2020-05-04, 23:57
  #1
Avslutad
Har jag fattat det helt fel, eller är det så att IKEA inte säljer gardiner i normalhöga storlekar.
Dom jävlarna är ju 2.5 eller 3 m höga! Och då ska dom hänga på en stång en bit under taket.
Har själv en helt normal etta som har 2.48 m högt till taket och jag antar att många som bor i såna hyreslägenheter överallt alltså aldrig någonsin kan köpa en IKEA-gardin.
Den här tex:
https://www.ikea.com/se/sv/p/majgull-moerklaeggningsgardiner-1-par-gra-50417812/

Står Längd 250 och bredd 145 på den som minsta val. 3 meters längd är standard.
Är ju fullständigt värdelöst!
För längd måste väl alldeles självfallet vara höjden (det syns om inte annat på bilderna till gardinerna som är väldigt höga och ej breda). Och, tja, bredd är bredden.
Väl? Annars så skriver dom helt åt helvete fel!
__________________
Senast redigerad av intheloop 2020-05-05 kl. 00:00.
Citera
2020-05-04, 23:59
  #2
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Har jag fattat det helt fel, eller är det så att IKEA inte säljer gardiner i normalhöga storlekar.
Dom jävlarna är ju 2.5 eller 3 m höga! Och då ska dom hänga på en stång en bit under taket.
Har själv en helt normal etta som har 2.48 m högt till taket och jag antar att många som bor i såna hyreslägenheter överallt alltså aldrig någonsin kan köpa en IKEA-gardin.
Den här tex:
https://www.ikea.com/se/sv/p/majgull-moerklaeggningsgardiner-1-par-gra-50417812/

Står Längd 250 och bredd 145 på den som minsta val. 3 meters längd är standard.
Är ju fullständigt värdelöst!
Sy upp till smakfull längd. Finns även fållband, bara att stryka på.
__________________
Senast redigerad av .sh 2020-05-05 kl. 00:06.
Citera
2020-05-05, 00:01
  #3
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Sy upp till smakfull längd. Finns även veckband, bara att stryka på.

Sy?
Jag köper en gardin från IKEA och det sista jag vill göra är att sy.
Och veckband har jag aldrig hört talas om fast det låter som något jag ska undvika.
Instruktion, montera, eventuellt svär lite emellanåt och sen färdigt. 1,2,3.
Det är Ikea!
Inte sy och veckband.
__________________
Senast redigerad av intheloop 2020-05-05 kl. 00:06.
Citera
2020-05-05, 00:08
  #4
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Sy?
Jag köper en gardin från IKEA och det sista jag vill göra är att sy.
Och veckband har jag aldrig hört talas om fast det låter som något jag ska undvika.
Instruktion, montera, eventuellt svär lite emellanåt och sen färdigt. 1,2,3.
Det är Ikea!
Inte sy och veckband.
Synd, är det här ditt första gardinköp? Gardiner brukar ha en en lång standard för att nå ut till så många hushåll som möjligt. Om du tycker att det är för komplicerat att sy så kan du använda fållfix.
Du placerar fållet vid önskad längd, viker upp resterande gardin dit och sedan stryker du på ytan där fållet ligger. Fållfix brukar hänga med gardiner, åtminstone på Jysk. Annars finns det att köpa.
https://www.hemtex.se/article/fallfix
Citera
2020-05-05, 01:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Sy?
Jag köper en gardin från IKEA och det sista jag vill göra är att sy.
Och veckband har jag aldrig hört talas om fast det låter som något jag ska undvika.
Instruktion, montera, eventuellt svär lite emellanåt och sen färdigt. 1,2,3.
Det är Ikea!
Inte sy och veckband.
Välkommen till verkligheten lilla Curlade unge. Hur långa ländintervaller tycker du IKEA ska ha? Typ 1 tum, som jeansen har här i Sverige ?
På många marknader är jeansen i maxlängd och läggs upp i butiken. Istället finns flera olika kvaliteter på tyget.
Gardiner var länge något som alltid kundanpassades. Se IKEAS gardiner som ett halvfabrikat
Vill du ha färdigkapade brädor, bänkskivor, spånplattor och tapeter oxå ?
Citera
2020-05-05, 07:21
  #6
Medlem
ps870s avatar
När jag var ung och flyttade till min första lägenhet konstaterade jag precis som TS att standardmåttet inte funkar. Så gick jag till en tygaffär och valde tyger. Sedan sydde personalen upp gardinerna efter de mått jag ville ha. Syjobbet kostade iaf då inte så mycket. Jag ser mig inte som curlad men sy är inte något jag är intresserad av.
Citera
2020-05-05, 14:17
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Sy?
Jag köper en gardin från IKEA och det sista jag vill göra är att sy.
Och veckband har jag aldrig hört talas om fast det låter som något jag ska undvika.
Instruktion, montera, eventuellt svär lite emellanåt och sen färdigt. 1,2,3.
Det är Ikea!
Inte sy och veckband.

Fållband som du stryker på, lätt som en plätt: https://www.ikea.com/se/sv/p/sy-snabbfallband-50078746/
Citera
2020-05-05, 14:25
  #8
Avslutad
Vill du ha gardinerna färdiguppsydda så tror jag Hemtex kan fixa det åt dig
Citera
2020-05-06, 00:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Har jag fattat det helt fel, eller är det så att IKEA inte säljer gardiner i normalhöga storlekar.
Dom jävlarna är ju 2.5 eller 3 m höga! Och då ska dom hänga på en stång en bit under taket.
Har själv en helt normal etta som har 2.48 m högt till taket och jag antar att många som bor i såna hyreslägenheter överallt alltså aldrig någonsin kan köpa en IKEA-gardin.
Den här tex:
https://www.ikea.com/se/sv/p/majgull-moerklaeggningsgardiner-1-par-gra-50417812/

Står Längd 250 och bredd 145 på den som minsta val. 3 meters längd är standard.
Är ju fullständigt värdelöst!
För längd måste väl alldeles självfallet vara höjden (det syns om inte annat på bilderna till gardinerna som är väldigt höga och ej breda). Och, tja, bredd är bredden.
Väl? Annars så skriver dom helt åt helvete fel!

Nuförtiden är det modernt att man monterar gardiner på skenor i taket så att gardinerna går från tak till golv. Därav behövs lång gardinlängd.
Citera
2020-05-06, 01:04
  #10
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Sy?
Jag köper en gardin från IKEA och det sista jag vill göra är att sy.
Och veckband har jag aldrig hört talas om fast det låter som något jag ska undvika.
Instruktion, montera, eventuellt svär lite emellanåt och sen färdigt. 1,2,3.
Det är Ikea!
Inte sy och veckband.

Tack för ett hysteriskt roligt inlägg

Jag kommer osökt att tänka min tidigare granne. En reslig 85-årig man, tidigare VD på ett kommunalt bolag. Hans fru hade gått och trillat och brutit lårbenet och låg på sjukhus. Omtänksam som jag är knackade jag på och undrade hur det var med hans fru och med honom. Han öppnar i typ i en Nick-Nolte-mugshot-hairdo och är riktigt förbannad. "Vem ska laga mat till mig när inte X är hemma. Fy fan, man kan lika gärna skjutas". Jag trodde han skojade men han var gravallvarlig.




Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Fållband som du stryker på, lätt som en plätt: https://www.ikea.com/se/sv/p/sy-snabbfallband-50078746/

Tack.
Citera
2020-07-16, 20:03
  #11
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag ser mig inte som curlad men sy är inte något jag är intresserad av.

Därav gjorde du helt rätt och gick till en butik som sydde upp det till dig. Om man dock köper något från IKEA som får man räkna med att det är "standardmått" som gäller, detta är som sagt ett mått som ska passa så många som möjligt. Idag kan man få det mesta uppsytt om man bara är villig att betala för det.
Citera
2020-07-17, 14:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Fållband som du stryker på, lätt som en plätt: https://www.ikea.com/se/sv/p/sy-snabbfallband-50078746/

Det där är super. Ibland vill man ha långa gardiner från taket och ett litet svep på golvet. Men inte i alla rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in