2020-05-05, 20:41
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Har en annan tanke kring Skandiamannen SE. Han verkade ju vara en linslus, en som ville synas o vara viktig. Visst var det väl så att han tog livet av sig? Då lämnar man också ett brev efter sig (om man nu är en som vill synas) som berättar antingen; -det var jag som mördade Palme eller - det var inte jag.
Ingen som hört något om att han lämnat ett brev efter sig?

Fråga har varit uppe flera ggr, enkla svaret är nej. Vad man vet. Blodhundarna anér, larsson och pettersson har förmodligen dammsugit hela västvärlden efter det presumtiva brevet utan framgång.

Men vem vet. Kanske det är hittat och givits till PU och sekretesstämplats.
Citera
2020-05-05, 20:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
1. Ingen, varken OP eller mördaren visste att tunnelbaneingången var stängd.

Det var därför mördaren fick lite panik och skjuta innan de kom fram till nedgången.

2 Det var ingen som visste att de skulle byta sida, det var en impulshandling och mördaren följde bara efter OP och när de bytte sida så trodde han de skulle ta tunnelnbanan.

Jag tror att hade de aldrig korsat Sveavägen så hade nog mordet skett på en lugnare plats närmare hemmet.
OK, det du säger är att Dekorima-mannen inte fanns (eftersom GM gick efter LOP?).Jag har inga problem med det förutom vår vän IM och hans iakttagelser.

Det finns ett alternativ: GM stressar söderut på V sidan och korsar närmare Tunnelgatan. Problemet med detta är att det inte kan ha varit nära MP, för IM skulle rimligen kopplat ihop sin Dekorima-man med samma person som korsar gatan precis innan.
Citera
2020-05-05, 20:46
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Normal gångfart=6 km/h

6 km tar en timme.
3 km tar en halvtimme
1.5 km tar 15 min.

Räkna in en stigning på ca 15 meter
Skandiahuset 7 m/öh
Östra station 21 m/öh.

Nej det är ett dåligt alternativ.
men du måste ju räkna hela resans fördel. inte bara avståndet i första läget. räkna på stigning ifrån busshållsplats i täby till hans villa så får du se.
Citera
2020-05-05, 20:53
Medlem
Citat:
men du måste ju räkna hela resans fördel. inte bara avståndet i första läget. räkna på stigning ifrån busshållsplats i täby till hans villa så får du se.
Jo, men det jag räknade på var endast vägen till östra station, och då vidhåller jag att det finns bättre alternativ än att gå i minus 7.
Alldeles oavsett verkar han ju ha varit inställd på tunnelbana till Mörby.
Vet inte hur han tänkt där, men kanske brukade frun hämta honom med bil?
Tycker egentligen inte att hans reseplanering väcker några större frågetecken.
Han gick helt enkelt till vänster då han kom ut på gatan.
Citera
2020-05-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, det du säger är att Dekorima-mannen inte fanns (eftersom GM gick efter LOP?).Jag har inga problem med det förutom vår vän IM och hans iakttagelser.

Det finns ett alternativ: GM stressar söderut på V sidan och korsar närmare Tunnelgatan. Problemet med detta är att det inte kan ha varit nära MP, för IM skulle rimligen kopplat ihop sin Dekorima-man med samma person som korsar gatan precis innan.

Ja du, svårt att veta hur den sista stunden innan skottet var , IM bör hade ju första parkett
Citera
2020-05-05, 21:09
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Nja, i förhöret sa han att han gick med raska steg mot tunnelgatan , han hade bråttom till tunnelbanan sa han i förhöret 10 mars

Har SE sagt att han skulle gå till Kungsgatan och åka därifrån, han nämner inget i de försts förhören om jag minns rätt

Ja han går mot tunnelgatan för att den helt enkelt ligger i hans färdväg mot Kungsgatan. Lyssna på SE i tingsrätten.
Citera
2020-05-05, 21:12
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo, men det jag räknade på var endast vägen till östra station, och då vidhåller jag att det finns bättre alternativ än att gå i minus 7.
Alldeles oavsett verkar han ju ha varit inställd på tunnelbana till Mörby.
Vet inte hur han tänkt där, men kanske brukade frun hämta honom med bil?
Tycker egentligen inte att hans reseplanering väcker några större frågetecken.
Han gick helt enkelt till vänster då han kom ut på gatan.
Självklart utgör hans val av färdväg en avgörande dealbreaker. Det allra enklaste hade varit att ta taxi, gå rakt fram till gatan, ta taxin o aldrig se eller vara vid mordplatsen. Grejen är att han har som ursäkt att vara på mordplatsen eftersom det var på vägen till tunnelbanan. Med min ide har han ingen anledning att vara på mordplatsen o därmed är han där av annan anledning. Men jag hoppas inte att det är han, ser hellre att det är ett planerat mord ala Sydafrika och/eller hatiska poliser i bakgrunden. Som jag förstått det huserade "Stay Behind" gänget i samma fastighets som skandiamannen.
Citera
2020-05-05, 21:17
Medlem
Citat:
Självklart utgör hans val av färdväg en avgörande dealbreaker. Det allra enklaste hade varit att ta taxi, gå rakt fram till gatan, ta taxin o aldrig se eller vara vid mordplatsen. Grejen är att han har som ursäkt att vara på mordplatsen eftersom det var på vägen till tunnelbanan. Med min ide har han ingen anledning att vara på mordplatsen o därmed är han där av annan anledning. Men jag hoppas inte att det är han, ser hellre att det är ett planerat mord ala Sydafrika och/eller hatiska poliser i bakgrunden. Som jag förstått det huserade "Stay Behind" gänget i samma fastighets som skandiamannen.
Det ligger nog närmare till hands att det är en mindre grupp, ingen större konspiration.
Taxi är förstås enklast, men det gäller ju i så fall alla resenärer, och beroende på hur feta plånböckerna är så väljer man att åka kommunalt.
Citera
2020-05-05, 21:26
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Det verkar ju som sagt onekligen så att IM hade mkt svårt att bedöma tider där han satt, vilket han delvis medger i rätten. Tror han satt lite som på nålar o ville komma iväg från den olämpliga olagliga parkeringen och tiden kändes därför lång när han satt o betraktade den blivande mördaren.

Förutom att han vid rättegången i TR säger att GM kan ha stått där i upp till 3-4 minuter, så säger han att ett gäng på ca fem pers. passerar GM ca 20 s innan mordet. Detta gäng borde rimligen vara AB med kollegor men dessa passerar betydligt tidigare.

Tycker iaf att det inte kan uteslutas att en förföljare kan ha skyndat sig att passera LOP när han anade åt vilket håll de var på väg o ställde sig vid avfasningen. LOP stannade till vid en butik o detta kan ha gett GM iaf kanske minst 20s väntetid.
Citera
2020-05-05, 21:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Fråga har varit uppe flera ggr, enkla svaret är nej. Vad man vet. Blodhundarna anér, larsson och pettersson har förmodligen dammsugit hela västvärlden efter det presumtiva brevet utan framgång.

Men vem vet. Kanske det är hittat och givits till PU och sekretesstämplats.

Är det inte så att en majoritet av alla självmördare inte lämnar något brev eller meddelande?
Citera
2020-05-05, 22:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag tycker det senare alternativet är bättre. IM hade ingen filmkamera, han hade inte fokus helt på vad som hände utanför. Någon kan definitivt gått över gatan, väntat 20 sek vid Dekorima och sen mött Palme.
Citera
2020-05-05, 22:07
Medlem
Citat:
Har en annan tanke kring Skandiamannen SE. Han verkade ju vara en linslus, en som ville synas o vara viktig. Visst var det väl så att han tog livet av sig? Då lämnar man också ett brev efter sig (om man nu är en som vill synas) som berättar antingen; -det var jag som mördade Palme eller - det var inte jag.
Ingen som hört något om att han lämnat ett brev efter sig?
Har jag missat nåt, eller kanske trött här..
Men var SE vid tiden för sin död omtalad som ev GM? Om inte så förstår jag inte varför han skulle skriva att ”det var inte jag”? Har har ju liksom ingen anledning att göra det om han var enbart vittne och inte misstänkt av någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in