2020-05-05, 09:44
Medlem
Jag är fullkomligt säker på att LP ändrat sina vittnesuppgifter innan hon avled,ev.att hon diskuterat med sina söner ang.det och har ställt som krav att inte avslöja det innan hon avlider.

Hon har haft kännedom hela tiden om vem GM är.
Tyvärr kände hon inte förtroende för rättsapparaten att tillkännage det.
Spekulerar om hon hade livvaktsskydd efter mordet eller om hon kände sig hotad.
Måste ha gett henne posttraumatisk stress efter upplevelsen.

Min kandidat som GM i detta drama är den sk Spångamannen.Hörde intervjun med fd hustrun.
Hennes utsaga gör mig bekymrad på många sätt och jag anser att hon är trovärdig.
Citera
2020-05-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, eftersom KP använder uttrycket "förklaring till vad som hände" får jag intrycket att vi inte får någon klockren entydig bevisning (mordvapen med DNA som ägdes och endast användes av GM) utan snarare ett pussel av omständigheter som bildar ett mönster - och detta mönster pekar enligt KP på en enda tänkbar GM.

Kanske kompletterat med hittills okänd information från någon i GM:s krets som säger sig ha fått veta att den misstänkte var på Sveavägen vid den tiden, beväpnad med sin revolver. En hängiven Palmehatare som fick en chans han inte ville missa, kanske via info från någon som regelbundet övervakade Palme.

Tyvärr får vi då åter ett nytt spekulationsärende vilket gör att man får avstå från ett normalt liv i ytterligare 10+ år.

Många är inne på att LP:s bortgång kan ha betydelse i sammanhanget. Det är oklart vilken betydelse i så fall. Vi saknar tillräcklig information.

En spekulation som framförts är att hennes utpekande av CP gjort det omöjligt för polisen att peka ut någon annan. Det finns ett offentligt skådespel att ta hänsyn till ska vi minnas.

I det här läget kan polisen säga att det var lätt att ta fel på GM och CP, i en viss belysning i den stressade situationen uppvisar de båda männen "vissa likheter", jada jada jada...

Sånt har givetvis ingen betydelse i sakfrågan men det finns alltid en offentlig sanning och den riktiga sanningen. Jag är endast intresserad av den sistnämnda.
Ja, gåtan LP är onekligen gäckande. Allt från beskrivningen av påsksmällare till utpekandet av någon som inte liknar hennes egen beskrivning och de vansinniga kraven i förhör och TR är bara för bisarrt. Vore mkt intressant om detta åtminstone till viss del får sin förklaring i samband med resten. Var det hon som styrde utredningen eller var det utredningen som styrde henne..?

Som jag ser det kommer KP göra sitt bästa för att ge den riktiga sanningen, men det beror på vad den består i. Jag tror icke han kommer försöka sig på någon patsy-variant, han vet att det finns för många och för smarta människor som måste övertygas. Då hade han gjort bättre i att vara tyst. Jag tror det finns tre möjliga presentationer:

1. Ensam GM. Isf får vi en så fullödig presentation som går att göra, inget att dölja.
2. Mindre inhemsk konspiration. Givet att den inte inkluderar Säpo får vi en fullständig presentation. Frågor kommer dock alltid kvarstå om ytterligare anstiftare.
3. Utländska krafter. Är det detta som gäller kommer vi bara få den del som rör själva mordet och en abstrakt bakgrundsbild, vi kommer aldrig få hela bilden.

Givet dessa tankar hoppas jag på 1, det är nästan det enda tänkbara scenariot som kan sätta punkt.
Citera
2020-05-05, 10:32
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag är fullkomligt säker på att LP ändrat sina vittnesuppgifter innan hon avled,ev.att hon diskuterat med sina söner ang.det och har ställt som krav att inte avslöja det innan hon avlider.

Hon har haft kännedom hela tiden om vem GM är.
Tyvärr kände hon inte förtroende för rättsapparaten att tillkännage det.
Spekulerar om hon hade livvaktsskydd efter mordet eller om hon kände sig hotad.
Måste ha gett henne posttraumatisk stress efter upplevelsen.

Min kandidat som GM i detta drama är den sk Spångamannen.Hörde intervjun med fd hustrun.
Hennes utsaga gör mig bekymrad på många sätt och jag anser att hon är trovärdig.

Att hon skulle vetat vem GM var tror jag personligen inte alls på. Dock, som så ofta måste man ju tillstå att med den fakta man besitter så finns åndå möjligheten. Tanken att hon medvetet skulle skicka en felaktig GM till livstids fängelse är ju ganska grotesk, o en mkt grov anklagelse mot LP.

Hon gav sken av att vara envis, halstarrig och väl medveten om sin "status" som ömkansvärd änka till sossarnas "stora ledare" Sankt Olof o utnyttjade detta för att slippa figurera i för henne jobbiga sammanhang. SAP o deras anhang bl.a inom rättsväsendet lade sig alltför platt för hennes önskemål på grund av hennes status.

Som sagts så ofta så kan nog sanningen vara den att hon också var ett så uselt vittne beroende på den makabra, chockerande, förvirrade o stressade situationen.
Citera
2020-05-05, 10:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Please, mer info om:

Skulle Ulf Dahlsten sammanstrålat med 3 poliser på lördag fm, före förhöret ca kl. 15 ??

Nja. två och en halv

Ur juristkommissionens förhör med Klas Bergenstrand 870604.

"KB beger sig till Rosenbad på morgonen efter överrenskommelse med Harald Fälth. När KB anländer till Rosenbad är det bara ABAB-VAKTER på plats. Kontakt m Gösta Welander och får invit till LC. lördag morgon tog jag med två polisinspektörer till Ulf DAHLSTEN".

Dahlsten står för ett par uppseendeväckande instick gällande LP´s vittnesmål. Varför och vilka polisinspektörer plockar KB med sig till Dahlsten har vi aldrig fått veta. Borde rimligtvis vara SÄPO.
I bakgrunden gnager tanken att detta sker medan Lisbeth Palmes gärningsmän går från plural till singularis.

Fälth, Bergenstrand och Dahlsten, en trio som på olika sätt ska utmärka sig under PUs första år och då inte direkt på ett positivt sätt.
Citera
2020-05-05, 10:47
Medlem
Xeitums avatar
Lyssnade igen på IMs vittnesmål i rätten. Han beskriver att precis innan GM gick fram till OP tog LP ett par snabbare/större steg vilket gjorde att hon hamnade ca någon meter framför OP.

Varför gjorde hon det, lr var det OP som saktade ner pga att GM tilltalat honom? Beskrivningen av GM efter skotten är också intressant där GM inte verkar ha någon jättebrådska från platsen utan dröjer sig kvar lite o rör sig runt o tittar. Han skulle onekligen haft tid att skjuta ytterligare skott mot LP om han ville försäkra sig om hennes död.

IM säger sig vara övertygad om att ögonkontakt fanns mellan GM o LP så han borde varit intresserad av att tysta henne.
Citera
2020-05-05, 11:03
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Lyssnade igen på IMs vittnesmål i rätten. Han beskriver att precis innan GM gick fram till OP tog LP ett par snabbare/större steg vilket gjorde att hon hamnade ca någon meter framför OP.

Varför gjorde hon det, lr var det OP som saktade ner pga att GM tilltalat honom? Beskrivningen av GM efter skotten är också intressant där GM inte verkar ha någon jättebrådska från platsen utan dröjer sig kvar lite o rör sig runt o tittar. Han skulle onekligen haft tid att skjuta ytterligare skott mot LP om han ville försäkra sig om hennes död.

IM säger sig vara övertygad om att ögonkontakt fanns mellan GM o LP så han borde varit intresserad av att tysta henne.

Det har förekommit uppgifter om att paret Palme gick arm i arm
och att detta skulle ha lett till att LP hukade framåt när OP föll.
Den hukande ställningen skulle då förklara varför kulan som
snuddade LP inte träffade skulderbladen.

Uppgiften från IM om några snabba steg framåt motsäger detta.
Citera
2020-05-05, 11:10
Medlem
Citat:
Att hon skulle vetat vem GM var tror jag personligen inte alls på. Dock, som så ofta måste man ju tillstå att med den fakta man besitter så finns åndå möjligheten. Tanken att hon medvetet skulle skicka en felaktig GM till livstids fängelse är ju ganska grotesk, o en mkt grov anklagelse mot LP.

Hon gav sken av att vara envis, halstarrig och väl medveten om sin "status" som ömkansvärd änka till sossarnas "stora ledare" Sankt Olof o utnyttjade detta för att slippa figurera i för henne jobbiga sammanhang. SAP o deras anhang bl.a inom rättsväsendet lade sig alltför platt för hennes önskemål på grund av hennes status.

Som sagts så ofta så kan nog sanningen vara den att hon också var ett så uselt vittne beroende på den makabra, chockerande, förvirrade o stressade situationen.
Du har aldrig tänkt på att LP var rädd!
Jag har själv mött henne utanför Rosenbad några år efter mordet.Den bilden av henne ingav ett skyggt intryck.Hon ville inte bli igenkänd.
Hon förstod att jag hade känt igen henne och det ,enligt min uppfattning,stressade henne.
Jag gjorde dock ingen signal om att jag visste vem hon var.

Håller dock med dig om att min uppfattning att hon visste hela tiden, vem GM var, stämmer säkert inte. Överdrivet av mig!

Min personliga uppfattning om LP är ointressant eftersom jag inte kan bedöma hur hon var.
Det vi vet med säkerhet att hon fick bevittna avrättningen av sin man på nära håll.Det kan få vilken människa som helst att reagera orationellt.
Jag är övertygad om att hon,som alla andra,ville veta vem som sköt och varför.
Citera
2020-05-05, 11:58
Medlem
Citat:

Håller med dig att hade mördaren velat släcka Lisbeth så hade han gjort det då han gick runt och kollade att skottet på OP satt rätt.

Han verkar vara obekymrad av att bli igenkänd av LP oxå.

Var han så säker på att komma undan så han inte brydde sig om henne?

Så skottet mot LP var nog en riktat att träffa OP som ett dödarskott innan han förstog att första skottet hade träffat rätt.

Så han brydde sig inte alls om LP, det var bara OP som var målet
Citera
2020-05-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, om Dekorima-mannen existerade så är han en av mysterierna omkring MOP. Det finns ju två problem med din teori om varför han hamnade vid MP:
  1. T-banenedgången vid MP var inte öppen
  2. Hur visste han att LOP skulle byta sida och inte gå till den öppna nedgången på V sidan av Sveavägen?

1. Ingen, varken OP eller mördaren visste att tunnelbaneingången var stängd.

Det var därför mördaren fick lite panik och skjuta innan de kom fram till nedgången.

2 Det var ingen som visste att de skulle byta sida, det var en impulshandling och mördaren följde bara efter OP och när de bytte sida så trodde han de skulle ta tunnelnbanan.

Jag tror att hade de aldrig korsat Sveavägen så hade nog mordet skett på en lugnare plats närmare hemmet.
Citera
2020-05-05, 12:15
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det har förekommit uppgifter om att paret Palme gick arm i arm
och att detta skulle ha lett till att LP hukade framåt när OP föll.
Den hukande ställningen skulle då förklara varför kulan som
snuddade LP inte träffade skulderbladen.

Uppgiften från IM om några snabba steg framåt motsäger detta.

Kan inte låta bli att kommentera detta så extremt vanliga fenomen i tråden.

Alltså att folk hakar upp sig på någon detalj som antingen kan vara ett missförstånd eller ha en fullständigt naturlig förklaring (Att ett par på promenad hamnar några meter i otakt ibland är inget konstigt alls. Det händer mig och min flickvän varje dag, varje gång, flera gånger per promenad, när vi är ute och promenerar!) och börjar bygga en mer eller (oftast) mindre rimlig förklaring kring det.
Och så återigen detta att folk inte riktigt fattar hur otroligt ofta vittnen får saker om bakfoten och blandar ihop personer, tider, klädsel, vad och i vilken ordning saker hände på brottsplatsen eller strax innan och rena efterkonstruktioner när de tänker ett varv till och inser att det inte går ihop...
Citera
2020-05-05, 12:22
Medlem
p.norths avatar
När SE var i tidningen, på bild dessutom.
Detsamma som "hej, jag heter Stig Engström och det var jag som sköt Palme" och alla dom 30 vittnena som var där. "åhh fan mördaren är ju i tidningen idag, det var ju han som sköt Palme" 🤪 är jag utveckling störd om jag tror att det var SE som sköt Palme?
Citera
2020-05-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
1. Ingen, varken OP eller mördaren visste att tunnelbaneingången var stängd.

Det var därför mördaren fick lite panik och skjuta innan de kom fram till nedgången.

Tunnelbanenedgången var gallerförsedd. Det framgick på långt håll att den var stängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in