2020-05-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Hur många tror ni är smittade/ Har varit smittade i %

Idag, Nu är det bara vad ni tror. Precis som myndigheterna gör. Jag gissar på 5-10% Utspritt i Hela sverige. Om det är 30% I stockholm och 1 % I lund är skitsamma utan vad tror du totalt i hela landet?

500k-1 miljon är det Fantasi siffror? Med tanke på hur alla lever? Jag vet flertal som är väldigt sjuka hostar tappat lukt/Smak osv.
Jag tror ungefär 50 procent är eller har varit, bärare av SARS-CoV-2.
Citera
2020-05-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det kunde de säkert, men nu är frågan att Danmark, Norge och Finland ska fundera på vad de kunde ha gjort för att inte ha så många döda eftersom de också ligger i världstoppen.

Vissa tycker att huvudsaken att ETT grannland har fler döda så kan man vara nöjd.

Ja jo absolut
Alla behöver syna sitt
Citera
2020-05-05, 18:35
Medlem
Kollade på Worldometer och Sverige är nu nere på plats 22 i antal cases.
Och döda faller vi också.

Det är bra
Citera
2020-05-05, 18:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och här har vi vitvarumannen som förutspådde 10-tusentals döda i maj. Du borde ansluta dig till dina idoler Naucler och Olsen och knipa igen.

Du verkar gilla Ad hominem. Sällan effektivt i en diskussion, man förlöjligar bara sig själv.

Men visst. 7200 döda och i början av maj. Vi har nog lyckats platta till kurvan något jämfört med om vi inte hade gjort någoting alls. Men antalet nya fall ökar ständigt. Det är inte som i de flesta andra europeiska länder som har lyckats pressa tillbaka viruset och nu kan öppna upp med liten smittspridning.

Läget för Sverige är i det närmaste värre än man kunde tro för 3-4 veckor sedan, för nu har vi stor allmän smittspridning och några hundra döda per dag, men en mycket mer utdragen process.
Citera
2020-05-05, 18:36
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Du ja, men alla de länder som betydligt bättre till än plats 14, 20 och 21 kanske inte skulle det?

Märkligt, känner du inte större empati för dina landsmän än för invånare i något annat land?
Är du miljöpartist?
Citera
2020-05-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
They’ve had several doctors thrown out of windows for complaining about lack of masks. I have no doubts the same would go for anybody who wished to whistleblow the situation there.
Thats insane, at least the chinese tries to hide the grotesqueness of their evil
Citera
2020-05-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om tunnelbanan är en viktig spridningsfaktorn så ska man tänka på att Stockholms tunnelbana är bra mycket större än våra grannländers huvudstäders. Stockholms har drygt 350 miljoner resor årligen, medan grannländernas ligger på 90 +/- 30 miljoner årligen. Det skulle i så fall förklara varför Sverige (främst Stockholm) är så mycket värre drabbat än de nordiska grannarna. Tror man folk smittas i tunnelbanan behöver man inte titta längre än så efter en orsak.

Fast nu visar det sig ju att det knappt finns några smittade, så vad ska man tro.

Ja du är ju motsägelsernas man i detta inlägg och nästa.

Om du nu åkt tunnelbana, vad tror du själv när alla står och gnider sig mot varandra på morgnarna?

När min kompis från skåne var uppe i Stockholm med sin klass gjorde dom en kul grej.
En kille ropade på bredaste skånska i rulltrappan på 90talet.
Koooolla Grabbar Traaaaappan rullar.

Det var många vända huvuden
Citera
2020-05-05, 18:40
Medlem
Citat:
Det kunde de säkert, men nu är frågan att Danmark, Norge och Finland ska fundera på vad de kunde ha gjort för att inte ha så många döda eftersom de också ligger i världstoppen.

Vissa tycker att huvudsaken att ETT grannland har fler döda så kan man vara nöjd.

Huvudsaken är hur väl vi klarat oss utifrån våra förutsättningar.
Vi borde ligga mellan Norge och Danmark, antagligen lite närmre Norge till.
Danmark får ses som gränsen för haveri, vi borde verkligen inte klara oss sämre.

I "Västeuropa" är det i princip två länder som sticker ut: Sverige och Tyskland.
Ett av dessa länder i positiv bemärkelse, det andra är vårt land...
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-05 kl. 18:43.
Citera
2020-05-05, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santi2018
Citerar ett av dina äldre inlägg om Afrika och ställer samma fråga till dig. Positivt att 1849 i Afrika har dött? Hur kan du använda ordet ”bara”? Fy skäms.

Tony DR har rätt när han skriver bara, själv önskar jag 1 miljard döda i Afrika. Fråga Greta, världen skulle må mycket bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Vart jag bor är det min sak.
Så länge jag bor här och så länge detta land behandlar sitt folk (även om det är en minoritet) som skit kommer jag kämpa emot.
Kämpa emot giriga staten och giriga människor som försöker sopa under mattan.

”Sverige” behandlar inte dig dåligt eller någon dåligt 😃
”Sverige” är inte girigt
”Sverige” är inte någon eller några enskilda personer.
”Sverige” är vårt och vi alla tillsammans.

Du har hakat upp dig på nåt bara.
Det måste finnas andra saker som gör/gjort att du är så här bitter.
Ryck upp dig nu för fan och kom in i matchen 😃👍
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
De tänker inte inte om.
De trodde helt enkelt att fler skulle vara smittade än vad det är och därför ligger flockimmunitet långt fram i tiden och därför pratar dom inte om det längre. Deras taktik kan man genomskåda lätt, fel efter fel.

Ja, det är det som spräcker Sveriges taktik totalt. Att vi inte har fler immuna nu. Vad har vi nu, i "bästa fall" 20% i vissa delar av Stockholm. Det ligger en närmast oerhört lång väg framför oss. Man hade ju testat att ge blod med antikroppar till svårt sjuka på Karolinska, men det gav ingen effekt alls.
Normalt ska det göra det med virussjukdomar, men inte nu. Det tyder på att WHO kan ha rätt när de säger att man kanske inte alls får immunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
SCB faktor? Är det överdödligheten du menar isåfall visar den dubbelt jmf med tidigare år?

Nej, överdödligheten fram till 10-15:e april (så långt som data har hunnit bli säker, är ca dubbelt så hög som FHM's staplar över döda fram till det datumet.
Citera
Medlem
Adiemuss avatar
Från Aftonbladet ”chatten” just nu.

”Har funderat på det länge men inte frågat här än. Antalet avlidna som redovisas varje dag, är det bara de som avlider i covid-19 eller är dödsfall av andra orsaker också inräknade i den siffran?”

Jag har märkt att många är helt lost angående situationen flera gånger.

Är det därför vissa inte tar Covid på allvar? Pga att de finns folk som inte ens hänger med när det står något så tydligt som ”Senaste nytt om Coronaviruset, Just nu: 85 nya dödsfall”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in