2020-05-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men poängen är att många inte är vidare superparanoida for smittan heller, så vad ska man då med en sån app till? Och den smittade man varit i närheten av kanske var en sån där munskyddsfanatiker med tre olika skydd och filter för ansiktet som inte smittade en enda virion.

Föreslår du samma app varje influensasäsong, för varje liten förkylning som går, och inte minst för vinterkräksjukan?

Det är ju så himla lite smittsamt att man inte ens lyckats detektera smittade på Östermalm, enligt pippin Björn Olsen! Så varför ska alla strutta runt med munskydd, spårningsappar och ilskna blickar mot alla som inte håller sig på 2 meters avstånd, när just ingen går omkring med nån smitta?

Fattar du inte hur grundlurade vi blivit, en hel vår åt fanders för ingenting. Det finns inga smittade, de går inte hitta, så vad nytta tror du din lilla app gör? Varför ska vi måsta utsätta oss för detta experiment?

Jag tror det är dags för en ny diagnostisk kategori inom psykiatrin, nämligen coronanoja. Lite som tulpanomanin en gång i tiden, när folk var beredda att offra allt för en liten knöl. Som i och för sig blev till en vacker tulpan (de mest eftertraktade var faktiskt virussmittade) men nu har vi degraderat så till den grad att allt vi vill ha är munskydd, restriktioner och en spårningsapp, och för detta är vissa av er beredda att offra precis allt. All strävan efter demokrati och integritetsskydd slänger ni på sophögen för ni vill övervakas och straffas och gömmas bakom påbjudna ansiktsskydd. Ni borde skämmas. Verkligen skämmas!

Vilket härligt sansat inlägg.

Undrar hur många som kommer skälla på dig för att du jämför Corona och influensa. Det är ju faktiskt så att den dödssiffran som legitimerar mask, app och lockdown händelsevis råkar vara exakt på pricken samma siffra som antalet döda i Covid-19.
Citera
2020-05-05, 10:29
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ursäkta min attityd, men det känns lite som att du inte riktigt letat efter annan forskning.

Här har du iallafall den som väger tyngst i mina ögon, som faktiskt inte ens är en rapport. Har även länkats här tidigare:
https://twitter.com/trvrb/status/1223666856923291648

Läs den tråden, skriven av Trevor Bedford som är en känd virusforskare och driver ett eget lab (som bland annat gjort världens största spårning för ursprunget av Covid-19 som du kan hitta här https://nextstrain.org/ncov/global)

Men jag antar att twitter inte är en tillräckligt pålitlig källa. Nu har jag försökt iallafall.
Tack för informationen men han har inte forskat på Coronaviruset och vad det består av, han hävdar att den forskning som han har titta på är felaktig och inte alls innehåller något annat än Coronaviruset.
Hade du någon fler forskning som verkligen är en forskning och inte endast en åsikt om andras forskning?.
Jag anser att två forskningar som är oberoende av varandra men med samma resultat väger tyngre än en twitterforskare, ursäkta men det är min åsikt.
Jag har förövrigt tagit fasta på på vad den "massiva" kritiken mot dessa forskningar bestod av, det handlar om 5 personer, varav en är Trevor Bedford som är en vetenskapsman INGEN forskare, 2st är forskare inom cancer, en är journalist och informationskontrollant på ett vetenskapligt magasin och slutligen är det Zhengli-Li Shi som är forskare vid laboratoriumet i Wuhan, som självklart kallar det för felaktiga resultat när hon blir utpekad som syndabock.
Så nej jag kan inte säga att Trevors uttalande väger tyngst i frågan.

Det är min åsikt men du har säkert en annan och det kommer visa sig framöver vad dessa 4% som inte ingår naturligt i Coronaviruset består av.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Skulle det inte innebära en ganska extrem och integritetskränkande övervakning av landets innevånare? Vad är det för land du vill ha egentligen?

Finns redan tekniska lösningar på det problemet....

Fullt möjligt följa GDPR o användare ger bara tillåtelse för specificerad användning av personuppgifter för smittspårning. Har själv inga problem med att en smittspårnings enhet inom regionen får tillgång till min data vid smitta.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Men poängen är att många inte är vidare superparanoida for smittan heller, så vad ska man då med en sån app till? Och den smittade man varit i närheten av kanske var en sån där munskyddsfanatiker med tre olika skydd och filter för ansiktet som inte smittade en enda virion.

Man har den för att minska smittspridningen. Ofta är de uppenbara svaren de rätta.

Citat:
Föreslår du samma app varje influensasäsong, för varje liten förkylning som går, och inte minst för vinterkräksjukan?

Nej, för coronavirus är mycket värre än båda.

Citat:
Det är ju så himla lite smittsamt att man inte ens lyckats detektera smittade på Östermalm, enligt pippin Björn Olsen! Så varför ska alla strutta runt med munskydd, spårningsappar och ilskna blickar mot alla som inte håller sig på 2 meters avstånd, när just ingen går omkring med nån smitta?

Jag tror du hänger upp dig alldeles för mycket på titlar. Troligtvis för att du aldrig arbetat i närheten av doktorander och forskare. Det förekommer stolpskott överallt.

Den säkraste metoden för att oftast få rätt - om man inte litar på att man kan bilda sig en egen uppfattning - är att kolla på vad den akademiska mainstreamen säger, istället för att snöa in på enskilda ämbetsmän.

Flera av "kritikerna" är för övrigt mer akademiskt meriterade än Tegnell.

Citat:
Fattar du inte hur grundlurade vi blivit, en hel vår åt fanders för ingenting. Det finns inga smittade, de går inte hitta, så vad nytta tror du din lilla app gör? Varför ska vi måsta utsätta oss för detta experiment?

Jag tror det är dags för en ny diagnostisk kategori inom psykiatrin, nämligen coronanoja. Lite som tulpanomanin en gång i tiden, när folk var beredda att offra allt för en liten knöl. Som i och för sig blev till en vacker tulpan (de mest eftertraktade var faktiskt virussmittade) men nu har vi degraderat så till den grad att allt vi vill ha är munskydd, restriktioner och en spårningsapp, och för detta är vissa av er beredda att offra precis allt. All strävan efter demokrati och integritetsskydd slänger ni på sophögen för ni vill övervakas och straffas och gömmas bakom påbjudna ansiktsskydd. Ni borde skämmas. Verkligen skämmas!

Du har en väldigt överdriven uppfattning åt andra hållet. Man behöver inte tro att världen går under för att inse att det här är ett problem som är värt att ta på stort allvar.
Citera
2020-05-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Tack för informationen men han har inte forskat på Coronaviruset och vad det består av, han hävdar att den forskning som han har titta på är felaktig och inte alls innehåller något annat än Coronaviruset.
Hade du någon fler forskning som verkligen är en forskning och inte endast en åsikt om andras forskning?.
Jag anser att två forskningar som är oberoende av varandra men med samma resultat väger tyngre än en twitterforskare, ursäkta men det är min åsikt.
Jag har förövrigt tagit fasta på på vad den "massiva" kritiken mot dessa forskningar bestod av, det handlar om 5 personer, varav en är Trevor Bedford som är en vetenskapsman INGEN forskare, 2st är forskare inom cancer, en är journalist och informationskontrollant på ett vetenskapligt magasin och slutligen är det Zhengli-Li Shi som är forskare vid laboratoriumet i Wuhan, som självklart kallar det för felaktiga resultat när hon blir utpekad som syndabock.
Så nej jag kan inte säga att Trevors uttalande väger tyngst i frågan.

Det är min åsikt men du har säkert en annan och det kommer visa sig framöver vad dessa 4% som inte ingår naturligt i Coronaviruset består av.

Se då de 2 andra rapporter jag skickade
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Om jag vore riskgrupp så skulle jag inte alls vilja sitta på tunnelbana eller buss bland massa som hostade rakt ut.

Tester nu säger att en hosta som inte är täckt sprider sig mer än 2m på 10 sekunder.

Respekt för andra känner jag vore att alla bar mask när dom rörde sig bland andra.
Men snälla nån, ingen bor hosta rakt ut. Ska alla tvingas bara munskydd bara för att kunna hosta rakt ut? Munskydd som tydligen behöver bytas var 20e minut för att fungera optimalt.

Snälla, fråga dig: Är det rimligt?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja det skeva resultatet har uppkommit så. Det är kluster i Sthlm, inte mer än så.
Flockimmunitet ligger som Björn nämnde långt borta, under 2021.
Eller som Tegnell säger "kanske aldrig". Däremot så minskar smittspridningen ju fler som är immuna.
Citera
2020-05-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag relaterade till din föregående kommentar om att man tar till lock-down igen om det visar sig att spridningen börjar eskalera efter lättnader på restriktionerna. Det jag menar på är att en sådan strategi "fram-och-tillbaka" kommer att påverka människor långt mer än vad viruset gör. Och det här viruset är här för att stanna (så vitt vi vet i dagsläget), så jag tänker mig att temporöra lösningar av det slaget inte är hållbara.
För att rädda mäniskors liv och framtida hälsa så verkar lockdown fungera.

Vad skall man med ekonomi till när man är död.
Ingen kommer svälta ihjäl här landet på grund av lockdowm.
Citera
2020-05-05, 10:33
Moderator
-Info-s avatar
Långt till flockimmunitet i Stockholm:

Citat:
Forskare som Upsala Nya Tidning har pratat med säger att Folkhälsomyndigheten överskattar hur stor andel av befolkningen som har haft covid-19.

Detta efter att forskarna, som arbetar vid bland annat Zoonosis Science Center vid Uppsala universitet har testat antikroppar mot viruset hos personer i Stockholmsområdet.

Av de 454 personer som testades så hade bara 34, alltså 7,5 procent, antikroppar.

– Till skillnad från beräkningar som Folkhälsomyndigheten och andra presenterat talar våra data starkt för att även Stockholm fortfarande befinner sig tidigt i epidemin och är mycket långt från någon slags flockimmunitet, säger Åke Lundkvist, professor i virologi vid Uppsala universitet, till UNT.

En annan sak som stack ut i undersökningen var spridningen av viruset i Stockholmsområdet. I vissa stadsdelar såg man inga fall alls, och i andra stadsdelar, som i närförorterna, låg fallen på 13 procent i snitt, säger Åke Lundkvist till tidningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-05-05, 10:34
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du har ju helt missat antikroppstesterna som motbevisade falsarierna du rabblar upp.

Tengele måste ha gråtit när hans flockimmunitetsstrategi sjönk som en sten

Övertron på antikroppstest är stor u tråden ser jag. Finns flera möjliga skäl till att de undervärderar smittan.

1 det tar tid att utveckla antikroppar.
2. Det finns falskt negativa. Särskilt stor risk för de med lite symtom.
3. Det kan finnas subgrupper i befolkningen som inte är mottagliga för sjukdomen.
Citera
2020-05-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eller som Tegnell säger "kanske aldrig". Däremot så minskar smittspridningen ju fler som är immuna.
Hur kan man veta att man blir immun efter att ha varit smittad, och hur länge i tid blir man i så fall immun?
Citera
2020-05-05, 10:35
Medlem
Citat:
Jag noterar med bestörtning att jag ser exakt 0 skryt från Norska o Finska vänner om att de skulle ha haft bäst strategi, o de har en bråkdel av våra döda o hyllas av ANDRA som framgångar. Samtidigt enorm enthusism i för vår överlägsna politik, det gränsar på det absurda.
https://twitter.com/dorotheafrenkel/status/1256941704751599618
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in