2020-05-05, 17:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Har du någonsin åkt tunnelbana

I rusningstid står man med 4cm avstånd till medpassagerarna och i influensatider är det ett bagrundsljud som bäst beskrivs som ett rosslande från en döende miljöpartist och det är ett moln av viruspartiklar som glider omkring.

som bäst sätter man väl handen för munnen lite halvt men det stoppar ju inget moln. en knuten näve typ.
Nej, jag undviker tunnelbana i rusningstid. Det låter inte trevligt. Jag tänkte ett tag att tunnelbanan nog var en viktig faktor för spridning i större städer, men sen kom Björn Olsen och så att vissa områden i Stockholm knappt har några smittade så då tänkte jag om. Åker de på Östermalm verkligen aldrig tunnelbana? Björn Olsen hittade i alla fall inga smittade där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag gillar inte Cecilia Hagen, men tills hennes försvar får man lov att säga att hon är 70+ och bara lyder de råd som finns för den gruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Har du hört talas om riskanalys? Du menar alltså att du vet att corona är lugnt att ha i vattnet?

Och hur skulle dricksvattnet bli fullt av Corona?
Det görs riskanalyser och prover på vattenverk hela tiden, dricksvattnet i Sverige har stenhårda krav på sig.

Om du är så orolig för ditt dricksvatten, ring ditt lokala vattenbolag och fråga.

Varifrån kommer denna oro för dricksvattnet egentligen?
Citera
Medlem
ncr04s avatar
https://www.smh.com.au/world/europe/death-s-dividing-line-coronavirus-in-italy-never-a-national-outbreak-20200504-p54pru.html

Ny data på överdödligheten i Italien visar "klustereffekten" tydligt.

Citat:
Deaths in the city of Bergamo, near Milan, surged 567 per cent in March compared with the 2015-2019 March average. Images of a convoy of army trucks being filled with coffins were beamed around the world last month at the peak of the pandemic.

Deaths in the province of Cremona, the setting for the Academy Award-winning film Call Me By Your Name, were up 391 per cent. Nine other cities had death increases in March ranging from 120 per cent to 370 per cent higher than the average, according to the Italian National Institute of Statistics.
Citat:
In an indication of how badly the disease affected the north, excess deaths were 95 per cent higher there compared to just 2 per cent for the south.

Italy's world-first nationwide lockdown has been credited for preventing the wave of death from spreading to the south. Deaths in Rome were actually down more than 9 per cent compared to the average.
Citera
2020-05-05, 17:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Nu är det dock så att ingen föreslog det vid det här tillfället ...

- Det borde ha föreslagits. Europa behöver ha smittskyddsmyndigheter som konstant håller uppsikt över omvärlden, och har beredskap att agera snabbt när en smittsam sjukdom bryter ut.

Medborgarna behöver acceptera att fungerande smittskyddsmyndigheter kostar skattepengar. Politikerna behöver tillse att smittskyddsmyndigheternas budget verkligen går till smittskydd, och inte till politikernas egna favorit-angelägenheter, såsom exempelvis mångkultur och könsidentiteter.

Smittskyddsmyndigheterna behöver ha befogenhet att agera snabbt. Gränser behöver kunna stängas utan att politiker först behöver godkänna åtgärden. Ifall smittskyddsmyndigheterna ska kunna agera utifrån försiktighetsprincipen, så behöver medborgarna acceptera vissa falsklarm. Ibland kommer vissa försiktighets-åtgärder att visa sig ha varit överdrivna i efterhand. Sådant får man leva med.

Citat:
... och ingen annan har agerat så direkt vid tidigare virusutbrott.

- Tidigare epidemier i Europa inträffade innan Europeiska Unionen hade bildats.

För att kunna ha öppna gränser inom Europa, så behöver Europeiska Unionen ha en strategi för att stoppa epidemier vid Europeiska Unionens yttre gräns. När en epidemi har trängt in i Europeiska Unionen, så går det inte längre att upprätthålla öppna gränser inom unionen.

Citat:
Om de första smittade var i Frankrike i december; när skulle EU ha agerat?

- Krisen i Wuhan borde ha varit en larmsignal att flygtrafiken från Kina borde ha stoppats.
Citera
2020-05-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Risken för det är så liten att det är ingenting som du behöver fundera på och vara orolig över.

Ja, jag kan ju ta djupa andetag och blir inte överdrivet anfådd av att gå i trappor t.ex.
Nåja, det ordnar sig säkert (säger jag till mig själv för att lugna mig).
Citera
2020-05-05, 17:34
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men oavsett om det ger en långsammare spridning, vilket jag inte förstår. När lockdown upphör går det rimligen lika snabb spridning som innan.

...
1) Varför skulle det bli så?
2) Hur skulle man isf kunna förhindra att det blir så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
https://www.smh.com.au/world/europe/death-s-dividing-line-coronavirus-in-italy-never-a-national-outbreak-20200504-p54pru.html

Ny data på överdödligheten i Italien visar "klustereffekten" tydligt.

Karantäneffekten skulle jag snarare säga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Varifrån kommer denna oro för dricksvattnet egentligen?
Antagligen samma människor som hamstrade dasspapper. Snart är det buteljerade vattnet slut på Coop.
Citera
2020-05-05, 17:35
Medlem
Jaha. Nu har det gått ”två veckor”.

Vi skulle få se något som skulle passera Italien i antalet döda per dag.
Eller är det ”om två veckor” nu oxå?
Citera
2020-05-05, 17:35
Medlem
https://platz.se/coronavirus/?page=overview

Om man kollar här ser det ut att vara ett dödsfall vardera i åldersgruppen 0-9 respektive 10-19 år i Sverige. Det kan väl inte stämma, hoppas jag. 😢

Borde inte media ha snappat upp det isf?
Citera
2020-05-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Eller läser vetenskapliga artiklar som publiceras i vetenskapliga journaler?
Jag skrev om detta en vecka sedan.
Som enkel varnare läste om detta länge sedan.
Undrar om varför följer inte utvecklingen utomlands ta del av deras erfarenheter och kunskaper. Jag skrev följande en vecka sedan.

Många känner sig inte mycket sjuka trots att de utvecklar lugninflamation . Ofta kan bli sent . Med hjälp av en enkel oximeter kan man upptäcka lunginflammationen tidigt säger en expert.
Det verkar förklaringen är ganska logisk.

What’s a Pulse Oximeter, and Do I Really Need One at Home?
https://www.nytimes.com/2020/04/24/w...er-oxygen.html
Citera
2020-05-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
På FHM verkar det som att det här viruset är en helt främmande form av existens, något som vetenskapen aldrig sett! Det är ett fucking virus! Dom har haft åtminstone hundra år på sig för att testa olika skyddsutrustningar mot virus.
Jo, det är kanske därför som munskydd inte är godkänt som skyddsutrustning för virussmitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in