2020-05-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det jag har sagt är att ett långt utdraget och ovisst förlopp är värdelöst, även ekonomiskt. Det står jag fast vid.

Sen är iofs människoliv mer i mitt fokus, vilket nog framgått. Jag anser att det är en skam att vara svensk i Norden idag. En stämpel vi kommer bära på länge, att vi lät folk dö utan att göra något.

Men ja, ekonomiskt, Jag har iofs inte sett några beräkningar heller på hur "varumärket Sverige" kan komma att skadas av vår passivitet kring att rädda människoliv. Vissa skulle kalla det total brist på respekt för människoliv. Sådant som brukar kunna sänka företag totalt, t.ex. Och leda till många tusentals kostsamma rättsprocesser. Ev. skadestånd.

Men det blir intressant att se om sådana undersökningar görs efteråt.

För att inte tala om all eftervård och rehab för alla sjuka, all PTSD och utbrändhet hos vårdpersonal, vad det kostar. All depression och sjukskrivning och terapi för alla anhöriga.

Ja det finns otroligt mkt man kan "beräkna", som många iskalla kapitalister här i tråden inte ens har börjat att nosa på. Men men, den som lever får se.

Det mest iskalla måttet att räkna på är förlorade friska människoår. Men det kan vi göra efter något år när vi vet hur allt ramlar på plats. Min tes är att Sverige räddade mest friska människor. Så är det då inte humant?
Citera
2020-05-05, 01:08
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Skitsnack, du kan komma dit med en 2 veckors karantän, alla är välkomna.

Hur många människor kommer vilja sitta i karantän i två veckor?
Citera
2020-05-05, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Jag undrar hur denna skara skulle bete sig vid ett angrepp mot Sverige av främmande makt.
Gissar på att de skulle bete sig likt Norska Quisling-anhängare under WW2.

Ni löser det säkert med felaktiga gissningar i ett par månader och tror att det är lösningen. Medans majoriteten av Sverige sitter i Gulagläger.
Citera
2020-05-05, 01:10
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Uppenbarligen inte eftersom vi klarat oss bäst i norden.
På vilket sätt har sverige klarat sig bäst i norden? Är det flest döda du tänker på?

OnT: Angående dödligheten så ser den ut att ligga under 0,1%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ja Munskydd fungerar bara om korrekta mått anges och om vårdpersonal går utanför sjukhuset förlorar all skyddsutrustning sina egenskaper.

Det är väldigt likt magi på så sätt, detta! Och att det kan fungera så pass exakt med meter hit och dit, med vetenskap!

Vilken tur att vi slopade försiktighetsprincipen!

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Alltid intressant och det går ju alltid hitta någon som tycker som Tegnell och där göra anspråk att flera tycker så. Nu är det väl ändå så att de flesta skrattar åt oss.

Annars skulle jag gärna få förklarat varför Sverige har mer döda än Ryssland, Baltikum, och hela norden tillsammans än så länge? Lite svårt att för att förstå att man kan hylla vår strategi när statistiken än så länge talar sitt språk.

och fortfarande kan man räkna döda på fingrarna i våra grannländer varje dag medans Sverige ligger runt snitt på 100döda. Men det är väl svenskt att säga att det går bra fast.....

Jag har följt utländskt media väldigt mycket i denna kris, och det börjar snarare bli regel än undantag att människor hyllar Sveriges strategi.

Sen trodde jag det var uttjatat att peka på Sveriges dödssiffror idag och jämföra med land X. Alla borde väl vid detta lag vara införstådda i att det är en pandemi som kommer troligen kommer att pågå under år. Tror inte en sekund att Sverige i slutändan kommer att ha högre totala dödssiffror än någon av våra grannländer. Inte ens våra grannländer själva tror det längre.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Litet önskemål.

Kan inte vi normalbegåvade bara fortsättningsvis ingorera dessa psykiskt störda individer i tråden så att vi kan ha en normal diskussion framöver.

Varje gång någon svarar så får ju somliga i tråden halvfjånis och kräks ur sig sina inre demoner nonstop.

OK?

Bra, vi säger så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Sverige har sämst siffror I Skandinavien. Vad sägs om det?

I mått av effektivitet är vi absolut bäst. Kapacitetsutnyttjande på sjukhus och andel smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag gissar på att de handlade i panik. Inte så mycket eftertanke där, inte. Hur de tänker hålla sig isolerade utan handel och utan att befolkningen hamnar i svält övergår mitt förstånd. För smittan lär, precis som du skriver, komma tillbaka så fort några större interaktioner mellan människor börjar ske.

Du har rätt. Väldigt få vill åka dit. Och att isolera en ö under en längre period på det sättet är svårt, om du nu inte aktivt arbetar för att försätta landet i svält. Masshysteri är rätt ord. Panik ett annat.

Ja det blev väldigt mycket panik hos väldigt många med noll strategier och noll eftertänksamhet.

Nu försöker NZ få igång nånting med Australien i ett första skede men det kommer såklart inte att räcka. NZ kommer aldrig undan detta. Lika lite som alla de andra.

Men apropå länder och Lockdowns...

En riktig freakshow idag med länder som kastade det i papperskorgen innan folk knappt ens hunnit hem.
Sydafrika kastade det i papperskorgen redan efter en vecka helt utan effekt. De måste rädda ekonomin säger det.

Detsamma gjorde Nigeria idag. Trots en smitta som skjuter i höjden och ökar konstant...
DE kom på att åtgärderna kostade mer människoliv.

Men värst är nog Armenien som idag kastade in handduken helt och öppnade upp helt totalt. Strunade i faser hit och dit utan återgick till ett normalt liv på en sekund ifrån Lockdown

Som sagt, den stor freak show där ute just nu...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Hur många människor kommer vilja sitta i karantän i två veckor?

Troligen alla som vill dit.
Citera
2020-05-05, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä, fakta är ju fakta. Det kan varken du eller jag ändra på.

Covid-19 har väldigt låg dödlighet vare sig du vill det eller inte. Är det så svårt att fatta?

Trots att sjukdomens letalitet är ganska låg blir sjukdomens mortalitet hög eftersom sjukdomens morbiditet är hög.
Citera
2020-05-05, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
DU ljuger Du har gång efter gång sagt att Sverige har gjort det sämre än sina grannar men bättre än hela Västeuropa. Jag kan börja spamma dina lögner lilla du

Vi pratar ekonomi och inte dödsfall nu lille vän. Lägg dig inte i om du inte vet vad vi pratar om tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in