2020-05-05, 09:29
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag håller med dig. FHM kommer aldrig att vara öppna med den typen av information och syftet är nog att man vill försöka undvika att allmänheten drabbas av panik, se bara till detta med munskydd som bevisligen har ett effektivt skydd mot att bli smittad. Man vågar inte säga som det är utan istället kommer dom med motsägelsefulla uttalanden som tex att nu har vi snart flockimmunitet osv, allt för att ge lugnande information som antyder att snart så blir allt bättre! En väldigt cynisk inställning från deras sida.

Klara besked om hur saker förhåller sig och korrekt information om lägesbilden över hela landet skulle ge dom ökat förtroende. Men det kommer vi aldrig att höra dom säga.

Vet inte om jag är överdrivet cynisk, men det känns som att de avböjde den där färdigutvecklade appen för att den kan ge folk ett bättre intryck av var smittan finns också, och göra så att de anpassar sina vanor.

Ser framför Tegnell & Co. med en vinande piska - "Lev på som vanligt för fan, så kan vi säga att strategin räddade ekonomin åtminstone. Det blir inga nya åtgärder om inte skiten träffar fläkten riktigt ordentligt."

(För övrigt har vi en grundlagsskyddad rätt att gå ut med information om var smittan finns, om någon sitter på något och är rädd för konsekvenser.)
Senast redigerad av urgt 2020-05-05 kl. 09:32.
Citera
2020-05-05, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg

Att viruset skulle mutera och börja orsaka cytokinstormar hos stora delar av den yngre befolkningen ser jag som långsökt.

Ja, det är ju ett fasansfullt scenario så jag hoppas du har rätt i att det bara är långsökta spekulationer. Till skillnad mot många andra verkar du balanserad och påläst så jag väljer att tro på dig!
Citera
2020-05-05, 09:30
Medlem
Citat:
Artikeln är låst! kan du berätta vad som står där.

Debattörerna vill att FHM ändrar sin rek till att använda munskydd.

En del av argumentationen.

Det finns flera möjliga svar, men ett som alltmer hamnat i fokus rör när – snarare än hur – en infekterad person smittar. Och här lät sig många initialt luras av sars. Vid sars är man som mest smittsam ungefär en vecka efter att man fått symptom, och inte ett enda fall har beskrivits där någon smittade innan symptomdebut. Det blev därför ganska lätt att isolera smittspridarna.

Men så är alls inte fallet med covid-19. När det gäller denna sjukdom kan virus överföras utan att den smittade känner sig det minsta sjuk. Runt hälften av dem som utsöndrar virus är symptomfria, och virusmängden är då ungefär densamma. Man kan alltså vara smittsam utan att veta om det. Detta har fått de internationella smittskyddsorganisationerna att modifiera sina rekommendationer, och är ännu en anledning till att många länder infört krav på munskydd i offentliga miljöer. Och i en ledare i ansedda New England Journal of medicine rekommenderas nu starkt användandet av ansiktsmasker i ”trånga inom- och utomhusmiljöer”.
Citera
2020-05-05, 09:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hur menar du att det skulle gå till?

Björn Olsen och hans team hade ju använt "snöbollsmetoden". Alltså frågat sina vänner och bekanta, som i sin tur hade fått fråga sina vänner och bekanta, som i sin tur... På det sättet blir det inte ett slumpmässigt urval. Ett slumpmässigt urval är att just att SLUMPA fram ett antal namn ifrån folkbokföringsregistret, på människor som är folkbokförda på de aktuella postnumren.
Citera
2020-05-05, 09:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De slutsatser du drar om Björn Olsens slutsatser. Vi har alltså att röra oss med siffror som ligger lååångt ifrån de som behövs för någon flockimmunitet. Så det att vi nu ser kluster och inte kan vänta oss någon form av flockimmunitet på länge stämmer nog vilket också bekräftas av John Hopkinsinstitutet:

Early Herd Immunity against COVID-19: A Dangerous Misconception

https://coronavirus.jhu.edu/from-our-experts/early-herd-immunity-against-covid-19-a-dangerous-misconception

"Aningen" oärlig argumentation dock. Pratar om 1 % dödlighet på Diamond Princess och omedelbart därefter om vilka risker sk corona parties innebär, men "glömmer" så behändigt att påpeka att de som tar del i ett corona party med all sannolikhet är en helt annan åldersgrupp med betydligt lägre risk än ett typiskt kryssningsfartyg och extremt mycket lägre dödlighet. I kombination med det alarmistiska "dangerous misconception" i titeln så är det på sin plats att ifrågasatta artikelförfattarens agenda. Inget av en neutral, saklig vetenskapsman över honom alls, vilket drar ner trovärdigheten markant. Mao, ren bullshit. Läser du sånt skräp?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-05 kl. 09:33.
Citera
2020-05-05, 09:32
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Om det stämmer som Björn Olsen tror att det är en "klustersmitta" med lokala utbrott så undrar jag om det kan förklara varför lockdownen i Wuhan var så framgångsrik (om ni inte tror att Kina lyckats mörka några extra Wuhan då... kan nog inte övertyga er i så fall).

Om smittan håller sig lokalt och "hoppar" till ett nytt område ibland så lär en lockdown vara synnerligen effektiv, så länge man lyckas pricka in alla kluster. Är det en smitta som snabbt sprider sig mer diffust över hela landet så blir det en mindre framgångsrik strategi.

Ja så tänker jag också. Det stödjer idén med lockdown. Och att vara observant med provtagning och testning för att förhindra hopp till andra kluster/stadsdelar. Sedan kan segregationen spela in - det finns inget umgänge just mellan drabbade förorter och innerstaden/villaförorterna. Jag har anat det här eftersom det meddelats tidigare att Järvafältet var drabbat och somalier i synnerhet. Taxichaufförer som kört skidturister?

Björn Olsen menar ju att corona är en klustersmitta och olik andra influensor som epidemiologerna (Giesecke/Albert med flera) utgått ifrån med sina flockimmunitetsidéer. Tegnell tillhör det här gänget också. De har kunnat sprida sina idéer fritt i medierna eftersom det testats för lite. Ingen vet något men åsikter finns det. Det handlar om politik.
Citera
2020-05-05, 09:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Läs gärna vad jag skriver innan du frågar. Skriver ju att givetvis har andra nåtts av smittan också på Östermalm.
Men varför säger BO att den är obefintlig då?
Citera
2020-05-05, 09:33
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Vilka tror du, jo de som vill vara i Nya Zeeland, samma standard som andra länder.
Nya resor kommer kanske blir två veckor i karantän och sedan kul i två veckor. Det är bättre än inget eller hur?

Möjligen, men jag är tveksam till att gemene man eller kvinna önskar sitta i 14-dagars karantän under sin semester. Återstår att se.
Citera
Bannlyst
Mest drabbade länder i världen igen.
Inom parentes plats i världen i befolkningstäthet.

Belgium (22)
Spain (84)
Italy (44)
UK (33)
France (80)
Netherlands (17)
Sweden (158)

Notera hur Sverige sticker ut...

Faktorer som har betydelse vid smittspridning är flera.
Ett par viktiga är:

Befolknigstäthet
Hur folk bor (hur många ensamstående)

Befolknigstäthet har vi sett ovan.
Singelhushåll?
https://fof.se/tidning/2014/10/artikel/ensamboendet-okar-i-hela-varlden-och-sverige-ligger-i-topp

Sverige är förstås etta i världen.
Vi tar om tabellen. Alla finns inte med så vi tar snarlika värden:

Belgium (3)
Spain (13)
Italy (10)
UK (5)
France (6)
Netherlands (4)
Sweden (1)

Notera att nummer 2 och nummer 3 är Norge och Tyskland.

Så är det. Sverige hade alla förutsättningar för att klara sig galant, om man hade agerat rätt.
Kunde legat på plats 30 i världen. Ligger på plats 7.
Kunde har räddat ett par tusen människoliv hittills.
Kunde har räddat tiotal tusen liv när allt är över.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Räknar du med det privat - alltså semesterplaner och sådant? Att det ska gå att resa inom landet i sommar? Jag känner att jag inte vågar boka någonting; det är ju inte många veckor kvar till semestern nu.
Jag siktar på att vi kan resa i Augusti/September.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Om ingen värmekänslighet förekommer lär epidemin få fart igen när restriktioner lättas, då blir det precis som du säger inga vågor utan ett konstant förlopp med toppar och dalar. Mer antikroppsstudier behövs.

Att viruset skulle mutera och börja orsaka cytokinstormar hos stora delar av den yngre befolkningen ser jag som långsökt.

Tror inte värmen har någon större effekt, däremot luftfuktigheten och UV ljuset.
Citera
2020-05-05, 09:34
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag tror en förklaring till det "höga" resultatet på 10% är så enkelt som så här:

"Jag har inte haft Corona. Tänker fan inte sticka mig själv."
"Jag tror nog att jag har haft Corona. Bäst att kolla."

Och vips har en övervikt av Coronasmittade skickat in provet och så får vi helt skevt resultat.

Enda testresultatet jag skulle lita på var om folk tvingades till provtagning.

Eftersom 50% svarade kan du vara säker på att 5% har antikroppar ändå. Alltid något.
Dessutom fick de inte svaret själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in