2020-05-05, 18:39
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Så många frågor som behöver besvaras. Missförstå mig rätt i min ”förhoppning” ovan, jag menar bara att jag hoppas på en fullständig och oemotsäglig presentation, och jag tror bara det är en ensam GM som kan leva upp till detta. Själv håller jag ett öppet sinne, även om jag i perioder fastnat för vissa lösningar är det ingen som fastnat över tid. Jag är skeptisk till SE, men med mer information och bra bevis så... detsamma gäller för den delen för CA och övriga kända alternativ.

Gällande LP så är jag inte alls säker på att hon medvetet ljugit. Hon har haft en hemsk sits, en som troligen gör att alla reagerar på sitt eget sätt. Jag är dock ganska säker på att hennes frånfälle iaf inte gjort det svårare för PU att komma vidare.

SA-lösningen är fullt tänkbar. Den kan täcka in många av de udda saker vi sett, både gällande WT och udda polis-beteende. Problemet med denna är att den högst troligt kommer lämna många frågetecken outrätade.

Jag blir dock inte ett dugg förvånad om det presenteras en riktig bubblare, någon vi knappt hört talas om. Folk i tråden tar KPs ord att ”utgå från brottsplatsen” som att betyda att det måste vara någon av de vi vet befunnit sig där. Jag tror inte det. Jag tror han vet väldigt mkt mer än vi, inte minst utifrån vittnesmål vi inte sett.
Tror inte heller att LP ljög såsom vi tänker när vi hör någon ljuga. Man kan ju ljuga för att skydda sig själv utan att ha ont uppsåt.

Däremot så hade vi nog sett ett helt annat scenario om nu CP hade blivit dömd i alla instanser.
Men nu hade inte LP någon anledning att ändra sig eftersom hon (jag tänker högt här) förmodligen kände att polis- och åklagare hade förrått henne dvs hon hade "hjälpt" dom att peka ut CP men ändå hjälpte inte det. Om hon LP nånsin hade något förtroende för polisen etc, så var det nu som bortblåst.

Innerst inne så visste hon nog att hon hade pekat ut fel person. Hon var en bitch i allmänhetens ögon men även dom (hon) har gränser. Så ja, innan hon föll bort så är det mycket möjligt att hon sa sanningen, vilket inte alls behöver betyda att hon sa vem det var. Hon kanske helt enkelt inte visste...vilket i sig är en sanning.
Citera
2020-05-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tunnelbanenedgången var gallerförsedd. Det framgick på långt håll att den var stängd.

För OP:s del var ju tunnelbanenedgången ointressant då de skulle gå hem så han ägnade den inte en tanke.

GM koncentrerade sig på OP och tänkte/ såg nog inte gallret, han hade full fokus på målet.

Föresten hur vet du att tunnelbane-nedgången var stängd?

SE skulle ju ta tunnelbanan från denna station och han gick från jobbet för att hinna med innan sista tåget gick har han sagt.

Har du någon uppgift på att gallergrindarna var stängda?

Är det som du skriver så kanske SE blir återigen misstänkt. Han kanske smet runt Skandiahuset som vissa misstänker.

Har du koll?
Citera
2020-05-05, 19:06
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Enligt vad han säger i första förhöret så hör han ett skott så fort han kliver ut på Sveavägen. Det är väl ganska naturligt att han går åt det håll skottet hördes från för att se vad det var.

Är det så naturligt egentligen? Om jag hörde ett skott det första jag gjorde när jag klev ut på gatan skulle jag gått in igen.
Citera
2020-05-05, 19:08
Medlem
brutalares avatar
Roslagsbanan kanske inte gick så sent i mitten på 80-talet? Det var inte så många år sedan faktiskt pendeltåget knappt gick på fredag och lördagsnätter.
Citera
2020-05-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Jag har en reflektion som jag måste dela med mig av ang Skandiamannen SE.

Ingenstans kan jag se i de publika förhör och referat som finns att polis ställer fråga till SE varför han går/springer söderut på Sveavägen och mot tunnelbanan efter jobbet? Eller kortare sagt: Varför ska du ta tunnelbana när Roslagsbanan finns?

Då jag själv jobbat i stockholm city och bott 2-300 hundra meter ifrån SE:s villa i Täby så vet jag precis hur man lättast tar sig ifrån city och hem en sen kväll. Som jag minns det gick Roslagsbanan fram till ca 00.30.

Rimligtvis ska SE gå norrut på Sveavägen när han kommer ut ur skandiahuset. När han når Rådmansgatan ska han rimligtvis gå till höger för att nå Valhallavägen och Östra Station som tar honom direkt till enebybergs station. Det här är på bekvämt gångavstånd.

Fördelarna med att ta Roslagsbanan som spårvagnslinjen heter är följande;

Inga byten som det annars behövdes om han skulle ha tagit tunnelbana (tunnelbana + buss)
Varm station att värma sig i tills tåget kommer
Inget stök, bus som det alltid är på tunnelbana/nattbuss (lönehelg)
Han behöver ej stå ute o vänta på buss i Mörby Centrum (vinter)
Stationen Enebyberg ligger på kortare gångavstånd till hans hus än vad busshållsplatsen gjorde/gör
Sammanlagt är det kortare resväg både i tid och i antal meter att förflytta sig med fot.

Så vad vill jag ha sagt med detta: SE har ingen egentlig anledning att vara på mordplatsen. Åtminstone inte med hänvisning till att det var på vägen hem.

Ingen har ställt frågan till SE och jag har aldrig hört någon polis ifrågasätta detta.
Någon som har en tanke kring detta?
Ett bekvämt gångavstånd på knappt två kilometer.
Inte en alldeles oäven tanke att gå till Hötorget och åka vidare till T centralen och gå av vid östra station.
Alternativt att gå till Östermalmstorg, men det finns ju olika val beroende på hur långt man vil gå till fots.
Citera
2020-05-05, 19:16
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
För OP:s del var ju tunnelbanenedgången ointressant då de skulle gå hem så han ägnade den inte en tanke.

GM koncentrerade sig på OP och tänkte/ såg nog inte gallret, han hade full fokus på målet.

Föresten hur vet du att tunnelbane-nedgången var stängd?

SE skulle ju ta tunnelbanan från denna station och han gick från jobbet för att hinna med innan sista tåget gick har han sagt.

Har du någon uppgift på att gallergrindarna var stängda?

Är det som du skriver så kanske SE blir återigen misstänkt. Han kanske smet runt Skandiahuset som vissa misstänker.

Har du koll?

Han sa att han var på väg ner till Kungsgatan o närmaste station där, väl Hötorget.
Citera
2020-05-05, 19:26
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enda frågan, gick roslagstågen så att det passade SE där och då, sista tåget?

Ja, som jag minns det gick de fram till 00.30 på kvällen.
Citera
2020-05-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja dom egenskaper du tillskriver honom är väl så många av oss upplever honom i hans framträdande i medierna. I vilken utsträckning detta är korrekt vet nog bara ett fåtal, detsamma gäller hans alkoholproblem o reumatism.

Björkman ger en lite annan bild än IM där GM mer lr mimdre försvinner direkt. AD säger nånting om att GM är kvar en stund efter skotten o typ står o svajar.

IM borde ha haft något bättre koll än de andra två, AB är full helt enkelt, med vad det innebär i nedsatt observationsförmåga. AD o sin sida har att göra med att köra, ringa o anmäla skjutningen o ta betalt av passagerarna.

Den senare kommer dock med utsagan om Sherlock Holmes hatten o att GM var mellan 185 o 190 cm lång. Dessutom att GM rör sig klumpigt o verkar vara äldre/gammal. Det är ju som att självaste AE nästan blir aktuell på den beskrivningen.

Hur som....GMs förmodade dröjande på mordplatsen behöver inte betyda att han kyligt o proffesionellt betraktade om jobbet dög. Varför inte bara sätta en kula till på lämpligt ställe, inte så svårt på en stillaliggande person. Det kanske var någon form av chock även för GM om han nu inte var en van mördare.

Jag har en tanke till angående IM. Enligt vittnena i bilarna har det precis slagit om till grönt när andraskottet faller. Bilarna i korsningen borde då ha skymt IMs sikt till viss del.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja dom egenskaper du tillskriver honom är väl så många av oss upplever honom i hans framträdande i medierna. I vilken utsträckning detta är korrekt vet nog bara ett fåtal, detsamma gäller hans alkoholproblem o reumatism.

Björkman ger en lite annan bild än IM där GM mer lr mimdre försvinner direkt. AD säger nånting om att GM är kvar en stund efter skotten o typ står o svajar.

IM borde ha haft något bättre koll än de andra två, AB är full helt enkelt, med vad det innebär i nedsatt observationsförmåga. AD o sin sida har att göra med att köra, ringa o anmäla skjutningen o ta betalt av passagerarna.

Den senare kommer dock med utsagan om Sherlock Holmes hatten o att GM var mellan 185 o 190 cm lång. Dessutom att GM rör sig klumpigt o verkar vara äldre/gammal. Det är ju som att självaste AE nästan blir aktuell på den beskrivningen.

Hur som....GMs förmodade dröjande på mordplatsen behöver inte betyda att han kyligt o proffesionellt betraktade om jobbet dög. Varför inte bara sätta en kula till på lämpligt ställe, inte så svårt på en stillaliggande person. Det kanske var någon form av chock även för GM om han nu inte var en van mördare.

Visst, det går inte att utesluta att gm var chockad och jag köper inte IM:s vittnesmål rakt av, därför slängde jag in en reservation om det också.
Genom hans framträdande i TV, förhör, TP:s bok, intervjuer med dom som kände honom, hans olika framträdanden i olika medier och en del annat tror jag nog att man kan skapa sig en hyfsad bild av vem han var. Om han nu mot alla odds är gärningsman så har vi att göra med en mycket komplex och motsägelsefull person och då menar jag inte bara p g a själva gärningen utan hans agerande efteråt.
Jag har lagt mycket tid på SE och är inte så pigg på att fortsätta den diskussionen, det var mest en liten reflektion i väntan på bättre tider, d v s presskonferensen
Senast redigerad av cherryfive 2020-05-05 kl. 19:32.
Citera
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ett bekvämt gångavstånd på knappt två kilometer.
Inte en alldeles oäven tanke att gå till Hötorget och åka vidare till T centralen och gå av vid östra station.
Alternativt att gå till Östermalmstorg, men det finns ju olika val beroende på hur långt man vil gå till fots.

Låt säga 8-9-10 min gångpromenad. Ja, längre att gå här men han slipper stå o vänta på buss som var hans grundtanke som jag förstått. Dvs ta t-bana till centralen, byta till tåg mot Mörby o där ta buss.
Att ta t-bana till centralen för att byta o ta t-bana mot östra station blir bara fel.

Han skulle ha fått gå mycket längre ifrån hållplatsen i Täby om han skulle ha åkt buss. Nä, det är en no-brainer att ta Roslagsbanan framför alla andra kommunala alternativ.
Citera
2020-05-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Är det så naturligt egentligen? Om jag hörde ett skott det första jag gjorde när jag klev ut på gatan skulle jag gått in igen.

Enligt honom själv la han ingen större notis av smällen då han hade fullt upp med att kolla tiden på klocka.
Citera
2020-05-05, 19:48
Medlem
Vad gällande de nya dna-testerna som gjorts och SE så kan dessa var lika mycket till för att fria som att fälla. Det intressanta är att PU antagligen fått fram nytt DNA på något vis. Kanske ändå lyckats med kragen och riktigt spännade om dom lyckats bygga en 3D-avbild av GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in