Citat:
Ursprungligen postat av
Bunsofsteel
Jag tror en förklaring till det "höga" resultatet på 10% är så enkelt som så här:
"Jag har inte haft Corona. Tänker fan inte sticka mig själv."
"Jag tror nog att jag har haft Corona. Bäst att kolla."
Och vips har en övervikt av Coronasmittade skickat in provet och så får vi helt skevt resultat.
Enda testresultatet jag skulle lita på var om folk tvingades till provtagning.
Eftersom det var så många som inte svarade, så kan resultatet inte gälla som statistiskt säkerställt. Detta gäller ju även opinionsundersökningar - det är därför de skickar ut flera påminnelser och till och med erbjuder olika gåvor och ersättningar om man svarar i den sista påminnelsen. Det är så viktigt att få in tillräckligt många procent av enkäterna, för annars kan de inte använda resultatet.
Jag funderar också på om det fanns någon bias, som kan ha gjort att de som svarade även var de som i högre grad var positiva. Kan vara det du säger, men även något allmänt i personligheten. Som att personer som är mer engagerade, aktiva och "på", både tycker att det är viktigt att delta i en sådan studie och verkligen får alla momenten gjorda och brevpåsen postad - och är mer aktiva annars i sammanhang där de möter många människor, och därför kan bli smittade.