2020-05-05, 20:27
Medlem
Krakems avatar
Väntar fortfarande på att Tengeles stjärtgossar skall svara på vilket land som gått under av alkoholmissbruk, självmord i hemmet, avhoppade studenter och barnmisshandel och annat som man påstod skulle hända Sverige om man hade stängt några sektorer någon vecka eller två?

Det verkar gå alldeles utmärkt att både hejda smittan och inte kallblodigt mörda äldre i sällan skådad takt med nordiska mått mätt.
Citera
2020-05-05, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag förklarade för Stockholmslivet att nån visst hade kommit med påståendet att Danmark, Norge och Finland inte behövde fundera på vad de kunde ha gjort bättre.

Han kunde nämligen inte tänka sig att nån skulle ha sagt så överhuvudtaget, men nu vet han.

Hur vore det om du lärde dig att läsa tabeller ?
Danmark ligger som första Nordiska land efter Sverige på plats 23.
Citera
2020-05-05, 20:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Hur vore det om du lärde dig att läsa tabeller ?
Danmark ligger som första Nordiska land efter Sverige på plats 23.
Du fattar alltså inte konceptet med ”räkna bort mikrostater”.
Citera
2020-05-05, 20:29
Moderator
Chantres avatar
Börjar skita sig i Skåne.

Smittspridningen av coronaviruset i Skåne har inte ökat i den takt som tidigare befarats – det visar en ny prognos.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/positiva-signaler-om-smittspridningen-i-skane-inte-sa-drastisk-okning-som-vi-befarat
Citera
2020-05-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men vad ligger i vågskålen? Det är ett nytt virus, det föreligger risker för permanenta skador, kanske värre skador andra gången man får viruset etc. Ekonomin kommer att bli trashad oavsett om vi stänger ner eller inte men vi skulle åtminstone vinna lite tid för att rädda fler.

Det kommer bli jävligt lustigt att höra alla förnekare jiddra om att de inte kände till de permanenta skadorna som dyker upp snart. "Varför var det ingen som sa det här till mig?"

Det fetade. En expert har redan flaggat för detta i DN...

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-genetiska-orsaker-kan-gora-att-vissa-drabbas-sarskilt-hart-av-corona/
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Nya Zeeland är omgiven av vatten. Det är inte Sverige.

- Skandinaviska halvön är till stora delar omgiven av vatten. Landförbindelsen med kontinenten går via Ryssland. Ryssarna tillämpar inte principen om öppna gränser.

Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Plus att vi har färjor och en bro på den lilla biten kustremsa som vi har. Därför kunde vi ej använda samma taktik som Nya Zeeland.

- Sverige hade kunnat använda samma taktik som Nya Zeeland. Det handlar om vilja och inte om geografi. Sverige hade kunnat stoppa trafiken på bron, och låtit färjorna ligga kvar vid kajen. Då hade vi, tillsammans med Norge och Finland, haft samma förutsättningar som Nya Zeeland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag är faktiskt helt ärlig när jag säger att om Folkhälsomyndigheten säger att eftersläpningen är 9 dagar, så är nog det enda vi vet att eftersläpningen inte är 9 dagar.

Så "träffsäkra" har de varit, och så stort förtroende har jag för den myndigheten. Minus 100 procent.

Så om du inte litar på siffror som kommer från en myndighet, i ett land som har världens lägsta korruption, vad litar du då på för siffror?
De som publiceras på privata hemsidor, siffror från Rysk media? Pakistansk media? Turkisk media?

Eller på vilken information bygger du dina antaganden?

Det är en genuin fråga
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Om du behåller mikrostaterna när du räknar Danmark ja.

Då ligger de på plats 15. Men varför ska du ta bort de? Har du samma anledning som mig att ta bort de? Förklara varför du tar bort mikrostaterna?
Senast redigerad av wint3riscoming 2020-05-05 kl. 20:34.
Citera
2020-05-05, 20:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Skandinavien är en halvö (med grannländer Norge och Finland som exemplariskt ha tagit ner smittan) Den där bron kan man ha stenkoll påprecis som Dk. Vi hade kunnat göra som Nya Z men vi ville inte !

Norge la 2500 personer i karantän efter påskhelgen som var i swe. Om man vill så kan man !

Jag håller med. Jag blir dessutom mer och mer övertygad om att länder som tidigt genomförde lockdown och isolering av smitthärdar, för att sedan öppna upp med massiv provtagning och smittspårning är de som gjorde rätt.

Sverige som vill låta smittan ha sin gång och bara bromsa "så vården hinner med" kommer aldrig segra över det här viruset. Invändningarna är främst att viruset är så dödligt att det är galenskap att låta det härja fritt ute i samhället. Dessutom kommer det aldrig gå att få något slut på eländet. Flockimmunitet kommer aldrig uppnås. Sedan är vårdens kapacitet så låg att nedsmittningen skulle behöva ta tiotals år. Fast vi nekar ju nu många personer vård, så det blev lösningen på det problemet. Sverige kommer bli ett isolerat land som ingen vill ha något med att göra.
Citera
2020-05-05, 20:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror framförallt att vissa beteenden har varit oansvariga när det gäller att trängas i onödan på after ski och liknande.
Där kunde Sverige absolut varit mer stränga i regler.
Men framförallt är det galet illa att vi varit så usla förberedda inom sjukvård och med utrustning.
Det är en smärre katastrof.
Det där hänger ihop med en otydligt kommunikation. Man har gått för långt med den avslappnade ”mjukisattityden” och varit blinda i sin tillit till sloganen ”folkvettet”.

Sverige har förutsättningar för den linje man hållit. Och det är det man skulle ha kommunicerat - och tryckt på att för att vi ska klara det så krävs det självdisciplin.
Ord och inga visor!

Förberedelserna har som du säger varit urusla - men det är folket som röstat fram de politiker som genomfört nedrustningarna. Det är inget politikerna vill ska belysas ...

Stat och medier anser jag har en stor skuld i detta. Romarna myntade begreppet ”bröd och skådespel”, och det är det vi har matats med sen decennier tillbaka.
Osså har vi Sverigebilden den heliga som svävar över oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej det brukar de inte. De brukar ha ca 14 dagar. Brukar vi ha en pandemi också?

Så SCBs eftersläp är accepterabart då vi är i en pandemi, men inte FHM?

Det måste va lätt att argumentera när du cherry-pickar alla dina påståenden, endast efter vad som talar för din världsbild.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja och hur just Tegnell kan framstå som mysig landsfader är för mig helt ofattbart, han har ju inte lyckats pricka bollen en enda gång. Jag tror dock pendeln svänger snart för stödet till byråkraterna och staten. När tillräckligt många förlorat nära och kära så kommer det till slut brista för någon eller några

För att framställa den gravt autistiska Tengele som en ”landsfader” har iof krävt en sällan skådad prostitution av regimmedia även med deras mått mätt. Det har tangerat nordkoreansk personlighetsskildring stundtals.

Men man kan förstå varför. Ställ en gravt alkoholskadad byråkrat med lägerkommendantsuppsyn, icke kammat hår sedan julafton 2009, och dressman som rabblar siffror och staplar och det krävs att gå down and dirty för att få detta till en mysig landsfader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in