2020-05-05, 09:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag siktar på att vi kan resa i Augusti/September.

Utomlands och i så fall vart? Eller inom landet?

Nej, jag törs nog inte boka något... Men det är för kymigt, alltså!
Citera
2020-05-05, 09:35
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Troligen alla som vill dit.

Jag kan tänka mig att antalet resenärer dit kommer att minska, om man fortsätter att upprätthålla en karantän på 14-dagar under en längre period. Tveksamt ifall gemene person önskar sitta i karantän under sin semester. Men det återstår att se.
Citera
2020-05-05, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Att Sverige är sämst i Norden och ligger dåligt till i världen?
Ja men vad säger det om hur bra jobb Danmark, Norge och Finlands har gjort för att skydda sina medborgare?
Citera
2020-05-05, 09:36
Medlem
Riktigt sjukt. Riksgränsen har öppnat upp för nybokningar och hävdar att de inte har så mycket folk och att de minimerar smittspridningen. Problemet är dock att folk kommer långväga för att åka. Problemet är kanske inte däruppe men på vägen dit. De som har bokningar får ej göra ombokningar eller liknande. En tjej jag känner ville boka om men fick som svar att det inte gäller. Det enda dem kan erbjuda är 10 % tillbaka i pengar! Helt jävla vrickat! Allt för att tjäna pengar. Känns det rimligt? Jag förstår att man vill hålla öppet, men bör kunna göra att folk som inte är från närområdet kan boka om sina bokningar. Känns aningen osunt att hålla på som dem gör. Från och med 22 april har man öppet för nybokningar och vill således ha in mer folk till Norrland.
Citera
2020-05-05, 09:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Vet inte om jag är överdrivet cynisk, men det känns som att de avböjde den där färdigutvecklade appen för att den kan ge folk ett bättre intryck av var smittan finns också, och göra så att de anpassar sina vanor.

Ser framför Tegnell & Co. med en vinande piska - "Lev på som vanligt för fan, så kan vi säga att strategin räddade ekonomin åtminstone. Det blir inga nya åtgärder om inte skiten träffar fläkten riktigt ordentligt."

(För övrigt har vi en grundlagsskyddad rätt att gå ut med information om var smittan finns, om någon sitter på något och är rädd för konsekvenser.)
Risken för vanligt folk som är ute och rör på sig är väl ändå rätt liten, så motiverar det verkligen en så integritetskränkande övervakning av varje steg landets invånare tar och vem de träffar?
Citera
2020-05-05, 09:38
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror inte värmen har någon större effekt, däremot luftfuktigheten och UV ljuset.

Måhända, verkar gå dåligt för Brasilien dock. Det beter sig onekligen inte som influensavirus så jag tycker det är meningslöst att direkt jämföra med dessa virus.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Utomlands och i så fall vart? Eller inom landet?

Nej, jag törs nog inte boka något... Men det är för kymigt, alltså!
Inom EU räknar jag med, har inte bokat ännu, men å andra sidan har inte några länder öppnat upp mot oss ännu.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Vet inte om jag är överdrivet cynisk, men det känns som att de avböjde den där färdigutvecklade appen för att den kan ge folk ett bättre intryck av var smittan finns också, och göra så att de anpassar sina vanor.

Ser framför Tegnell & Co. med en vinande piska - "Lev på som vanligt för fan, så kan vi säga att strategin räddade ekonomin åtminstone. Det blir inga nya åtgärder om inte skiten träffar fläkten riktigt ordentligt."

(För övrigt har vi en grundlagsskyddad rätt att gå ut med information om var smittan finns, om någon sitter på något och är rädd för konsekvenser.)

Sverige håller inte på med smittspårning. Då behövs det inga appar. Så tänkte jag att Tegnell tänkte.
Citera
2020-05-05, 09:39
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja det blev väldigt mycket panik hos väldigt många med noll strategier och noll eftertänksamhet.

Nu försöker NZ få igång nånting med Australien i ett första skede men det kommer såklart inte att räcka. NZ kommer aldrig undan detta. Lika lite som alla de andra.

Men apropå länder och Lockdowns...

En riktig freakshow idag med länder som kastade det i papperskorgen innan folk knappt ens hunnit hem.
Sydafrika kastade det i papperskorgen redan efter en vecka helt utan effekt. De måste rädda ekonomin säger det.

Detsamma gjorde Nigeria idag. Trots en smitta som skjuter i höjden och ökar konstant...
DE kom på att åtgärderna kostade mer människoliv.

Men värst är nog Armenien som idag kastade in handduken helt och öppnade upp helt totalt. Strunade i faser hit och dit utan återgick till ett normalt liv på en sekund ifrån Lockdown

Som sagt, den stor freak show där ute just nu...

Absolut, de flesta länder verkar ha agerat i ren och skär panik. Utan någon som helst exit-plan för "lock-down". Storbritannien verkar inte ha blivit särskilt hjälpt av karantänen. Men som sagt, vi lär få se vad som händer framgent.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag tror en förklaring till det "höga" resultatet på 10% är så enkelt som så här:

"Jag har inte haft Corona. Tänker fan inte sticka mig själv."
"Jag tror nog att jag har haft Corona. Bäst att kolla."

Och vips har en övervikt av Coronasmittade skickat in provet och så får vi helt skevt resultat.

Enda testresultatet jag skulle lita på var om folk tvingades till provtagning.

Eftersom det var så många som inte svarade, så kan resultatet inte gälla som statistiskt säkerställt. Detta gäller ju även opinionsundersökningar - det är därför de skickar ut flera påminnelser och till och med erbjuder olika gåvor och ersättningar om man svarar i den sista påminnelsen. Det är så viktigt att få in tillräckligt många procent av enkäterna, för annars kan de inte använda resultatet.

Jag funderar också på om det fanns någon bias, som kan ha gjort att de som svarade även var de som i högre grad var positiva. Kan vara det du säger, men även något allmänt i personligheten. Som att personer som är mer engagerade, aktiva och "på", både tycker att det är viktigt att delta i en sådan studie och verkligen får alla momenten gjorda och brevpåsen postad - och är mer aktiva annars i sammanhang där de möter många människor, och därför kan bli smittade.
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eh, vilka slutsatser ska jag dra av att Norden innehar 7, 14, 20 och 21 platserna i dödssiffror I VÄRLDEN?

Att Norden utom Sverige gjort allt rätt?

Slutsatsen är att övriga Norden gjorde fler rätt än Sverige.
Citera
2020-05-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När folk släpper på garden och vi saknar appar/smittspårning i stor skala så kommer det att börja spridas igen. Andra länder som öppnar upp har appar/smittspårning/testning och kan förhoppningsvis snabbt kväva smittungar.
Sverige kör på 1900 tals strategier ala Afrika.

Tack Sonnenwende för förtydligandet!

Jag tror vi lägger lite olika betydelse i begreppet ”en andra våg” kontra variationer inom pågående utbrott. Men det väl mest en språklig fråga.

Sveriges strategier i fråga om tester osv ska förhoppningsvis bli bättre. Än så länge tycks det finnas mycket i övrigt att önska, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in