Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2020-05-06, 18:39
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
En kvinna behöver ju inte vara promiskuös för att bli gravid. Det kan ju räcka med en enda man och ett enda samlag.

Det kan samtidigt finnas kvinnor som ligger runt mycket men ändå inte blir gravida för att de skyddar sig bra och skyddet fungerar.

Det finns lika många situationer som det finns människor.

Håller helt med dig.
Citera
2020-05-12, 09:38
  #62
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Visst men om en kvinna medvetet blivit gravid innebär det även att ett barn är inblandat. Typ det "kvinnans kropp" är delvis en pro forma-grej. Typ abort i nionde månaden räknas inte som mord men att döda bebisen precis efter födseln är det.

Så en fråga som uppkommer är också när barnet ska anses ha rättigheter? Att sena aborter är begränsade är just för att skydda barnet.

För att förtydliga menar jag att det underlättar att låta kvinnan bestämma helt. Många hade kanske hellre sett en annan lagstiftning men inte lätt att utarbeta i praktiken.

Sena aborter är inte för att skydda fostret. Det är för att skydda vårdpersonal och i mindre utsträckning patienten från trauma.
Citera
2020-05-12, 09:54
  #63
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nej, men som jag skrev... Är det medvetet vet kvinnan vad hon gav sig in på. Hon har då ett ansvar för det och är det då helt ok att mot mannens vilja helt plötsligt kräva abort?

Det är nog relativt sällan det är mannen som vill behålla och kvinnan som vill göra abort. Tycker mig oftare se motsatsen.
Citera
2020-05-13, 07:55
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är nog relativt sällan det är mannen som vill behålla och kvinnan som vill göra abort. Tycker mig oftare se motsatsen.

Det där innebär enbart att du umgås med kvinnor som vill bilda familj, men som är tillsammans med knullpojkar som bara vill knulla.

Skulle du umgås med mer fräscha män, så skulle männen vilja bilda familj men kvinnan bara knulla runt. Alternativt vill kvinnan inte ha barn pga en vilja att prioritera utbildning, och karriär istället.

De flesta män är inte knullpojkar, som knullar flera olika kvinnor varje vecka parallellt, så som tex Julian Assange gjorde då han fick problem med fina svenska flicka. De flesta män vill ha barn.
Citera
2020-05-13, 10:39
  #65
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Det där innebär enbart att du umgås med kvinnor som vill bilda familj, men som är tillsammans med knullpojkar som bara vill knulla.

Skulle du umgås med mer fräscha män, så skulle männen vilja bilda familj men kvinnan bara knulla runt. Alternativt vill kvinnan inte ha barn pga en vilja att prioritera utbildning, och karriär istället.

De flesta män är inte knullpojkar, som knullar flera olika kvinnor varje vecka parallellt, så som tex Julian Assange gjorde då han fick problem med fina svenska flicka. De flesta män vill ha barn.

Jag umgås knappt med män, och de jag umgås med har redan familjer. Det har de flesta kvinnor jag umgås med också. Rent konkret så är det betydligt vanligare att män flyr ansvar för barnen än att kvinnan gör det, även efter att de är födda.

Resten vet jag inte var du fått det från. Du menar att det sitter tiotusentals unga män som bara drömmer om familjebildande medan kvinnorna tackar nej, för de vill satsa på utbildningen och karriären? Vad gör dessa män under tiden? Antar att de sitter där utan utbildning och skriver på familjeliv?
Citera
2020-05-13, 10:51
  #66
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag klarar det varför skulle inte andra klara av att använda kondom?

Kondomen kan ju gå sönder, så den är ju ingen garanti, om än den anses mycket säker om den används rätt.
Men håller med om att att det är en komplex fråga.

Jag anser att både kvinnor och män bör få ha sex så länge dom håller sig inom lagen, men det ställer ju krav på att båda parter tar sitt ansvar för att minimera risken för en graviditet man inte önskar av olika skäl.
Citera
2020-05-14, 16:06
  #67
Medlem
Nu vet jag att jag påpekar ett uppenbart faktum men det krävs två för att dansa tango. Själv tycker jag att abort bör vara tillåtet, dels med tanke på att det ibland händer att väldigt unga flickor blir gravida och dels med tanke på sexualbrottsoffer. Men det är också så att inte alla tycker som jag i sexualfrågor, nämligen att sex hör ihop med kärlek. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha sex utan ett förhållande!

Naturligtvis ska man inte stanna kvar i ett dåligt förhållande. Men jag tror att många utarmas känslomässigt av den slit-och slängmentalitet som jag kan tycka råder idag. Då menar jag alltså one night stands. Naturligtvis är det ju upp till var och en men jag skulle inte kunna ha det.

Abortfrågan är intressant. Själv tycker jag att det är ett litet liv därinne och skulle nog inte kunna tänka mig att göra abort om jag inte vore offer för t.ex våldtäkt eller mycket ung. Kanske skulle jag kunna tänka mig att göra abort också om det vore ett extremt skadat foster som bara skulle få lida hela sitt liv.

Ibland kan jag väl tycka att man ibland kan överväga adoption som ett alternativ också.

My 2 cents.
__________________
Senast redigerad av Hiitsme 2020-05-14 kl. 16:13.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback