2020-05-04, 22:54
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag reagerade även på att HOL i FUP:en nämner interventionen som skedde 2012. Detta efter att båda KL:s föräldrar hade avlidit. Man kanske kan tänka sig att KL, som stod sina båda föräldrar väldigt nära var redan skör vid den tidpunkten (konstaterande, ej försvar av KL). Om jag tolkar det hela rätt så började HOL misstänka alkoholism redan 2006 (med reservation för att det verkligen var så) - kunde interventionen inte skett tidigare än 2012 alltså?

Om hon var skör blev det kanske både akut och oundvikligt med intervention just då, så att hon inte skulle supa ihjäl sig eller ha ihjäl barnen i fyllan?

När det gäller din insinuation att han hade skuld i att hennes missbruk eskalerade och borde ha fixat en intervention tidigare:

HOLs mamma insjuknade i bröstcancer samtidigt som KL började supa på allvar (runt 2008/9 enligt FUP). Han hade således mammans hälsokris och troligen eget sorgearbete att hantera under åren som följde. I samma veva som HOLs mamma blev sjuk insjuknade även KLs mamma i cancer—men istället för att ställa upp och stödja henne valde KL tydligen flaskan. Kan ha varit svårt för HOL i det läget att finna tid, ork och psykisk styrka att hålla på och lirka och dalta med henne när det fanns andra närstående i kris och när hon hårdnackat förnekade (och förnekar än i dag) att hon har problem med alkoholen—jag hade personligen haft svårt att inte känna förakt och apati inför en partner som är oansvarig och egoistisk nog att prioritera sitt eget rus och begär, sin egen verklighetsflykt, när man har två små barn och två döende föräldrar som behöver stöd och trygghet.

HOL tog sitt ansvar och lämnade henne när hon började slå på barnen och utsätta dem för livsfara genom att isolera och låsa in dem. Det är vad man kan kräva av honom. KLs missbruk var och är hennes eget ansvar, skör eller ej
Citera
2020-05-04, 23:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Herregud!! Stackars barn! Hur gamla var de då..9 och 11?

Blir väl rättspsykiatrisk vård för hennes del? Måste ligga en psykisk störning i botten. Finns ju stor risk att hon återfaller i samma sorts brottslighet tills hon lyckas ha ihjäl honom.
Ja, födda 2002, 2004.
Fullständigt bedrövligt gjort och väldigt farligt.

Jag har inte tänkt lägga ut det, därav spoiler.
Men nu har jag totalt tröttnat på allt från fina och beundransvärda Karin till förtal och dynganslyser om deras far som de varit nära att förlora, den enda de har.
Kanske har hon försökt få honom mördad, vilket jag tror.

Man förstår att soc begär och att rätten sen kräver.
Från dok via Timeout i tråden.

"Socialtjänsten var inkopplad. De uppmanade honom att ansöka om ensam vårdnad, vilket han till sist gjorde i december 2013."

Från domen:
"Henrik informerades den 19 december 2013 om att man bedömde att ett akut skyddsbehov förelåg för att skydda barnen mot föräldrarnas konflikt och att det var Henrik som måste ombesörja det annars skulle förvaltningen behöva göra en anmälan om omhändertagande av barnen enligt lagen om vård av unga, LVU."

Det är garanterat nåt mer än fylla, IMO en personlighetsstörning, med nån paranoia så fixerad osv som hon är.

För samtidigt är hon tydligen/troligen kapabel att planera mord, krumbukta nåt så in i bänken enligt dagboksblad genom åren.
Manipulerar, det är rena Dramaten.

Reflektion om Aktuellt status.
Såvitt jag förstår var videolänken från Kronobergshäktet, vore hon helt från sina sinnen så hade de väl kört henne till nåt inom RV, dock fortsatt I KVs regi (häktad).
Senast redigerad av develi 2020-05-04 kl. 23:42.
Citera
2020-05-05, 00:30
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Om hon var skör blev det kanske både akut och oundvikligt med intervention just då, så att hon inte skulle supa ihjäl sig eller ha ihjäl barnen i fyllan?

När det gäller din insinuation att han hade skuld i att hennes missbruk eskalerade och borde ha fixat en intervention tidigare:

HOLs mamma insjuknade i bröstcancer samtidigt som KL började supa på allvar (runt 2008/9 enligt FUP). Han hade således mammans hälsokris och troligen eget sorgearbete att hantera under åren som följde. I samma veva som HOLs mamma blev sjuk insjuknade även KLs mamma i cancer—men istället för att ställa upp och stödja henne valde KL tydligen flaskan. Kan ha varit svårt för HOL i det läget att finna tid, ork och psykisk styrka att hålla på och lirka och dalta med henne när det fanns andra närstående i kris och när hon hårdnackat förnekade (och förnekar än i dag) att hon har problem med alkoholen—jag hade personligen haft svårt att inte känna förakt och apati inför en partner som är oansvarig och egoistisk nog att prioritera sitt eget rus och begär, sin egen verklighetsflykt, när man har två små barn och två döende föräldrar som behöver stöd och trygghet.

HOL tog sitt ansvar och lämnade henne när hon började slå på barnen och utsätta dem för livsfara genom att isolera och låsa in dem. Det är vad man kan kräva av honom. KLs missbruk var och är hennes eget ansvar, skör eller ej

Jag har blivit medveten om att många i den här tråden har svårt att förhålla sig objektivt till det som har framkommit i fallet. Det är även tydligt för mig att det därför finns en brist på att lyfta blicken en aning: till andra möjliga teorier och motiv. Därav utsvävande (för att inte säga rabiata och nästintill besatta) inlägg om KL:s förehavanden. Sida upp och sida ner.

Jag har köpt att man dissekerar de involverades liv och leverne, i synnerhet KL:s. Hon har ju, mer eller mindre, bjudit in till det. Inte sant? Men en del skribenter är sannerligen förblindade av någon form av "hat" som vore det en personlig vendetta gentemot KL. Hennes förehavanden är, som sagt, kända. Givet hennes historik, så avfärdar jag inte henne som möjlig anstiftare. Jag kan dock tänka mig även andra motiv som inte har någonting med KL att göra, men som dessvärre inte riktigt utreds av Flashback-detektiverna eftersom en liten klick av skribenter har, nästintill, kapat tråden. Det tycker jag är beklagligt, men det finns inte så mycket att göra åt det.
Citera
2020-05-05, 00:40
Medlem
Pandalina4s avatar
Jag har missat något. Hjälp. Var inlägg nr (nog från Timeout) finns inlägg/bilaga om dessa knivar i dörrar?
Senast redigerad av Pandalina4 2020-05-05 kl. 00:45.
Citera
2020-05-05, 00:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har blivit medveten om att många i den här tråden har svårt att förhålla sig objektivt till det som har framkommit i fallet. Det är även tydligt för mig att det därför finns en brist på att lyfta blicken en aning: till andra möjliga teorier och motiv. Därav utsvävande (för att inte säga rabiata och nästintill besatta) inlägg om KL:s förehavanden. Sida upp och sida ner.

Jag har köpt att man dissekerar de involverades liv och leverne, i synnerhet KL:s. Hon har ju, mer eller mindre, bjudit in till det. Inte sant? Men en del skribenter är sannerligen förblindade av någon form av "hat" som vore det en personlig vendetta gentemot KL. Hennes förehavanden är, som sagt, kända. Givet hennes historik, så avfärdar jag inte henne som möjlig anstiftare. Jag kan dock tänka mig även andra motiv som inte har någonting med KL att göra, men som dessvärre inte riktigt utreds av Flashback-detektiverna eftersom en liten klick av skribenter har, nästintill, kapat tråden. Det tycker jag är beklagligt, men det finns inte så mycket att göra åt det.
Du fick en näsduk tidigt. Jag förstod att du skulle komma behöva en.

Du efterfrågar objektivitet?

Så här ligger landet.
För att öht analysera Karin och relationer så gäller det att grunda i sakfakta.
Det gäller att ta del väldigt brett av det som finns tillgängligt och likaså förstå sammanhang.

Såsom varför HOL svarar på frågor som berör pengar.
Du borde vara mer tacksam. Du har fått mycket hjälp med tolkning av textsammanhang av flera personer.

Ha en fin tisdag!
Senast redigerad av develi 2020-05-05 kl. 00:45.
Citera
2020-05-05, 00:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag har missat något. Hjälp. Var inlägg nr (nog från Timeout) finns inlägg/bilaga om dessa knivar i dörrar?
Ingenstans. Uppgiften kommer från mig och citat Fu.i spoiler nyss.
Jag vill helst inte exploatera barnen men det verkar inte räcka med den fakta som finns kring hennes galna upptåg.
Det finns annat som likaväl enbart är citerat av samma anledning (men då fr T)
Citat:
Jag har inte tänkt lägga ut det, därav spoiler
Senast redigerad av develi 2020-05-05 kl. 01:02.
Citera
2020-05-05, 06:17
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:

Nejmen fan jag tror dig! Och jag behöver din hjälp med att gräva fram mer fakta om den här Mr. Mållgan(en skum lirare i FUP som dårarna här i tråden heeeeelt missat eller struntar i!!), vad säger du, ska vi slå våra kloka huvuden ihop? Vi löser den här svåra gåtan tillsammans! Om inte annat har nog åklagaren gömt de objektiva bevisen i slasken..
Citera
2020-05-05, 08:06
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Jag har köpt att man dissekerar de involverades liv och leverne, i synnerhet KL:s. Hon har ju, mer eller mindre, bjudit in till det. Inte sant? Men en del skribenter är sannerligen förblindade av någon form av "hat" som vore det en personlig vendetta gentemot KL. Hennes förehavanden är, som sagt, kända. Givet hennes historik, så avfärdar jag inte henne som möjlig anstiftare. Jag kan dock tänka mig även andra motiv som inte har någonting med KL att göra, men som dessvärre inte riktigt utreds av Flashback-detektiverna eftersom en liten klick av skribenter har, nästintill, kapat tråden.

KL:s tidigare agerande mot brottsoffret är av intresse här i tråden eftersom hon sitter häktad som misstänkt för ha beställt mordförsök på honom. Enligt åklagaren har hon gjort sig skyldig till stämpling och förberedelse till mord på HOL. Du har kanske missat detta faktum eftersom du tror att det är ”brist på objektivitet”, personliga vendettor, hat, eller ”inbjudan” från KL, som gör att hon är i fokus i diskussionerna här?

Vill också påpeka att det är ett diskussionsforum—din förhoppning om att det skulle kunna utföras ”detektivarbete” här på nån mystisk, av polis och åklagare okänd ”anstiftare” för att fria KL från misstankarna är tyvärr en verklighetsfrämmande pipdröm, snarare driven av subjektivt önsketänkande än av nån objektivitetssträvan.
Senast redigerad av fiatigerlilja 2020-05-05 kl. 08:16.
Citera
2020-05-05, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du fick en näsduk tidigt. Jag förstod att du skulle komma behöva en.

Du efterfrågar objektivitet?

Så här ligger landet.
För att öht analysera Karin och relationer så gäller det att grunda i sakfakta.
Det gäller att ta del väldigt brett av det som finns tillgängligt och likaså förstå sammanhang.

Såsom varför HOL svarar på frågor som berör pengar.
Du borde vara mer tacksam. Du har fått mycket hjälp med tolkning av textsammanhang av flera personer.

Ha en fin tisdag!

Har du möjlighet att länka till en bild på Karin Lilja? Jag har sökt på nätet men inte lyckats hitta någon. Bor själv till och från i området där skjutningen ägde rum så det skulle vara intressant att veta om jag har sett henne på någon bar eller så.
Citera
2020-05-05, 09:31
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
KL:s tidigare agerande mot brottsoffret är av intresse här i tråden eftersom hon sitter häktad som misstänkt för ha beställt mordförsök på honom. Enligt åklagaren har hon gjort sig skyldig till stämpling och förberedelse till mord på HOL. Du har kanske missat detta faktum eftersom du tror att det är ”brist på objektivitet”, personliga vendettor, hat, eller ”inbjudan” från KL, som gör att hon är i fokus i diskussionerna här?

Vill också påpeka att det är ett diskussionsforum—din förhoppning om att det skulle kunna utföras ”detektivarbete” här på nån mystisk, av polis och åklagare okänd ”anstiftare” för att fria KL från misstankarna är tyvärr en verklighetsfrämmande pipdröm, snarare driven av subjektivt önsketänkande än av nån objektivitetssträvan.

Som sagt, jag är absolut med på att de involverade diskuteras i tråden. Och att KL fortfarande är misstänkt, vilket inte har undgått någon. Jag tror dock att du har missförstått mitt inlägg, eftersom det är skillnad på att diskutera och på att låsa sig fast vid någons person i form av ältande. Utan att titta på andra möjliga utfall, motiv och teorier alltså.

En del skribenter har försökt lyfta blicken och inkommit med andra infallsvinklar, men då tråden har kapats av KL-ältande, så verkar dessa ha backat från tråden. Vilket jag anser är tråkigt.
Citera
2020-05-05, 10:37
Medlem
Citat:
Som sagt, jag är absolut med på att de involverade diskuteras i tråden. Och att KL fortfarande är misstänkt, vilket inte har undgått någon. Jag tror dock att du har missförstått mitt inlägg, eftersom det är skillnad på att diskutera och på att låsa sig fast vid någons person i form av ältande. Utan att titta på andra möjliga utfall, motiv och teorier alltså.

En del skribenter har försökt lyfta blicken och inkommit med andra infallsvinklar, men då tråden har kapats av KL-ältande, så verkar dessa ha backat från tråden. Vilket jag anser är tråkigt.

Du tycker det är tråkigt ja. Just nu känns andra infallsvinklar rätt tråkiga med tanke på att Billy är dömd i tingsrätten och KL och hennes unge kumpan sitter häktade.
Nu känns det mer intressant att dividera lite om vem/vilka som kan vara mellanhand än att börja fantisera ihop nåt sammanhang som helt bortser från KLs skuld i detta.
Allt har pekat mot henne från dag ett. Att hennes livsöde fascinerar och vänds och vrids på är väl som nån var inne på här - klassisk Flashbackdiskussion om den huvudmisstänkta. Knappast nåt ältande va?

Men shoot, kom med nåt nytt och fräscht så får vi ta det några vändor här om det är nåt intressant du rotat/spånat fram. Du kan ju inte be att andra ska göra det utan att vara lite proaktiv själv. Ellerrrr?
Senast redigerad av Avel 2020-05-05 kl. 10:40.
Citera
2020-05-05, 10:46
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:

Om man inte vill läsa mer ”ältande” om KL, en person som sitter häktad i just detta fallet, finns det ju massor med andra trådar att välja mellan. För mig, och säkert en hel del andra här, känns det tyvärr inte speciellt givande, eller ens intresseväckande, att läsa och besvara inlägg där det efterfrågas att man ska spåna iväg helt utan fakta och dokument och fantisera om alternativa anstiftare för att inte ”låsa sig fast” vid den person som åklagaren anser skyldig. Men om du har någon annan anstiftare i åtanke eller nåt alternativt motiv som du vill presentera för trådens läsare så är det ju definitivt inget som hindrar dig från att göra det. Kanske nån hakar på. Vore definitivt mindre tröttsamt än det evigt återkommande gnället om att folk ska ”lyfta blicken” från KL, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in