2020-05-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jaha, så det är max 9 dagar nu?

Fast dagens data fyllde ju på ända bak till 12:e april. Och igår faktiskt 2:a april. Sist jag kollade så var det mer än 9 dagar.

Ja precis . Eftersläpning upp till 23 dagar idag.
Någon som fifflar med siffrorna ?
Citera
2020-05-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Kan vara bra att detta reds ut ordentligt.

https://omni.se/sd-vill-ha-riksdagsdebatt-om-dodsfall-i-aldrevarden/a/EWevkA

Hallengren: Timvikariat bidrog till smittspridningen
Citera
2020-05-05, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag skrev:

För att få en bra uppfattning av omfattningen under pågående pandemi, så måste man ta hänsyn till sådan data, samt även kompensera för eftersläpningseffekter i denna.

Inte helt lätt att förstå, det handlar om matematik. Jag kan förklara någon dag om jag har tid.

Så du drog alltså siffran 400 ur din bakdel? Brukar SCB ha runt en månads eftersläpning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Vet det, Men om dom var sjuka sen tidigare? Feta, Narkomaner, diabetiker, Handikappade.

Eller helt vanliga.

En övervägande majoritet av de avlidna har ju vart i riskgrupp, så det borde ju gälla även dessa personer.

Sen att någon fullt frisk, utanför riskgrupp, avlider har säkert också hänt.
Tragiskt, men det dör betydligt fler människor (utanför Corona-riskgrupp) i trafiken, arbetsolyckor, cancer eller vanliga förkylning som slår fel.

Är man inte i riskgrupp så ska man inte oroa sig för att dö av det här, däremot ska man såklart ha full respekt för skiten. Om inte för ens egen skull, så för andra.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om man behöver det förstås, vilket vi inte behövt.

Jasså jobbar du i sjukvården eller? Gissningsvis gör du inte det, då jag känner folk som gör det som inte delar din åsikt.

Citat:
Just en akut uppbyggnad av sjukvården är det enda legitima skäl som finns för en lockdown , och bör endast tillgripas om situationen är akut och inga andra metoder finns att tillgå.

Nej, det finns andra anledningar också, ex. en högre kvalitét av sjukvården eller en lägre transmissionshastighet.

Citat:
Annars så skjuter man bara problemet framför sig med en lockdown, dessutom till en enormt hög ekonomisk, social och psykologisk kostnad som kommer att jaga lockdown länderna i åratal, om inte årtionden.

Jorden anropar. Sverige kommer att ha en recession precis som alla andra länder. Det finns ingenting som tyder på att Sverige klarat sig bättre ekonomiskt bara för att svenska restauranter och gym varit öppna.

Citat:
Och ändå har deras lockdowner varit totalt fruktlösa, (med undantag av om sjukvården behövts byggas ut snabbt och inga andra alternativ funnits). Dessa länder kommer att hinna ikapp våra dödstal/per miljon invånare när de nu tvingas öppna upp, förutom de som redan ligger före oss i denna sorgliga statistik.

Jag har sett dina fåniga antaganden i flera månader nu. "Så här kommer det bli, alla andra kommer att vara sämre än duktiga Sverige blah blah blah". När det är 0 döda per dag i alla andra länder så kommer du säga att "Sverige rapporterar mycket bättre än alla andra så det är egentligen fler i alla andra länder". Osv.

Citat:
Och både vi och dem kommer, oundvikligen, att nå en 60 procentig flockimmunitet innan ett vaccin finns distribuerat och klart för användning.

Det är en hypotes. Det finns inga belägg för att en 60% immunitet räcker för flockimmunitet och det finns idag inga belägg för att immuniteten räcker mer än ett par månader. Det är ett nytt virus, det finns inte information. Du kan inte säga hur det är, hur det kommer bli etc. Du kan säga att du tror att det kommer bli si och så men ge fan i den där äckliga tvärsäkra Tegnell-stilen när människors liv och hälsa ligger i vågskålen för förr eller senare så kommer det slå igenom IRL med någon vars familjemedlem dog p.g.a den här lättvindiga attityden, kanske någon med hederskultur som det finns rätt många av i Sverige nuförtiden.
Citera
Medlem
Lockdown betyder inte att samhället stoppas fullständigt. I de flesta fall är ftågan om att restauranger stängts, folk som kan arbetar hemma och större publikevenemang stängs in. Annars fortsätter allt som vanligt men folk sköter det mesta via nätet. Den oundvikliga butiks- och restaurangdöden försnabbas bara.

Så är det i Finland och några positiva saker har ju också noterats. Folk har äntligen blivit intresserade av att röra på sig mera.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Kan du citera det påståendet?

Edit: Självklart inte, eftersom det är en ren chimär konstruerad av en inbilsk trollhjärna.

Kommer här:

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Sådär säger alla de 200 länderna just nu.. vi skulle gjort allt tidigare...

Det är lätt att vara efterklok. Såklart totalt omöjligt där och då.
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Så säger man inte i Norge, Finland eller Danmark, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför skulle de inte säga det, alla tre ligger högt upp på världslistan över dödsfall per capita.

Citat:
Vilka felaktiga beslut menar du att Danmark, Norge och Finland har gjort?

Citat:
I jämförelse med Sverige har de övriga nordiska länderna lyckats bra. De kommer inte få någon kritik riktat mot dem. De enda de behöver göra är att peka hur det gick för de övermodiga svenskarna.

I Sverige däremot kommer befogad kritik att komma. FHM och regeringens åtgärder kommer att nagelfaras, sanna mina ord.

Citat:
Eh, vilka slutsatser ska jag dra av att Norden innehar 7, 14, 20 och 21 platserna i dödssiffror I VÄRLDEN?

Att Norden utom Sverige gjort allt rätt?

Typ. Troll.
Citera
2020-05-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, du är fri att tycka så. Jag är fri att tycka att det räcker med att bara titta på vår dödssiffra gentemot resten av Norden, för att se att vårt läge är skamligt, i relation till sådant som mänskliga rättigheter och respekt för värdet av människoliv.

Jag har personligen inte sett att någon skribent har hotat någon annan individ med något konkret, vilket rimligtvis krävs för att det skall innebära ett hot i juridisk mening. Men om någon har upplevt sig hotad av någon, är denne person ju fri att anmäla det inlägget, självklart. Ett riktigt hot (i juridisk mening) är ju inte okej förstås. Men nu ska vi inte gå kanske för OT. med det.

För att återgå till Corona, jag tror vi får agree to disagree om det här med hur vi gör i Sverige.

Ja vi tycker nog en del på samma sätt och en del avviker.
Men att jag tycker du ska avrättas för det känns lite forntiden 😃

Och slutligen. Att skriva att man önskar livet av någon som inte tycker som en själv är inte en mänsklig rättighet.
Det har du nog fått om bakfoten. 😃

”Alla som dödar andra ska dö”
”Alla som jag anser har gjort sig skyldig till att andra dött ska dö”
Citera
2020-05-05, 19:50
Bannlyst
Citat:
Men skit i Sverige för några sekunder. Danmark har all anledning att betänka varför man ligger på plats 14, Finland varför man ligger på plats 20 (och klättrar), Norge varför man ligger på plats 21.

Men nää, det går jättebra för dem så länge det finns ETT grannland som har fler döda!

Men lilla vän, vad är det du inte förstår? Det går inte dåligt för varken Danmark, Finland eller Norge. Det är fantasier från din sida grundade på hur siffrorna du nämner. Det betyder i regel att de andra länderna har gjort det bättre, eller har helt andra förutsättningar.

Inte så svårt att ta in, om man försöker
Citera
2020-05-05, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
En övervägande majoritet av de avlidna har ju vart i riskgrupp, så det borde ju gälla även dessa personer.

Sen att någon fullt frisk, utanför riskgrupp, avlider har säkert också hänt.
Tragiskt, men det dör betydligt fler människor (utanför Corona-riskgrupp) i trafiken, arbetsolyckor, cancer eller vanliga förkylning som slår fel.

Är man inte i riskgrupp så ska man inte oroa sig för att dö av det här, däremot ska man såklart ha full respekt för skiten. Om inte för ens egen skull, så för andra.

Har behandlat högt blodtryck som jag medicinerar för. Så får väl se mig som riskgrupp
Citera
2020-05-05, 19:51
Medlem
Vansinnet i Stockholm. Idag reggades 61 döda i bara Sthlm . Och enligt Socialstyrelsen själva en underskattning med minst 10% samt en eftersläpning och så lite mörkertal där dödsfall räknas in enligt andra orsaker. Det är värre än både Italiens och Spaniens siffror.

Samtidigt
Man låter trängselskatten vara kvar OCH inget krav på munskydd i kollektivtrafiken.

Dock själva har stockholmarna insett allvaret och kollektivtrafiken har minskat med 40 - 50 %. All heder till tunnelbanefolket som står ut och den annsvarsfulla stockholmaren som själva har isolerat sig.
Citera
2020-05-05, 19:51
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte varför du är så jävla säker på hur det kommer att gå, i synnerhet inte när många länder som fick Covid19 innan Sverige gjort så jävla mycket bättre ifrån sig än Sverige, ex. Taiwan, Japan, Sydkorea, Israel och nu senast Österrike som var ett katastrofområde i Europa för ett par månader sen.
Det finns något som ligger djupt i den svenska folksjälen och det är en rädsla för att vidta kraftfulla handlingsåtgärder som tex en lockdown. Också förklarar de bort allt annat med ihåliga argument som saknar all rim och reson. "Typ nä vi vet ingenting så bättre att inte göra ett skit." Nej helt fel, det är bättre att ta ställning för något och faktiskt GÖRA någonting någon jävla gång i det här mes-landet. Det är karriärister som styr Sverige där alla sneglar på varandra och inte vågar sticka ut ur den blågulrandiga flocken av får. Så länge den stora klungan som tillhör samhällets toppskikt alltid uppträder som en helt igenom homogen grupp utan avvikelser så är deras karriärer säkrade. Precis som nassar i princip. Folk behöver krig och kaos i det här landet för att gallra ut de riktiga människorna som är starka nog att ta verkligt ansvar, samtidigt som de mesiga och handlingsförlamade karriäristerna sållas bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in