2020-05-05, 12:55
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Finns det corona i avloppsvattnet, så finns det i dricksvattnet med. Om du bara visste hur många avlopp som går raka vägen ut.

Mig veterligen är det avloppsvatten som renas till dricksvatten. Frågan är om viruset är aktivt efter en vattenreningsprocess samt den tid viruset färdas. Skulle tro att det inte kan vara aktivt. Dock har viruset ett kraftigt fetthölje kring sig så det krävs laboratorieundersökning som får påvisa vilket.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-05-05 kl. 13:05.
Citera
2020-05-05, 13:01
Medlem
C19.se säger 0 döda och 0 fall nu
de brukar ha mer vid den här tiden.

Det kan betyda att det är väldigt lite döda, fall i Sverige idag.
Citera
2020-05-05, 13:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Undrar vad det beror på?
Har viruset tröttnat?
Har de farliga holiganer gett sej på viruset?
Blev det plötsligt sommar i UK?
Har de hittat vaccin och läkemedel utan att berätta det för nån?
Har de anlitat Jesus?
Bara några lösta teorier.
De gamla och de i riskgrupperna som är utsatta har dött av kanske? Finns inte så många kvar att döda.
Citera
2020-05-05, 13:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Undrar vad det beror på?
Har viruset tröttnat?
Har de farliga holiganer gett sej på viruset?
Blev det plötsligt sommar i UK?
Har de hittat vaccin och läkemedel utan att berätta det för nån?
Har de anlitat Jesus?
Bara några lösta teorier.

Tja, vad kan det bero på? Kanske något som börjar på "flock" och slutar på "immunitet" börjat verka redan. Och detta utan att vi behövt någon idiotiskt, extremt skadlig lookdown,, som bara inneburit att vi skjutit problemet framför oss.
Citera
2020-05-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Mig veterligen är det avloppsvatten som renas till dricksvatten. Frågan är om viruset är aktivt efter en vattenreningsprocess samt den tid viruset färdas. Skulle tro att det inte kan vara aktivt. Dock har viruset ett kraftigt fetthölje kring sig så det krävs studie och fakta på även detta.
2008 studie - Survival of Coronaviruses in Water and Wastewater
The time required for the virus titer to decrease 99.9% (T99.9) shows that in tap water, coronaviruses are inactivated faster in water at 23°C (10 days) than in water at 4°C ([100 days). Coronaviruses die off rapidly in wastewater, with T99.9 values of between 2 and 4 days.
https://www.researchgate.net/publication/225390936_Survival_of_Coronaviruses_in_Water_and_W astewater
Citera
2020-05-05, 13:03
Medlem
RoyalTrashs avatar
Så de har hittat en man i Frankrike som hade viruset i slutet av december. Inget konstigt med det. Men hur kan Tegnell få det till att det är "troligt" att vi hade det i Sverige 1 månad (!) innan detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
USK larmar 4 maj södra Älvsborg sjh

Linda berättar om en vardag med personal som går på knäna.

– Enda anledningen till att vi räcker till är att vi springer snabbare, jobbar snabbare och struntar i att äta. Det är inte hållbart i längden, säger hon.

Att vara på den ”vanliga” intensivvårdsavdelningen är som semester nästan. Man kan inte föreställa sig infernot som är på ”covid-IVA”, säger Linda.

biträdande sjukhusdirektör på Södra Älvsborgs sjukhus. Han säger:

– Vi är medvetna om att vi har ett pressat läge på IVA inom Säs, och vi har ungefär dubbelt så många patienter som vid vår vanliga maxkapacitet.

(mer i artikeln https://www.expressen.se/gt/underskoterskan-linda-larmar-vi-gar-pa-knana/)

När kommer nån mindre förstående och meddelar att "ett j*vla gnäll från arbetsskygga"?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, vad kan det bero på? Kanske något som börjar på "flock" och slutar på "immunitet" börjat verka redan. Och detta utan att vi behövt någon idiotiskt, extremt skadlig lookdown,, som bara inneburit att vi skjutit problemet framför oss.

Ja det är säkert det. 50 miljoner smittade finns säkert i UK. Kanske även 60 eller 80.
Citera
2020-05-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Absolut klart man vill testa sig.

Men just att folk känner sig avslappnade säger ju FHM skulle vara ett problem iom att de vet för lite om immunitet.

För dig och mig kanske det inte skulle bli så stor skillnad men om det visar sig att en undersköterska haft sjukdomen men man fortfarande är smittspridare är det inte så lyckat om hon åker till jobbet och nyser på en massa dementa.

Fast det är ju bara att fortsätta med rekommendationerna som vanligt. Jag skulle fortsatt vara lika försiktig självklart, och följa alla rekommendationer, just i och med att jag vet att det inte är 100%igt på något sätt, men det enda som skulle förändras är att slippa gå runt med en ständig oro, ovisshet som nu.

Gällande vården har de ju varit väldigt tydliga med att vårdpersonal får inte vara oförsiktiga just pga att de vet för lite om immuniteten. Så det är ju bara fortsätta att ha all skyddsutrustning osv precis som innan.

Nej jag tycker det är totalt BS att man inte testar mer, det är underkänt betyg, i den delen. (Också).
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Så de går runt och smittar patienter nu med andra ord. Enligt artikeln bör de dock överväga att undvika att vårda patienter med immunbrist. Det låter ju rätt så omtänksamt får man säga.

Finns inte en chans de skickar hem 153 personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag håller med fullständigt. Det skulle vara otroligt bra att veta om man redan hade varit smittad, hade själv ngn konstig snuva för ett tag sedan. Helt omöjligt att veta om det var Covid. Men om det var det så skulle det vara otroligt skönt att veta, rent psykologiskt.

Då det verkar som att man har immunitet i alla fall ett tag, så skulle man kanske kunna känna sig lite mer avslappnad i ett par månader i alla fall..

Det hade också varit väldigt bra på samhällsnivå för att planera fortsatta åtgärder, att veta hur vi ligger till med smittan. Min gissning är att den främsta anledningen att det testas så lite är personalbrist, kan inte se ngn annan anledning. Men varför FHM haft en seg och ovillig inställning till testning är svår att förstå. Om det handlar om att de vet om personalbristen, eller om de av andra skäl inte vill masstesta.

Jag gissar att det handlar om FHMs egna dataresurser som förmodligen inte räcker till för att ta emot den ökade rapportering som skulle bli följden av en massiv testning i befolkningen. Att utbilda personer som skulle kunna sköta provtagningen och sköta de maskiner som avläser resultat borde faktiskt inte utgöra något problem. Sådant kan varje normalbegåvad person lära sig hantera. Massor av människor är arbetslösa. Flertalet av dessa skulle förmodligen kunna sköta detta efter några dagars utbildning. Men FHM vill ju ha siffror så att de kan göra kurvor och grafer. Då måste det till datasystemlösningar. Jag tror faktiskt att det är där som problemet ligger.

Alltså: Om inte FHM kan få in siffrorna i sina system så vill man inte ha någon masstestning i samhället!

Ve och fasa om gemene man skulle kunna testa sig på eget bevåg och få reda på något som FHM inte kan göra en kurva på. Att vi var och en skulle få veta om vi varit sjuka och sen ha bättre grund för att ta beslut om våra egna liv, det tror jag att dessa "kurvfanatiker" ger fullkomligt f-n i. För dem är "folkhälsan" en kurva och inte en individfråga.
Citera
2020-05-05, 13:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Mig veterligen är det avloppsvatten som renas till dricksvatten. Frågan är om viruset är aktivt efter en vattenreningsprocess samt den tid viruset färdas. Skulle tro att det inte kan vara aktivt. Dock har viruset ett kraftigt fetthölje kring sig så det krävs studie och fakta på även detta.
Är du helt dum i huvudet? Tror du på allvar att det är avloppsvatten som renas till dricksvatten? Jösses vad bildningsnivån gått ner här i landet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in