2020-05-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Ja det tycker jag. Under vissa särskilda händelser.

Wow! Är du tjej blir jag verkligen impad.

Jag tycker typ om ett par planerat att skaffa barn och graviditeten fortskrider, så bör inte tjejen bara kunna välja abort utan anledning efter många månader. Åtminstone inte utan att killen har något att säga till om.

Sen hur detta ska kunna implementeras i praktiken är inte lätt att komma på men som det är nu är lagstiftningen felande.
Citera
2020-05-05, 00:14
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Wow! Är du tjej blir jag verkligen impad.

Jag tycker typ om ett par planerat att skaffa barn och graviditeten fortskrider, så bör inte tjejen bara kunna välja abort utan anledning efter många månader. Åtminstone inte utan att killen har något att säga till om.

Låter som att vi är på samma sida
Citera
2020-05-05, 00:49
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ojojojj
Onaturligt är onaturligt. Att bryta mot naturens gång är fel tycker jag. Men människan vet ju bäst att synda ihjäl sig själv, varandra och allt. Och jovisst, jag tycker att abort är horribelt.

då kan vi ju sluta behandla cancerpatienter och låta naturen ha sin gång.
Citera
2020-05-05, 00:51
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Ja det tycker jag. Under vissa särskilda händelser.
"särskilda händelser" spelar ingen roll. det hennes kropp, ingen annans. hon ska bestämma själv.
Citera
2020-05-05, 00:52
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykOlogiskt
"särskilda händelser" spelar ingen roll. det hennes kropp, ingen annans. hon ska bestämma själv.

Ja det är ju så det funkar idag
Citera
2020-05-05, 00:53
Medlem
Citat:
då kan vi ju sluta behandla cancerpatienter och låta naturen ha sin gång.

Hutlöst dålig jämförelse.
Citera
2020-05-05, 00:58
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ojojojj
Hutlöst dålig jämförelse.

varför?
Citera
2020-05-05, 00:58
Medlem
Citat:

Men barnet tillhör väl inte bara kvinnan? Sen går man efter när barnet kan överleva utanför moderns kropp. Missfall förekommer men i de flesta fall leder graviditet till att ett barn föds.

Att låta kvinnan bestämma helt förenklar det. Det är också hennes kropp, men har hon frivilligt blivit gravid har även hon ett ansvar.

Vill mannen i ett par att barnet föds, måste det kännas ganska hemskt om kvinnan helt plötsligt vill göra abort. I nuläget måste mannen bara acceptera det...

Eftersom detta är ett filosofi-forum kan man ställa frågan om det är moraliskt rätt?
Citera
2020-05-05, 01:03
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Men barnet tillhör väl inte bara kvinnan?
det är ju kvinnan som är gravid. inte mannen. det är det enda argumentet man behöver.
Citera
2020-05-05, 01:05
Medlem
Citat:
det är kvinnan som är gravid. inte mannen.

Förvisso men barnet bär till hälften gener från mannen. Typ precis efter födseln anses inte barnet tillhöra enbart kvinnan, så varför ska det vara så före?

Sen leder detta till ett konstigt logiskt eller moraliskt resonemang. Om barnet inte enbart tillhör kvinnan, har hon då rätt att avsluta dess liv? Det befinner sig i hennes kropp men kan åtminstone efter en viss tid inte vara en del av den.
Senast redigerad av Snobird 2020-05-05 kl. 01:17.
Citera
2020-05-05, 01:15
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Förvisso men barnet bär till hälften gener från mannen. Typ precis efter födseln anses inte barnet tillhöra enbart kvinnan, så varför ska det vara så före?

det handlar om att det är kvinnans kropp som påverkas.
Citera
2020-05-05, 01:19
Medlem
Citat:
det handlar om att det är kvinnans kropp som påverkas.

Ja, och i många fall på hennes bevåg antingen avsiktligt eller oavsiktligt. Har en kvinna i samförstånd med sin partner medvetet blivit gravid borde inte mannen då ha något alls att säga till om?

Att bara bara lägga den rätten på kvinnan förenklar, men tror inte alla anser det i alla fall vara helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in