2020-05-05, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men är det nödvändigt då?

Om jag vore riskgrupp så skulle jag inte alls vilja sitta på tunnelbana eller buss bland massa som hostade rakt ut.

Tester nu säger att en hosta som inte är täckt sprider sig mer än 2m på 10 sekunder.

Respekt för andra känner jag vore att alla bar mask när dom rörde sig bland andra.
Citera
2020-05-05, 10:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Man kan också kolla pompösa Pompeo inte veta om han ska stå Wuhanlabb påståendet eller inte. Helt övertygad om att det är Trumps valkampanjlabb som kokat soppa här för att dra bort uppmärksamheten från the state of the union.

https://twitter.com/QuickTake/status/1257278870212022274
Vi som har följt Trump och många gånger faktiskt tagit honom till försvar förstår att hela detta bara är trams och är till för att förhindra katastrofen att han förlorar valet i höst.

Det tror jag tyvärr att han kommer att göra. Bara hoppas att den andra knäppgöken till senila farbror trillar av pinn innan dess. Annars är det nog ute med USA.
Citera
2020-05-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Det är just det som jag ser som orimligt att kunna upprätthålla under en längre period. Ekonomin påverkar ju enskilda personer långt mycket mer än viruset i slutändan.
Lockdown är en temporär åtgärd för att få kontroll över just smittspridningen. Efter lockdown planerar alla stater att öppna upp steg för steg.

Lockdown är inget som är permanent.
Citera
2020-05-05, 10:23
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men varför säger BO att den är obefintlig då?

Återigen så läs vad jag skriver: att han måste förstås svara på det. Ändå är inte just det som är det väsentliga i detta. Det är hur en klustersmitta beter sig och vad det innebär och hur man kan skräddarsy hanteringen så att spridningen minskar (antingen denna våg eller nästa) eftersom det i sådant fall är svårare att uppnå flockimmunitet under kortare tid.
Nu verkar det som om att mäta avloppsvattnet kanske är effektivt..
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-05-05 kl. 10:45.
Citera
2020-05-05, 10:24
Medlem
Raggsokks avatar
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/05/05/195675548/tegnell-tror-coronaviruset-kom-til-sverige-i-november

– Trolig var enkelte personer i Sverige smittet med coronaviruset alt i november. Men det er ikke aktuelt å kartlegge tilfellene bakover, sier Tegnell.

– Dette er ikke noe vi vil belaste helsevesenet med, sier han.

I Norge tror människor nu att det är över och de samlas i flockar överallt. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/dOekvO/Dette-er-statsministeren-mest-redd-for-no
Citera
2020-05-05, 10:25
Medlem
Perfekt att installera en övervakningsapp på sin kinesiska övervakningstelefon för att spåra ett kinesiskt virus.

Det låter verkligen som att världen lärt sig något.
Citera
2020-05-05, 10:26
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Lockdown är en temporär åtgärd för att få kontroll över just smittspridningen. Efter lockdown planerar alla stater att öppna upp steg för steg.

Lockdown är inget som är permanent.

Jag relaterade till din föregående kommentar om att man tar till lock-down igen om det visar sig att spridningen börjar eskalera efter lättnader på restriktionerna. Det jag menar på är att en sådan strategi "fram-och-tillbaka" kommer att påverka människor långt mer än vad viruset gör. Och det här viruset är här för att stanna (så vitt vi vet i dagsläget), så jag tänker mig att temporöra lösningar av det slaget inte är hållbara.
Citera
2020-05-05, 10:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rimligen registreras du som smittad i den. Så gör man i Kina, du kan inte resa eller röra dig om du inte visade att du var osmittad/frisk via en app.
Men om jag är smittad och isolerad kommer ju ingen i kontakt med mig. Då ska jag ju hålla mig hemma. Och tänk om någon jag bor med i ett nödläge behöver låna min mobil, vilka komplikationer det skulle ställa till med. Förutom att folk kanske hellre lämnar den hemma än låter sig övervakas varje steg man tar.

En sån här gång är det på plats att fundera på hur det kan missbrukas, och då inte av Svensson, utan ännu mer av myndigheterna. Om nån stjäl min telefon kanske jag blir bötfälld för att ha rört mig bland folk som smittad, trots att jag suttit hemma. Som med sköldpaddan och tanten lite.

Jag tror man öppnar en Pandorasask med en sådan app. Men det är kanske det du vill? Det är den naivt okritiska attityden somliga har som är lite oroande. Ingen ens tänker på integritet i sin coronablindhet. Som om ni fått nåt virus på hjärnan.
Citera
2020-05-05, 10:27
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Tack för utläggningen.

Ja det där ger ju inget seriöst intryck direkt.
Nu tappade jag lusten till att göra testet. Vad skulle du själv gjort?

Uppdatering:
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/10-procent-av-stockholmarna-smittade-1.980727

Såg en intervju i morse runt 07:20 där mannen bakom testerna såg mycket besvärad ut, man hade "bara" fått in 550st påsar av utskickade 1000 enheter. Sen sågades testet vid fotknölarna av Björn Olssen, vilken i sin tur säger att Covid-19 är en klustersmitta, och då blir alla beräkningar och data felaktiga vid div uträkningar.

Sen en fundering - testerna var anonyma, varför då skicka med en samtyckesblankett, då är ju personen listad i ett system med namn och kan då rapporteras till smittskyddet vid pos testsvar?
Citera
2020-05-05, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Armenien kommer att återgå till hel lockdown om siffrorna pekar åt fel håll efter man delvis öppnat upp.

Och:
The lockdown significantly slowed the spread of the virus in Armenia already at the beginning of April.
http://asbarez.com/193940/armenia-looks-to-end-coronavirus-lockdown-on-may-4/

Det är inte bara Armenien. Skulle säga att de flesta länder har redan enats om att stänga ner igen ifall det går åt helvete.
Inget jag hittar på, utan man har ju läst lite internationella tidningar här och där.
Kanske inte fullständigt lockdown. Men iaf att öka mer och mer restriktionerna ju mer siffrorna blir sämre.

Men det är väl knappast konstigt? De har ju redan bevisat att de tänker spara så många liv som möjligt. Varför skulle de plötsligt säga:

"Men vafan, ska vi inte göra som de där skitsmarta svenskar och bara skita i värt eget folk då?!?"
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du menar att John Hopkinsinstitutet som ses som internationell kunskapscentral över COVID19 har en agenda.

Illa, mycket illa!

Har du några fasta belägg för det kan man ju undra.
Atrikeln är skriven av en person, inte av ett institut.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Läkare varnar: Dold syrebrist hos många coronapatienter
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/corona-covid-dold-syrebrist-tyst-hypoxi

Fan va bra det kommer kliniska erfarenheter som kan omformuleras till kunskap/råd som räddar liv !!

Är det så då att BÅDA dessa fall förekommer, att sjukdomen kan drabba olika?

(1) hyfsad syresättning % men förhöjd andningsfrekvens (andfådd)
(2) hyfsad andningsfrekvens men låg syresättning (syrebrist)

Jag tolkar SVT nyheten som att patienten inte uppvisar någon oro i fall (2).

Analys: Skulle man kunna rädda fler om man upptäckte dold syrebrist tidigare?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/corona-covid-dold-syrebrist-tyst-hypoxi-radda-fler

"Och läkarna är helt enkelt inte säkra på att prognosen skulle förbättras om man hittade den dolda syrebristen i tidigare skede. Man vet alltså inte om en tidig syrgasbehandling skulle kunna förhindra utvecklandet av en allvarlig lungskada och om det skulle öka patientens chans att överleva."

Det här var väl ett märkligt resonemang? Det tycker jag iallafall.

Utifrån försiktighetsprincipen är väl svaret glasklart??? eller?:

"Vi vet inte, alltså ger vi syrgas vid syrebrist precis som vi brukar göra"

Det är inte antibiotika resistenta bakterier vi talar om,

varför skulle Covid-19 patienter må bättre av att vara utan syrgas vid syrebrist,

att man får syrgas vid syrebrist lär väl knappast skada patienten?

Ju tidigare man får behandling, desto bättre blir prognosen, har jag hela tiden hört iallafall, men jag tänker inte sätta mig och leta källor efter det

-varför låta elden ta sig först, innan man börjar släcka den?

===

Om Covid-19 kan sammanfattas med ett enda ord

anser jag att det ordet är S Y R G A S

===

I flödesdiagrammet för Kinas diagnostik och triage
https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30071-0/fulltext

får man syrgas vid syresättning under 93%, man går direkt till measure 4,

minns inte om de kallades "febersjukhus" sånna de satte upp för sjuka som inte var kritiskt sjuka, i arenor, skolor och idrottshallar typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in