2020-05-05, 11:48
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Jag kommer ihåg när jag gick på universitetet. Då tänkte man att kom man över 30k i månaden så hade man framtiden säkrast. 50k lät sinnessjukt, "så mycket tjänar ju bara miljardärer" typ. Naturligtvis helt snurrigt tänk.

Detta var runt 10 år sedan. Jobbar nu utomlands och ser att lönerna gått upp lite sen dess. Nu verkar det som ett absolut minimum för att bo i Stockholm är 50k i månaden, helst 60. Kanske inte så mycket skillnad efter skatt men man ska ju betala bolån osv.

Vad säger ni? Vad bör och kan man tjäna i Stockholm 2020? Säg att man har 5 års erfarenhet och vill ha ett jobb på Klarna eller nåt. Kan man då begära 60k?

Jag levde behagligt på 16 000 netto innan jag flyttade för lite mer än 4 år sen, går att leva på betydligt mindre(vilket jag också gjort).
Bodde i hyresrätt i Danderyd sista tiden.
Citera
2020-05-05, 13:10
Medlem
Citat:
Jag kommer ihåg när jag gick på universitetet. Då tänkte man att kom man över 30k i månaden så hade man framtiden säkrast. 50k lät sinnessjukt, "så mycket tjänar ju bara miljardärer" typ. Naturligtvis helt snurrigt tänk.

Detta var runt 10 år sedan. Jobbar nu utomlands och ser att lönerna gått upp lite sen dess. Nu verkar det som ett absolut minimum för att bo i Stockholm är 50k i månaden, helst 60. Kanske inte så mycket skillnad efter skatt men man ska ju betala bolån osv.

Vad säger ni? Vad bör och kan man tjäna i Stockholm 2020? Säg att man har 5 års erfarenhet och vill ha ett jobb på Klarna eller nåt. Kan man då begära 60k?

Frågan är ju väldigt brett ställd eftersom den innehåller fler områden. Det du anser att ”leva bra” behöver ju en annan inte tycka.

Vill du bo centralt eller utanför stan? Lägenhet eller villa/radhus? Ensamstående?

Tittar vi på boendet så kan vi ju ta ett exempel med strikt tillämpning av amorteringsreglerna. Under förutsättning att du kan gå in med minst 15 % och har en lön på säg, 50 k/månaden så får du låna 2,7 milj.

Är ni två vuxna i hushållet och/eller har kapital att gå in med så är det ju inga problem.
Citera
2020-05-05, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Frågan är ju väldigt brett ställd eftersom den innehåller fler områden. Det du anser att ”leva bra” behöver ju en annan inte tycka.

Vill du bo centralt eller utanför stan? Lägenhet eller villa/radhus? Ensamstående?

Tittar vi på boendet så kan vi ju ta ett exempel med strikt tillämpning av amorteringsreglerna. Under förutsättning att du kan gå in med minst 15 % och har en lön på säg, 50 k/månaden så får du låna 2,7 milj.

Är ni två vuxna i hushållet och/eller har kapital att gå in med så är det ju inga problem.

Ärligt talat vill jag helst gå in med 50%. En tvåa söder om söder funkar. Vad ska man tjäna ihop då och vad behöver man spara? Typ 1 miljon insats för en br för 2milj?
Citera
2020-05-05, 14:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ärligt talat vill jag helst gå in med 50%. En tvåa söder om söder funkar. Vad ska man tjäna ihop då och vad behöver man spara? Typ 1 miljon insats för en br för 2milj?

Är du så anspråkslös så klarar du dig gott pä 25k netto i månaden!

Ha det så kul i förortstvåan!
Citera
2020-05-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Är du så anspråkslös så klarar du dig gott pä 25k netto i månaden!

Ha det så kul i förortstvåan!

Hur har du tänkt att man ska spara ihop 1 miljon när man tjänar 25k i månaden?

Du verkar svensson-skadad.
Citera
2020-05-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Svenskar har väldigt låga krav......jag tjänar 60.000 SEK EFTER skatt i Beijing som systemutvecklare, hyra på runt 7000 SEK. Beijing är betydligt billigare än Stockholm.

Inga pengar i världen kan kompensera att du behöver bo bland massa fastlandskineser. Jag har provat.
Citera
2020-05-05, 14:32
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Nej dom flesta som bor i Stockholm tjänar inte 60.000 i månaden, en majoritet tjänar mycket mindre än så.
Citera
2020-05-05, 14:37
Medlem
flukkes avatar
Säg att man är 2 st räcker 40k före skatt lätt, det blir lite drygt 61k efter skatt totalt (om man bor i Stockholm och inte är med i kyrkan).

Om avgiften ligger på 5k för en 4a så kanske ränta och amortering ligger på 15k för 5 miljoner i lån.
Då har man drygt 40k kvar för mat, nöjen, bil, spar osv. Det räcker gott och väl.
Citera
2020-05-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Säg att man är 2 st räcker 40k före skatt lätt, det blir lite drygt 61k efter skatt totalt (om man bor i Stockholm och inte är med i kyrkan).

Om avgiften ligger på 5k för en 4a så kanske ränta och amortering ligger på 15k för 5 miljoner i lån.
Då har man drygt 40k kvar för mat, nöjen, bil, spar osv. Det räcker gott och väl.

Varför låna så mycket??
Citera
2020-05-05, 14:48
Medlem
Citat:
Varför låna så mycket??

Varför inte? Räntorna är låga (<1% efter ränteavdrag), bättre att lägga pengarna på något som ger avkastning om man har dem än att sitta med låg belåningsgrad.
Citera
2020-05-05, 14:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hur har du tänkt att man ska spara ihop 1 miljon när man tjänar 25k i månaden?

Du verkar svensson-skadad.

Ha ha! Tvärt om! Förutsatte att han redan hade en miljon!

För övrigt så är hela frågeställningen så vag att det inte går att ge annat än lika vaga svar!

Men låt säga att en månadslön på 200k brutto är att rekomendera om man vill spara ihop till en miljon på ett år.
Citera
2020-05-05, 14:57
Medlem
oskichs avatar
Beror väl lite på vad man har för ingångsvärden - Har man varit med på bostadshissen de senaste 20 åren, så kan kan man leva som en kung på 30 000kr/mån...

Köpte min första lägenhet i Stockholmstrakten i början på 2000-talet - gav 400 000kr då, med en avgift på 2500kr. Har kvar den forfarande med samma avgift, men har flyttat primärboendet inåt stan numera, där jag också bor snuskigt billigt. Känner många som har bytt upp sig ifrån 50 000kr i insatskapital runt millenieskiftet, till i princip obelånade villor i 8 miljonerkronors-klassen. I princip bara genom att bo i dom och byta adress några gånger med en partner i liknande situation...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in