sett på kartene på forsiden av rb.no og funnet ut hvor de nevnte eiendommene er?
Citera
2020-05-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Politiet klarte ikke svare på Hagen-anke i tide
Publisert:05. mai 2020, kl. 21:20
Skulle svart tirsdag – har fått innvilget utsettelse til onsdag morgen. Det melder NRK."
https://www.rb.no/politiet-klarte-ikke-svare-pa-hagen-anke-i-tide/s/5-43-1304459

1)"Hagens forsvarer Svein Holden leverte søndag kveld anken med et støtteskriv, skriver NRK.
– I mitt støtteskriv har jeg reist åpenbare innvendinger mot politiets begrunnelse for at vilkårene for varetektsfengsling av Tom Hagen er oppfylt, sier Holden"

2) "jeg har jobbet tre dager av 12 timer med mitt støtteskriv, skriver Holden."

"– Det er ganske mye å ta tak ifra Holden, så skal vi kommentere og mene noe om det, og det tar tid. Det er et omfangsrikt materiale, sier påtaleleder Haris Hrenovica."

1) Støtteskriv - er det vanlig?
2) Omfangsrikt. Lurer på hva som står i støtteskrivet.

Svar på spørsmål 1: ja, det er det.
Citera
2020-05-05, 22:46
Medlem
Citat:
Til opplysning (fant ikke originalposten du siterte fra) har forsvarere fast timepris fra det offentlige på 1060,-/timen.

Støtteskriv til anke går som regel som stykkpris, dvs. man får ikke betalt pr. time man bruker, men en fast sum, som ikke er stort. Hvis det er noe spesielt som gjør at arbeidet markant overskrider det normale kan man søke om å få dekket etter medgått tid, men som domstolen må godta og ha god begrunnelse for.

Det er ikke så enkelt som å sende en faktura på 2000 kr ganger x antall timer.

Takk for informasjon.

Er de 1060,- med eller uten mva. (umiddelbart tror jeg timesatsen er uten mva)

Men jeg har lite greie på dette. Er det noe i veien for at en rik klient, som Tom Hagen, kan betale advokaten i tillegg til det retten innvilger i salær? Noen lovbestemmelse mot det?

Etter mengden saksdokumenter å dømme, antar jeg at Holden kan få behov for ihverfall én, eller kanskje to, medforsvarere. I store saker pleier tiltalte å ha flere forsvarsadvokater.

Men det er muligens alt for tidlig for slike avgjørelser.
Citera
2020-05-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
Jeg fikk vite av en kontakt at Anne har en eiendom i Gjøvik. En 2.5 mål stor tomt.
Noen som har noen tanker om hva hun evt. hadde for planer med den eiendommen?
Kan det tenkes at hun ville skilles fra TH, og så ville hun selge denne eiendommen og flytte utenlands?
Vet ikke hva en slik eiendom er verdt, men la os si noen hundre tusen.
Å sette opp et hus der vil jo koste kanskje 1-3 millioner alt etter hvor stor huset skal være. Penger hun mest sannsynlig ikke har, selv etter en skilsmisse.
Men selger hun eiendommen for noen hundre tusen, så har hun råd til en leilighet i f.eks. Spania.
Stedet er midt mellom husene Drugaveien 438 og 434, og ville blitt tildelt husnummer 436 ved bygging. Trykk på linkene under for å se kart

https://seeiendom.kartverket.no/eiendom/0502/164/23/0/0

https://www.google.no/maps/place/Drugavegen+438,+2836+Biri,+Norge/@61.0079869,10.3654024,339m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x466a80da4ec68505:0x91df1 24ed0823db3!8m2!3d61.0079869!4d10.3675911

Eiendommen sto i Tom og Anne`s navn fram til 23.10.1987 og ble så overført til bare Anne.
Det samme gjelder for eiendommen i Sloraveien 4b, den ble også overført til Anne ved samme dato 23.10.87. En teori på dette skal være at Tom satset alt han hadde når han startet opp Kvitfjellanlegget, og som en sikkerhet hvis ting gikk skeis, så hadde han de to eiendommene overført på kona.
Eiendommen i Sloraveien 4b ble overført tilbake til Tom 02.02.94. - 10 dager før OL startet.
Sitat db: Før OL på Lillehammer i 1994 var Tom Hagen mannen som garanterte for etterbruken av skianlegget på Kvitfjell - og dermed la grunnlaget for en eventyrlig hytteutvikling i området.

Eiendommen i Gjøvik ble stående i Anne`s navn.

Citat:
Takk for opplysninger Kornblomst og Aniani

Har dere sett på kartene på forsiden av rb.no og funnet ut hvor de nevnte eiendommene er?

Fant den posten ovenfor her rundt den ene eiendommen i hvert fall (er litt fersk her i form av skriving og ikke bare lesing, så har ikke siteringen helt på grep enda, hehe)
Citera
Medlem
Citat:

Tatt fra rb.no

Tom Hagen kan knyttes til en rekke eiendommer på Østlandet. Kartutsnittet viser hyttetomta i kommunen som tidligere het Biri, hytta i Kvitfjell, Heia næringspark i Fet samt eiendommene i Lørenskog – deriblant boligen i Sloraveien, arbeidsplassen i Futurum næringspark og flere næringseiendommer i Solheimveien
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Han hadde mange søsken, frem til i dag har jeg trodd det bare var brødre, men så leste jeg her i tråden at en forhenværende svoger tidlig skulle ha kontaktet politiet tidlig i saken og fortalt at han aldri hadde trodd på kidnappingsteorien

Det betyr at TH også må ha en søster/søstre siden AEH var enebarn.Dette var en overraskende ny opplysning, en forhenværende svoger betyr vel en som har vært gift med en søster av TH.

Noen her som vet hvor mange søstre TH har. Uansett oppsiktsvekkende fordi mye taler for at familie er veldig lojal og at man omtrent må ha forlatt familien for å våge å uttale seg.

Egentlig pussig denne lojaliteten og veldig urettferdig. AEH var enebarn, hvem snakket hennes sak i dette ( bygger bare opp bildet jeg allerede har av et ensomt enebarn som fant trygghet hos denne oppkomlingen og her finner man sikkert også forklaringen for hvordan hun kunne finne seg i denne ektepakten. AEH hadde nok venninner, men når det kommer til slike hendelser er ofte blod tykkere enn vann, noe som gjør denne historien enda mer tragisk
AEH var enebarn og arvet ergo sine foreldre fullt ut, engang hadde hun kanskje noen 100000 kr. Vil tro de gikk med til å bakke barna opp, og litt til barnebarna hvis det var noe igjen.

Barn kan være utrolig slu, og leste i denne tråden at noen mente barna var lojal mot sin far og trodde han var uskyldig fordi de var redd for å miste arv.

Har lyst å spørre hvem arver TH om ikke barna mon tro, finnes der en måte og omgå pliktdelsarv og hvem skulle han i såfall begunstige.
Jeg tror ikke det finnes en måte å gjøre barna arveløse på hvis man ikke bruker opp og eller gir bort pengene før man dør. En viss del kan man testamentere til andre enn livsarvinger og/eller til en/flere livsarvinger. Link under i sitatet med noe opplysninger om pliktdelsarv.
Citat:
Du har rett i at man kan testamentere bort, men livsarvinger har vel uansett krav på en viss sum når det finnes penger/verdier.

"I de tilfellene der avdøde (arvelater) har barn, vil barna, eller deres etterkommere hvis barna er døde, ha krav på en bestemt andel av arven. Utgangspunktet er barna deler 2/3 av formuen, men her er det beløpsmessige begrensninger."

"Pliktdelsarv

Regelen om at enkelte av avdødes pårørende har krav på pliktdelsarv har rot langt tilbake i tid. Pliktdelsarv bidrar til å sikre forutberegnelighet for avdødes nærstående. I dag er bestemmelsen om pliktdelsarv å finne i arvelova § 29.

Bestemmelsen blir først aktuell i de tilfeller der arvelateren etterlater seg barn. Den bidrar da til å begrense arvelaters mulighet til å prioritere andre enn barna og den hindrer også forfordeling mellom barna.

Pliktdelsarven er forbeholdt livsarvingene. Livsarvinger vil si barna til arvelateren, herunder også adopterte barn. Dersom en livsarving selv er død, vil pliktdelsarven gå videre til dennes barn igjen. Les nærmere om arverekkefølgen etter arveloven.

2/3 av formuen til arvelateren er pliktdelsarv til livsarvingene. En livsarving vil likevel ikke ha krav på en høyere pliktdelsarv enn kr 1.000.000,-. Beløpsgrensen på kr 1.000.000,- gjelder for hvert barns linje, men likevel slik at hvert barn får minst kr 200.000,-. Dette kan illustres med et eksempel."

https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/
Senast redigerad av POlROT 2020-05-05 kl. 22:54.
Citera
2020-05-05, 22:51
Medlem
Citat:
Fant den posten ovenfor her rundt den ene eiendommen i hvert fall (er litt fersk her i form av skriving og ikke bare lesing, så har ikke siteringen helt på grep enda, hehe)
Takk for svar og linker og sitat og navn på steder og eiendommer

Citat:
Ursprungligen postat av Serpient1
Tatt fra rb.no

Tom Hagen kan knyttes til en rekke eiendommer på Østlandet. Kartutsnittet viser hyttetomta i kommunen som tidligere het Biri, hytta i Kvitfjell, Heia næringspark i Fet samt eiendommene i Lørenskog – deriblant boligen i Sloraveien, arbeidsplassen i Futurum næringspark og flere næringseiendommer i Solheimveien
Takk for svar og navn på steder og eiendommer
Citera
2020-05-05, 22:52
Medlem
Om TH är skyldig, funderar jag på följande
Han har planerat det sedan flera månader tillbaka eftersom Monero kontot var skapat då.
Varför valde han då att ta livet av henne just denna morgon? Dålig tajming eftersom en elektriker hade ett avtal om att komma hem till dem och AEH även skulle träffa en dotter denna dagen. Hon var bevisligen i livet sent på kvällen innan då de var på teater i Oslo. Enligt media var hon också i livet nästa morgon då hon hade ett telefonsamtal med en anställd på TH s företag. Var detta samtal kritiskt? Vad handlade det om?
Sen har vi 9.14 samtalet som är hans alibi. Om samtalet var till honom är det värdelöst som alibi. Han kan ha tagit med sig hennes mobil till jobbet och ringt sig själv. Antar att det var samma mobilmast för Sloraveien och Futurumsenteret eftersom de ligger så nära varandra geografiskt.
Om han är skyldig måste det ha hänt något avgörande den morgonen eller kvällen innan som fick honom att agera akut. Annars kunde han ha väntat på ett bättre tillfälle.
Citera
2020-05-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Om TH är skyldig, funderar jag på följande
Han har planerat det sedan flera månader tillbaka eftersom Monero kontot var skapat då.
Varför valde han då att ta livet av henne just denna morgon? Dålig tajming eftersom en elektriker hade ett avtal om att komma hem till dem och AEH även skulle träffa en dotter denna dagen. Hon var bevisligen i livet sent på kvällen innan då de var på teater i Oslo. Enligt media var hon också i livet nästa morgon då hon hade ett telefonsamtal med en anställd på TH s företag. Var detta samtal kritiskt? Vad handlade det om?
Sen har vi 9.14 samtalet som är hans alibi. Om samtalet var till honom är det värdelöst som alibi. Han kan ha tagit med sig hennes mobil till jobbet och ringt sig själv. Antar att det var samma mobilmast för Sloraveien och Futurumsenteret eftersom de ligger så nära varandra geografiskt.
Om han är skyldig måste det ha hänt något avgörande den morgonen eller kvällen innan som fick honom att agera akut. Annars kunde han ha väntat på ett bättre tillfälle.
Jeg vet ikke hva samtalen handlet om, men noen skrev at ting fra den samtalen mellom AE og den ansatte ble snakket om mellom AE og familiemedlemmet (eller sagt av AE til familiemedlemmet) i 9:14-samtalen.
Citera
2020-05-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Takk for informasjon.

Er de 1060,- med eller uten mva. (umiddelbart tror jeg timesatsen er uten mva)

Men jeg har lite greie på dette. Er det noe i veien for at en rik klient, som Tom Hagen, kan betale advokaten i tillegg til det retten innvilger i salær? Noen lovbestemmelse mot det?

Etter mengden saksdokumenter å dømme, antar jeg at Holden kan få behov for ihverfall én, eller kanskje to, medforsvarere. I store saker pleier tiltalte å ha flere forsvarsadvokater.

Men det er muligens alt for tidlig for slike avgjørelser.

Det er uten mva.

Det med betaling privat er litt kronglete. Mtp. sakens alvorlighetsgrad, og antall dokumenter å gå igjennom, er det godt mulig han får betalt av retten for arbeidet med støtteskrivet, hvert fall noe utover stykkprisen. Retten kan også sette ned salæret til det de mener var nødvendig arbeid. F.eks. hvis han sender inn faktura på 32 timer og retten mener at det var nødvendig å bruke ekstra tid, men kun 10 timer mer enn normalt, kan de velge å bare betale ham for de 10 timene. Det er nok imidlertid ikke noe i veien for at han kan inngå en privat avtale der Hagen betaler for resterende 22 timer, dersom retten ikke innvilger at alt blir dekket.
Citera
2020-05-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen

https://finnsenderen.no
Slå inn " Sloraveien Lørenskog " 'vil du se at de opererer fra to forskjellige master.
Så at TH har tatt denne tlf samtalen selv er strengt talt umulig med mindre han har fått hjelp selvfølgelig.
Citera
2020-05-05, 23:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
"Politiet klarte ikke svare på Hagen-anke i tide
Publisert:05. mai 2020, kl. 21:20
Skulle svart tirsdag – har fått innvilget utsettelse til onsdag morgen. Det melder NRK."
https://www.rb.no/politiet-klarte-ikke-svare-pa-hagen-anke-i-tide/s/5-43-1304459

1)"Hagens forsvarer Svein Holden leverte søndag kveld anken med et støtteskriv, skriver NRK.
– I mitt støtteskriv har jeg reist åpenbare innvendinger mot politiets begrunnelse for at vilkårene for varetektsfengsling av Tom Hagen er oppfylt, sier Holden"

2) "jeg har jobbet tre dager av 12 timer med mitt støtteskriv, skriver Holden."

"– Det er ganske mye å ta tak ifra Holden, så skal vi kommentere og mene noe om det, og det tar tid. Det er et omfangsrikt materiale, sier påtaleleder Haris Hrenovica."

1) Støtteskriv - er det vanlig?
Tja, om du överklagar och vill ha en chans att överklagandet går igenom, måste du ju motivera ditt överklagande rätt noga. Däremot brukar i vart fall svenska försvarsadvokater sällan inkomma med så mycket material att åklageriet inte hinner med att gå igenom det inom tidsfristen.

Med detta sagt är det sällan ett överklagande av en häktning går igenom i Sverige - vilket å andra sidan betyder att om det går igenom, så är det riktigt dåliga nyheter för åklageriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in