2020-05-05, 04:19
Medlem
Jag kommer ihåg när jag gick på universitetet. Då tänkte man att kom man över 30k i månaden så hade man framtiden säkrast. 50k lät sinnessjukt, "så mycket tjänar ju bara miljardärer" typ. Naturligtvis helt snurrigt tänk.

Detta var runt 10 år sedan. Jobbar nu utomlands och ser att lönerna gått upp lite sen dess. Nu verkar det som ett absolut minimum för att bo i Stockholm är 50k i månaden, helst 60. Kanske inte så mycket skillnad efter skatt men man ska ju betala bolån osv.

Vad säger ni? Vad bör och kan man tjäna i Stockholm 2020? Säg att man har 5 års erfarenhet och vill ha ett jobb på Klarna eller nåt. Kan man då begära 60k?
Citera
2020-05-05, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Jag kommer ihåg när jag gick på universitetet. Då tänkte man att kom man över 30k i månaden så hade man framtiden säkrast. 50k lät sinnessjukt, "så mycket tjänar ju bara miljardärer" typ. Naturligtvis helt snurrigt tänk.

Detta var runt 10 år sedan. Jobbar nu utomlands och ser att lönerna gått upp lite sen dess. Nu verkar det som ett absolut minimum för att bo i Stockholm är 50k i månaden, helst 60. Kanske inte så mycket skillnad efter skatt men man ska ju betala bolån osv.

Vad säger ni? Vad bör och kan man tjäna i Stockholm 2020? Säg att man har 5 års erfarenhet och vill ha ett jobb på Klarna eller nåt. Kan man då begära 60k?

klart man kan men det beror ju som alltid på vad du jobbar inom, erfarenheter och om du går in i en chefsroll eller inte.
Citera
2020-05-05, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaut
klart man kan men det beror ju som alltid på vad du jobbar inom och om du går in i en chefsroll eller inte.

Vad jag vet kan man tjäna 50-60k inom tech i Stockholm på lite större företag. Startade tråden för jag vill ha insikt i detta - har du någon att bjuda på?
Citera
2020-05-05, 07:25
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Som duktig utvecklare eller DBA kan du få 50-60 hos klarna.
Citera
2020-05-05, 07:53
Medlem
Citat:
Vad jag vet kan man tjäna 50-60k inom tech i Stockholm på lite större företag. Startade tråden för jag vill ha insikt i detta - har du någon att bjuda på?

Beror helt enkeltpå vad du har för utbildning, erfarenhet och vad du vill jobba med.
Men är du mjukvaru/sytemutvecklare med adekvat akademisk utbildning och kan ta en senior roll borde det inte vara en omöjlighet i Stockholmsområdet.
Söker du en junior roll elleren rent administrativ tjänst så skulle jag nog säga att det inte är rimligt.
Citera
2020-05-05, 08:14
Medlem
Freebops avatar
Minst 50k imo, allt är så satans jävla dyrt. Till och med fryspåsar kostar idag 50 öre!! Fyfan för miljömupparna
Citera
2020-05-05, 09:03
Medlem
Beror ju på hur man vill bo och leva, delar man en 2a i Fredhäll med en partner och inte skall hänga på Stureplan 2 dagar i veckan så kan man ju leva riktigt gott om båda ligger över 40k. Ska man bo ensam i en vindsvåning på 100 kvadrat vid Strandvägen och gå ut och bränna pengar på krogen varje vecka behöver man bra mycket mer än 60k.

Angående jobb så är 50-60k inga problem inom tech om du är bra på det du gör och har lite erfarenhet.
Citera
2020-05-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Beror ju på hur man vill bo och leva, delar man en 2a i Fredhäll med en partner och inte skall hänga på Stureplan 2 dagar i veckan så kan man ju leva riktigt gott om båda ligger över 40k. Ska man bo ensam i en vindsvåning på 100 kvadrat vid Strandvägen och gå ut och bränna pengar på krogen varje vecka behöver man bra mycket mer än 60k.

Angående jobb så är 50-60k inga problem inom tech om du är bra på det du gör och har lite erfarenhet.

Vilka tech-jobb ger 50-60k?

Jag jobbar själv inom tech så jag är nyfiken på att byta til lett sådant jobb
Citera
2020-05-05, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Vilka tech-jobb ger 50-60k?

Jag jobbar själv inom tech så jag är nyfiken på att byta til lett sådant jobb

Massa olika med lite erfarenhet, vet allt från utvecklare till projektledare som tjänade 50+ med 5-6 års erfarenhet (vissa efter mindre än så). Sen beroende på var man drar gränsen för tech så finns det massvis med folk inom Fintech (och andra delar) som tjänar riktigt bra när de kombinerar utveckling och matematiska kunskaper.
Citera
2020-05-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Massa olika med lite erfarenhet, vet allt från utvecklare till projektledare som tjänade 50+ med 5-6 års erfarenhet (vissa efter mindre än så). Sen beroende på var man drar gränsen för tech så finns det massvis med folk inom Fintech (och andra delar) som tjänar riktigt bra när de kombinerar utveckling och matematiska kunskaper.

Oki, utvecklare, inom vilka brancher tror du?
Och vilka program och så?
Citera
2020-05-05, 11:35
Medlem
Svenskar har väldigt låga krav......jag tjänar 60.000 SEK EFTER skatt i Beijing som systemutvecklare, hyra på runt 7000 SEK. Beijing är betydligt billigare än Stockholm. T.ex. har jag gratis parkering som ingår i hyran och även på kontoret, i Stockholm finns det väldigt få parkeringsplatser och det kostar 100 SEK/timme att parkera vid kontoret, vem fan har råd med det? Jag skulle vara tvungen att tjäna minst 100.000 SEK efter skatt för att bibehålla samma standard.

50.000 före skatt i Stockholm ger dig en väldigt fattig levnadsstandard internationellt sett, i klass med juniora utvecklare i Indien som inte kan ett skit.

I USA är det ännu bättre än Kina, känner en snubbe som arbetar åt Amazon, 300.000 SEK per månad med låg skatt och massa förmåner. Lycka till att få det i Sverige.
Citera
2020-05-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Oki, utvecklare, inom vilka brancher tror du?
Och vilka program och så?

Allt möjligt, det är ju inte en enda väg som finns att vandra för att få en sådan lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in