2020-05-05, 17:00
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
OK, tack för ett bra svar! Vi får hoppas detta är över snart och att nedgången vi tyckts börja se nu håller i sig!
Se där, ytterligare ett område där vi tycker lika. Jag hoppas också att detta är över så snabbt som möjligt och hade gladeligen haft fel angående krisens längd som jag bedömer kommer vara 2-3 år, minst.
Citera
2020-05-05, 17:01
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Om det inte hade varit för folk som Giesecke och Tegnell så hade du sannolikt inte levt idag, så var lite försiktig med vad du önskar.

Struntprat. Alla vet att man kan selektivt googla fram fakta som bevisar sin ståndpunkt i frågan och samtidigt vara betydligt mer kvalificerad i dessa frågor än folk som både är utbildade, erfarna och redo att fatta beslut i oklara tider.

Efter det här har lagt sig är det väl inte mer än rimligt att man stänger alla myndigheter och låta Flashback sköta det exekutiva arbetet. Kompetensen och kunskapen i dessa frågor är ju skyhöga tydligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Italien hade väl högre siffror än 500-600 rapporterade dödsfall när de hade det som värst. Vi har ännu inte kommit upp i lika många per capita som deras värsta, även om det är väldigt illa som vi har det ska sägas.

Om man nu ska jämföra.
Ska Sverige nöje sig att inte blir värre än Italien? Är det inte bättre att följa de länder lyckas bättre och har betydligt mindre döda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ja, corona-hysterikerna i tråden påminner mycket om Greta Thunberg, båda till retorik och neuropsykiatriskt fungerande, där de bara kan jonglera med en boll i taget.

De fångas också i nuet där de inte förmår att tänka långsiktigt, drabbas av katastroftankar och tycker att hela samhället ska förändras pga av deras ångest, trots att det skulle göra mer skada än nytta.

Nu kan jag personligen tycka att Greta som omyndig kom ut med sitt budskap om en miljöförstöring som i många år dödat 10 miljoner människor varje, är mer rationell än trådens ännu värre undergångsprofeter. Där är dessutom forskningen närmast i konsensus, till skillnad från den om munskydd, skolstängningar och flockimmunitet.
Det finns inte något vetenskapligt konsensus kring att man räddar liv eller löser klimatfrågan med minskad ekonomisk tillväxt, och just det tilltaget tycker jag är en perfekt analogi med lockdown. Påivrare vill hysteriskt förbjuda saker för att nå sitt mål, och ser inte att bieffekterna ställer till mer skada än den nytta man får ut.

Vi är nog alla samma DNA, trots allt.
Citera
2020-05-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du kanske kan göra en insats? Du verkar ha mycket tid över...

Jag är OT för denna tråd, så både ditt och mitt inlägg tas nog bort. Men för att svara på den irrelevanta kommentaren, så nej det kan jag inte för jag har dels ingen kunskap alls för att arbeta inom vård. Och dels har jag ganska allvarliga hälsoproblem själv och skulle med största sannolikhet dö, om jag fick covid.

Men hoppas det kändes lite bra för dig att du fick trycka till ngn med en "rolig kommentar"...
Citera
2020-05-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Italien hade 895 inrapporterade på ett dygn som mest. De har 5,85x högre befolkning än oss. Vår högsta dagssiffra rapporterad var 185. 185 x 5,85 = drygt 1082. Om man ska jämföra per capita då.

Sedan tycker jag såna här siffror är svåra att jämföra eftersom vi sägs ha en stor eftersläpning och inte vet Italiens eftersläpning, samt att vi kanske är bättre på att hitta dödsfall än dem m.m.
Man kan inte heller jämföra olika stora populationer rakt av.

Smittspridning går alltid långsammare med större populationer. Det krävs längre smittkedjor för att nå en lika stor andel av befolkningen.
Citera
2020-05-05, 17:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
För att nu diskuterar vi om de som är på 14, 20 och 21 plats i världen i fråga om dödstal har lika stor anledning som de som är på 7 plats att fundera på om de kunde ha gjort något annorlunda eller inte.

Vi kan diskutera den saken om två, tre, månader när lockdown länderna haft öppnat ett tag.

Orsaken till den relativt höga svenska dödligheten, (som dock minskat så kraftigt de senaste veckorna i Stockholms regionen, som kanske har ca 25 procent flockimmunitet, att det gett avtryck i den nationella statistiken), är främst dödligheten på många äldreboenden, det vet vi redan.. Så det, kan givetvis, diskuteras som en del av en ytterst komplex verklighet.

Är du oförmögen att hantera en sådan komplex diskussion, otur för dig!
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns inte något vetenskapligt konsensus kring att man räddar liv eller löser klimatfrågan med minskad ekonomisk tillväxt, och just det tilltaget tycker jag är en perfekt analogi med lockdown. Påivrare vill hysteriskt förbjuda saker för att nå sitt mål, och ser inte att bieffekterna ställer till mer skada än den nytta man får ut.

Vi är nog alla samma DNA, trots allt.
Har inget att invända, utöver att poängtera att det i många år dött 10 miljoner per år till följd av miljöförstöringen och kommer att fortsätta att göra det även kommande år, vilket är långt mycket fler än som någonsin kommer att dö av c19.
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Vi fick klara bevis idag att svenska läkare inte tar del av utländsk expertis och vad som forskas fram.
Idag den 5 Maj går en läkare ut med syresättningsproblemen hos patienterna, vilket amerikanska läkare gick ut med den 7 April, redan veckan efter hade jänkarna löst den ekvationen.
Hänvisar till tråden om ARDS för alla detaljer: (FB) NYC Läkare: "This is not ARDS" - Är vi ute och cyklar ang. COVID-19?
Läs och skäms: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/corona-covid-dold-syrebrist-tyst-hypoxi
Efter detta har sen svensk media hängt på, c:a 4 veckor senare.
Club Tegnell börjar bli väl stor nu, kan inte dessa muppar ta en kryssning någonstans-enkel resa...

SvT:s medicin-reporter sov också under stenen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/corona-covid-dold-syrebrist-tyst-hypoxi-radda-fler

Wallensten spelar idiot: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-larmet-om-syrebrist
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Du har rätt. Det är en droppsmitta även enkel munskydd eller halsduk kan minska smittspridningen en del. De flesta är asymtomatiska smittbärare som smittar mest.
Om alla hade någon munskydd kunde minska smittspridningen . Den hindrar inte helt men minskar mycket. Samma som bilbälte. Den skyddar inte 100% från döden men minskar risken att dö.
De skujs ger ut virus droppar när de pratar .
Virus droppor kan nå upp till 2 meter. Därför
behövs hålla avstånd 2 meter. Efter nysning eller hosta når ännu längre. Hissen måste man
akta sig.
Det konstigt att FHM rekommenderar avstånd
på grund av detta fakta men förlöjligar munsyddens positiva effekt. Jag tror att de vill
inte hålla på att skaffa munskydd till folket.
Det finns inte tillräckligt många munskydd i Sverige. Där för avråder dem....🙄 Annars gäller ett större avstånd än 2 meter. Skulle säga upp till 8-11 meter till personer som joggar, cyklar, pratar...I Frankrike får cyklister inte cykla närmare än 10 meter till andra människor.
Citera
2020-05-05, 17:08
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Ska Sverige nöje sig att inte blir värre än Italien? Är det inte bättre att följa de länder lyckas bättre och har betydligt mindre döda?
Äh. Fan tolkar som fan vill.

Om du orkar så läs inlägget jag svarade på och sedan tänker du lite.
Citera
2020-05-05, 17:12
Avslutad
Det här med munskydd och hanteringen.

Här är en bild från dagens presskonferens där en journalist pillar på munskyddet när hon pratar.
Nu är det visserligen en liten del av Sveriges journalister som kan ses som särskilt skärpta individer. Men nog finns det gott om människor som faktiskt är ännu dummare.

https://imgur.com/a/MlSpUWy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in