2020-05-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Låt säga 8-9-10 min gångpromenad. Ja, längre att gå här men han slipper stå o vänta på buss som var hans grundtanke som jag förstått. Dvs ta t-bana till centralen, byta till tåg mot Mörby o där ta buss.
Att ta t-bana till centralen för att byta o ta t-bana mot östra station blir bara fel.

Han skulle ha fått gå mycket längre ifrån hållplatsen i Täby om han skulle ha åkt buss. Nä, det är en no-brainer att ta Roslagsbanan framför alla andra kommunala alternativ.

15 minuter hade det tagit minst.
Jo, det må vara hänt under förutsättning att Roslagsbanan gick då, men det har du ju tydligen koll på, vilket jag inte ifrågasätter.
Jag pekar i så fall på alternativen att ta sig dit.
I minus 7 grader en fredagsnatt, kan man av naturliga orsaker välja att gå till tunnelbanan.
Personligen hade jag gått till Östermalmstorg för att komma direkt på röd linje till tekniska högskolan.
Troligtvis hade jag gått ner till Kungsgatan för att gå vidare ner mot Stureplan, och med hundra procent säkerhet hade jag passerat Tunnelgatan.
SE valde uppenbarligen ett tredje alternativ.
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-05 kl. 19:59.
Citera
2020-05-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Enligt vad han säger i första förhöret så hör han ett skott så fort han kliver ut på Sveavägen. Det är väl ganska naturligt att han går åt det håll skottet hördes från för att se vad det var.

Det där tror jag han hittar på helt. Dom enda skotten han hörde var från sin egna revolver. Han gick åt andra hållet först och mötte där makarna Palme på väg från Grand. Följde efter dom en bit innan han sedan sköt Palme.
Citera
2020-05-05, 20:05
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Personer jag fortsatt är intresserad av är

1) Grandmannen - bevakar uppenbarligen någon och har inte gett sig tillkänna. Bara försvinner.
2) Tensonmannen - går bakom paret Palme 1 minut före mordet. Okänd man. Bara försvinner.
3) De båda WT-männen på GS tunnelbana+ Prims WT-man+WT-mannen vid Hötorgets T-bana.

Ja, det är säkert någon till, men de här är jag intresserad av. Behöver förklaras.

Ja, intressanta grejer. Tensonmannen borde dock vara AB, hela NFs vittnesmål är ju extremt märkligt så där kan man inte hämta så mkt. Finns väl ingen annan runt s44 som har tensonblå jacka än AB?
Citera
2020-05-05, 20:10
Medlem
p.norths avatar
... Och när ingen vittne kände igen honom från tidningen så börjar han överdriva för att få gehör, Holmér avvisade honom som en elefant. Ingen trodde på honom, den stackars SE Började supa o knappra på tabletterna ännu mera, ringde media mm..
"Var jag ett vittne eller en mördare?"
"jag vet inte" "eller var det min vän som sköt?"
[I[/b][/i]
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vet inte om du skojar nu. Om man antar att Inge M:s iakttagelser är i stort sett korrekta måste väl i så fall Engström ha lidit av nån slags multipel personlighetsstörning. Den smått neurotiske och androgyne tjänstemannen med mindervärdeskomplex, alkoholproblem och reumatism förvandlades i så fall tydligen till något helt annat.
Kan nån som har sett och hört honom och läst omdömena om hans personlighet framför sig se en iskall Engström som tar ett litet extravarv för att kolla att avsedd effekt är uppnådd för att sen lugnt och bestämt springa Tunnelgatan upp. Även om han nu inte var överdrivet rädd för att bli sedd just då kanske det vore en bra idé att ligga lågt ett tag men icke istället bjuder han hem Svenska Dagbladet.
Om någon här inte ser något problem med det får ni väl hojta till
Citera
2020-05-05, 20:19
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
15 minuter hade det tagit minst.
Jo, det må vara hänt under förutsättning att Roslagsbanan gick då, men det har du ju tydligen koll på, vilket jag inte ifrågasätter.
Jag pekar i så fall på alternativen att ta sig dit.
I minus 7 grader en fredagsnatt, kan man av naturliga orsaker välja att gå till tunnelbanan.
Personligen hade jag gått till Östermalmstorg för att komma direkt på röd linje till tekniska högskolan.
Troligtvis hade jag gått ner till Kungsgatan för att gå vidare ner mot Stureplan, och med hundra procent säkerhet hade jag passerat Tunnelgatan.
SE valde uppenbarligen ett tredje alternativ.
Det är 1,5 km gångväg. Ja, lite mer än 9 min men inte 15. Speciellt inte om man är sent ute för man vill inte missa sista tåget. Jag tar i om det tar 13 min. Så ja. det är längre att gå för att komma till tåget men så mycket lättare sedan med inga byten, inget stå i kallt väder utomhus o vänta på buss o dessutom ha längre gångväg hem ifrån busshållsplats. Toppar man detta med att Roslagsbanan är mycket lugnare tåg än t-bana o nattbuss så är valet klart i min värld. Som jag minns det gick tågen fram till 00.30 men kanske minns jag fel. Tror inte det.
Citera
2020-05-05, 20:20
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Jag har en reflektion som jag måste dela med mig av ang Skandiamannen SE.

Ingenstans kan jag se i de publika förhör och referat som finns att polis ställer fråga till SE varför han går/springer söderut på Sveavägen och mot tunnelbanan efter jobbet? Eller kortare sagt: Varför ska du ta tunnelbana när Roslagsbanan finns?

Då jag själv jobbat i stockholm city och bott 2-300 hundra meter ifrån SE:s villa i Täby så vet jag precis hur man lättast tar sig ifrån city och hem en sen kväll. Som jag minns det gick Roslagsbanan fram till ca 00.30.

Rimligtvis ska SE gå norrut på Sveavägen när han kommer ut ur skandiahuset. När han når Rådmansgatan ska han rimligtvis gå till höger för att nå Valhallavägen och Östra Station som tar honom direkt till enebybergs station. Det här är på bekvämt gångavstånd.

Fördelarna med att ta Roslagsbanan som spårvagnslinjen heter är följande;

Inga byten som det annars behövdes om han skulle ha tagit tunnelbana (tunnelbana + buss)
Varm station att värma sig i tills tåget kommer
Inget stök, bus som det alltid är på tunnelbana/nattbuss (lönehelg)
Han behöver ej stå ute o vänta på buss i Mörby Centrum (vinter)
Stationen Enebyberg ligger på kortare gångavstånd till hans hus än vad busshållsplatsen gjorde/gör
Sammanlagt är det kortare resväg både i tid och i antal meter att förflytta sig med fot.

Så vad vill jag ha sagt med detta: SE har ingen egentlig anledning att vara på mordplatsen. Åtminstone inte med hänvisning till att det var på vägen hem.

Ingen har ställt frågan till SE och jag har aldrig hört någon polis ifrågasätta detta.
Någon som har en tanke kring detta?

Intressant fråga. Jag ser ju dessutom nattbussen som mer logisk än tbanan, antar den gick direkt till täby.

Tbanan en bekväm förklaring från SE till att han gick söderut, mot MP?
Citera
2020-05-05, 20:23
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Enligt vad han säger i första förhöret så hör han ett skott så fort han kliver ut på Sveavägen. Det är väl ganska naturligt att han går åt det håll skottet hördes från för att se vad det var.

Nja, han gick 1. söderut innan skottet. 2. helt ologiskt mot reklamspelaren. 3. Sedan tillbaka till andra sidan, till gotabanken. 4. Sedan "snubbla" över en statsminister.

SE gick slalom.
Citera
2020-05-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Han sa att han var på väg ner till Kungsgatan o närmaste station där, väl Hötorget.

Nja, i förhöret sa han att han gick med raska steg mot tunnelgatan , han hade bråttom till tunnelbanan sa han i förhöret 10 mars

Har SE sagt att han skulle gå till Kungsgatan och åka därifrån, han nämner inget i de försts förhören om jag minns rätt
Citera
2020-05-05, 20:25
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja dom egenskaper du tillskriver honom är väl så många av oss upplever honom i hans framträdande i medierna. I vilken utsträckning detta är korrekt vet nog bara ett fåtal, detsamma gäller hans alkoholproblem o reumatism.

Björkman ger en lite annan bild än IM där GM mer lr mimdre försvinner direkt. AD säger nånting om att GM är kvar en stund efter skotten o typ står o svajar.

IM borde ha haft något bättre koll än de andra två, AB är full helt enkelt, med vad det innebär i nedsatt observationsförmåga. AD o sin sida har att göra med att köra, ringa o anmäla skjutningen o ta betalt av passagerarna.

Den senare kommer dock med utsagan om Sherlock Holmes hatten o att GM var mellan 185 o 190 cm lång. Dessutom att GM rör sig klumpigt o verkar vara äldre/gammal. Det är ju som att självaste AE nästan blir aktuell på den beskrivningen.

Hur som....GMs förmodade dröjande på mordplatsen behöver inte betyda att han kyligt o proffesionellt betraktade om jobbet dög. Varför inte bara sätta en kula till på lämpligt ställe, inte så svårt på en stillaliggande person. Det kanske var någon form av chock även för GM om han nu inte var en van mördare.

Min teori är att Eino Hiltunen och Raimo Räsänen utförde mordet på Olof Palme (med viss hjälp förstås). Vittnesbeskrivningar från Grand och mordplatsen stämmer väl överens med dessa två herrar, som var 46 år gammal respektive 41 år gammal vid mordet.

I en resa till den amerikanska ambassaden hade Carl-Gustaf Östling hintat om att han visste vem mördaren var och att det aldrig skulle gå att upptäcka.

Att två finska män från Jämtland (där den ena avrättade den andra åtta månader senare och stal hans identitet) är ju ett långskott som är svår att upptäcka, minst sagt. Speciellt om hans plan var att gömma sig i sin kompis nyköpta stuga ute i vischan.

Stegmordet beskrevs av Leif GW Persson som ett av de märkligaste morden i svensk kriminalhistoria. Och det finns kanske anledningar till det.

Att Hans Holmér satte igång sin Operation Alpha mot kurderna exakt samma dag som Raimo anhölls i sin frånvaro för mordet på Eino är ju också en väldigt intressant "tillfällighet". Började det brännas för mycket?

Pelle Svensson, som notoriskt pekat ut Christer Petterson som Olofs baneman, representerade Raimo i Stegmordsrättegången. Vem anlitade honom egentligen; var det Raimo eller någon annan? Christer Pettersson var ju dessutom välbekant med Mockfjärdsfinnarna som också hamnade på Kumla-anstalten.

En av dessa, Lasse Ainasoja, hävdade i en intervju med Anna Savonius på ex-criminal-day 2014-07-31 att det var han som levererade vapnet som sköt Olof Palme. Ture Utriainen, som är uppvuxen i området, sägs ha varit inblandad i Mockfjärdsrånet. Dessutom bekant med både Eino och Raimo.

Ture, som både pekat ut Palmes mördare på ett foto till "Vittnet Bengt" samt haft denna märkliga Facebook-profil: https://m.facebook.com/profile.php?id=100005530244881

...som är en bild på en grav i Sala (Eino ligger begraven i Sala, konstigt nog) samt en bild på Djursjön och den EXAKTA platsen där Mockfjärdsvapnet upptäcktes av Christian Holmén och hans dykarteam från Åland.

Eino hade ovanligt mycket pengar för att vara sjukpensionär (hade ryggproblem och gick haltandes). Kan han ha fått betalt för något uppdrag han nyligen utfört? Som skogsarbetare tjänar man väl inga storpengar?

Raimo hade uppenbarligen inte lika mycket pengar och sa att det var en av orsakerna till varför han mördade sin kompis. Kan det vara så att han inte fick betalt för en ännu större uppgift han utförde och att det gjorde honom riktigt förbannad? Vem skulle han klaga till, facket?

Sa själv i rättegången att han sjukskrev sig ofta under 1986. Och att han kände sig förföljd och hörde röster (som en viss Mihailo Mihailovic också gjorde).

Sedan har vi vykortet som hittades vid en husrannsakan hos Carl-Gustaf Östling där det stod: "Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden, men JÄRNVÄGSSPÅRET blir allt hetare. Sätt dej snarast i förbindelse med Enskedemannen”.

Detta tror jag är en referens till Stegmordet, som löstes enbart tack vare att någon granne till Eino känt igen hans finska spets Ripa på tv, som hade setts springa omkring på JÄRNVÄGSSPÅRET i Hudiksvall. Vilken slump!

https://www.ltz.se/artikel/stegsmordet-1986-ett-av-de-markligaste-morden-i-lanet

Summa summarum. Detta är min teori. Inte den värsta jag hört iaf...
Citera
2020-05-05, 20:33
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Intressant fråga. Jag ser ju dessutom nattbussen som mer logisk än tbanan, antar den gick direkt till täby.

Tbanan en bekväm förklaring från SE till att han gick söderut, mot MP?
Buss gick ifrån Mörby Cenrum så man måste ta sig med T-bana till Mörby (ifrån centralen eller Östermalms torg). Sedan tror jag det var så att nattbussen gick ifrån Odenplan till Täby men den började nog inte gå förrän t-banan stängde
Citera
2020-05-05, 20:37
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Har en annan tanke kring Skandiamannen SE. Han verkade ju vara en linslus, en som ville synas o vara viktig. Visst var det väl så att han tog livet av sig? Då lämnar man också ett brev efter sig (om man nu är en som vill synas) som berättar antingen; -det var jag som mördade Palme eller - det var inte jag.
Ingen som hört något om att han lämnat ett brev efter sig?
Citera
2020-05-05, 20:39
Medlem
Citat:
Det är 1,5 km gångväg. Ja, lite mer än 9 min men inte 15. Speciellt inte om man är sent ute för man vill inte missa sista tåget. Jag tar i om det tar 13 min. Så ja. det är längre att gå för att komma till tåget men så mycket lättare sedan med inga byten, inget stå i kallt väder utomhus o vänta på buss o dessutom ha längre gångväg hem ifrån busshållsplats. Toppar man detta med att Roslagsbanan är mycket lugnare tåg än t-bana o nattbuss så är valet klart i min värld. Som jag minns det gick tågen fram till 00.30 men kanske minns jag fel. Tror inte det.
Normal gångfart=6 km/h

6 km tar en timme.
3 km tar en halvtimme
1.5 km tar 15 min.

Räkna in en stigning på ca 15 meter
Skandiahuset 7 m/öh
Östra station 21 m/öh.

Nej det är ett dåligt alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto