2020-05-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Hahaha... Rita på TV4, finns det skydd för korkade personer....?
Noterar att FHM fortfarande sitter i källaren från förra veckans "flytt" nedåt...
Hon har ju inte ens skyddet över näsan , sedan drar hon ner det helt mot halsen när hon ställer frågor
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Fjant, eller kan du inte läsa och förstå svensk text? Vad har "random Fbare" med det jag säger att göra??

Vad säger du om Gieseckes uttalande att " alla andra länder har gjort fel.."
Tycker du det pekar på bildning och klokskap, eller är han en pajas och fåne?

Nä, Giesecke har framtiden bakom sig och har helt enkelt blivit lite gaggig.

Om du undrar om jag tycker att en enskild mening tagen ur sitt sammanhang fäller en 40 årig expertkarriär av en läkare och professor emeritus vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, disputerad i molekylärmedicin, författare till flera böcker som fungerar som internationella referensex i epidemiologi, 10 år som statsepidemiolog, forskningschef på Europeiska smittskyddsmyndigheten och numera senior rådgivare åt WHO, så är svaret nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men för i helvete, skit nu för några sekunder i Sverige och fundera på hur det går för Danmark, Finland och Norge. Det går INTE speciellt bra för dem.
Vad går inte bra för dom?
Citera
2020-05-05, 18:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om du tror att det fetade är tecken på någonting bra så får du nog läsa på lite. Det innebär bara att Sverige testar så sjukt mycket mindre än andra länder. Varför vet jag inte.
FHM/Tegnell ser ju ingen mening med att testa...
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiemus
Från Aftonbladet ”chatten” just nu.

”Har funderat på det länge men inte frågat här än. Antalet avlidna som redovisas varje dag, är det bara de som avlider i covid-19 eller är dödsfall av andra orsaker också inräknade i den siffran?”

Jag har märkt att många är helt lost angående situationen flera gånger.

Är det därför vissa inte tar Covid på allvar? Pga att de finns folk som inte ens hänger med när det står något så tydligt som ”Senaste nytt om Coronaviruset, Just nu: 85 nya dödsfall”.

Problemet är att siffran är alldeles för låg. Vi ligger nu på en platå runt 80-120 nya påvisade corona-döda per dygn men det verkliga antalet är ungefär dubbelt så högt. Orsaken är att man enbart räknar de som konstaterats dö i corona efter provtagning och oftast på sjukhus. De som dör i hemmen i nästan 100% säker corona räknas inte, då de inte provtas.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Men för i helvete, skit nu för några sekunder i Sverige och fundera på hur det går för Danmark, Finland och Norge. Det går INTE speciellt bra för dem.

Jaså?
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Diskussionen handlar om vilka länder som har anledning att fundera på vad de kunde ha gjort bättre för att skydda medborgarna från att dö, inte om vem som känner empati för vem.

Jag har hela tiden försökt prata om Sveriges dödstal i förhållande till våra grannländer. Du vill bara pratar om nordiska ländernas dödstal i förhållande till omvärlden. Möt mig i min fråga ist svamla om Syd-Korea etc..
Citera
2020-05-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Assurbanipal är inte i minoritet i världen att tycka att människoliv är det man skall fokusera på att rädda, just nu, i pandemin. Och göra alla åtgärder för. Det är därför hela resten av världen i princip gått i lockdown.

Om några Medelsvenssons uppe i lilla Sverige är totalt iskalla för att folk ligger och dör här i Sverige, så är den som inte håller med om att det är okej, inte i minoritet. Tvärtom, denne är med i världens majoritet. Vidga vyerna ibland är inte så dumt.

Jag är i majoritet i världen förstås. Då 99% av världen har valt att prioritera att rädda folk att inte få virus och på så vis överleva.
Däremot är det också ganska tydligt att det tyvärr är en minoritet här i Sverige. Som enda landet i världen.
Jobbigt men troligtvis sant.
Citera
2020-05-05, 18:53
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
7200 döda? I vilket land? Några hundra döda per dag? I vilket land?. Pratar du om USA eller?

Nej, USA har väl över 70000 konstaterat döda vid det här laget.

Sveriges siffror är nu, enligt all tillgänglig data:
- Ca 7200 döda fram till nu
- Vi ligger på en platå med ca 200 döda per dygn
Citera
2020-05-05, 18:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Fast vår sjukvårdskapacitet har ju räckt till.
Jag har inte sett att Sverige har nekat nägon vård.
Ansträngt, men vi har klarat av det.
Bara man blunder tillräckligt hårt så slipper man se!
Citat:
Läkare: Flera sjuka borde fått sjukhusvård tidigare
https://www.svd.se/lakare-flera-sjuka-borde-fatt-snabbare-sjukhusvard
Citera
2020-05-05, 18:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
För om ett virus finns kvar så är det inte möjligt att smyga sig ut och ej upptäckas av det. Oavsett om man tassar på tå och viskar.

Jag tror det är svårt att förhindra spridning när väl ett samhälle öppnar så länge virus finns kvar och vaccin ej.

Och vi hoppas väl alla på ett vaccin. Men det kan ju dröja olyckligtvis. Annars skulle det onekligen gå utmärkt att släppa sin lockdown.
Du kan inte tänka dig att man tillämpar social distansering? Lite åt den svenska modellen, men inte lika slarvigt?

För annars hjälper ju varken nedstängning eller icke-nedstängning.

Det ekonomiska kan vi lämna därhän, är ekonomin kraschad i andra länder så hjälper det inte i längden att sätta hoppet till våra ”sunda statsfinanser”.
Citera
2020-05-05, 18:56
Medlem
Citat:

En mild influensasäsong på ett ungefär? Det skulle jag säga är hyfsat.

Sverige har däremot redan slagit en väldigt hård influensasäsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in