Citat:
Ursprungligen postat av
MissBobby
Har de verkligen struntat i all kunskap om sjukdomen? Jag vet inte vad jag ska tro men jag har svårt att greppa att epediemologer plötsligt känner för att experimentera med sitt eget lands befolkning utan någon som helst tanke om att de är på rätt väg.
Norges och Finlands siffror jämfört med Sveriges handlar bara om att de har skjutit problemet framför sig. Det är vad jag tror.
Om man har följt presskonferenserna från början, så börjar man skönja ett väldigt tydligt mönster i det, ja.
Masstestning som rekommenderades för alla länder - Nej, det var inte intressant just nu, kanske sen....
Lockdown som rekommenderades av tidigare pandemiforskning, och som alla andra länder gjorde, nej det passar inte just i Sverige.
Asymptomatisk smittspridning, nja, det motsatte sig FHM länge att det ens fanns, trots rön från andra håll. Även nu är de ganska ovilliga att erkänna att det spelat en betydande roll, trots massiva rön från andra länder.
Att jämföra oss med nordiska länder (där det går bra), nej, det tyckte inte FHM. De valde att istället peka ut helt andra områden att jämföra oss med (områden som har extremt mycket mer tätbefolkat än vi), såsom New York och Belgien.
Vi är bäst på att räkna döda, sades det. Fast man glömde nämna att vi missar en massa personer i FHMs statistik:. dels de som är otestade men som läkare har bedömt är covid. Och dels sådana som ej fått test eller diagnos, ute på äldreboenden.
Osv osv osv. Det finns hur mycket som helst, som pekar på en total brist på ödmjukhet och att ta in kunskap och information från andra håll.
Tyvärr blir detta först synligt om man verkligen följer allting noggrant. Och om man är öppen för att se allt detta. Om man, som en del i tråden, har en skygglapp om att "Sverige är bäst, oavsett", så blir det snabbt många felbedömningar ovanpå varann, kring covid. Det är sorgligt.