Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Du svarar ju inte på vad jag säger utan skriver bara massa tomma ord. Anyway, återigen, det jag lyft är svårigheten att stänga ner återigen om smittspridningen återuppstår i framtiden när ekonomin ska återetablera sig.
Du motiverar inte varför. Allt i hela världen är lättare andra gången man gör det. Men av någon anledning kan man bara göra en lockdown en gång enligt dig.
Enkel fråga, vad tror du är värst när man har ett företag, en månad lockdown eller ett halvårs semi-lockdown med få kunder och kontinuerliga overhead och driftkostnader?
Citat:
Nej jag är inte nationalekonom, men om det nu är så få branscher som drabbas av nedstängningen, varför flaggar inte betydligt smartare individer än dig och mig, för att hålla samhället nedstängt tills dess att smittan är totalt utrotad? Varför öppnar Spanien och Italien redan nu? Känns ju totalt onödigt om lockdownen ändå bara drabbar restaurang och gymbranschen.
Experter i hela världen har förordat en begränsad lockdown. Spanien har haft en R0 långt under 1 i flera veckor men det är fortfarande en begränsad lockdown. Den nivån av lockdown som Spanien har nu är den jag personligen rekommenderade i februari om du tittar tillbaka på mina inlägg. Och jag har aldrig berömt Spanien i det här sammanhanget heller, Spanien har inte lyckats bättre än Sverige, tvärtom. Spanien har en egen Tegnell som är minst lika jävla pantad som Tegnell, självklart! Vad fan tror du när det är en sosseregering i Madrid? Men det ändrar inte faktum: en nedstängning har effekt. Barn smittar. Munskydd minskar transmissionshastigheten. Osv. Spanien fattade inte det här i början av mars men de fattade det när skiten slog i fläkten. Vilket du inte gör.