2020-05-05, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Haha precis.
Uffe du fattar väl att även om dödligheten är så låg som 0,4% så skulle det betyda 800 000 döda i USA tex. Med deras hälsa lätt en miljon.
Indien? Minst 3 miljoner.
Dessutom på bara ca ett år.

Ja... men det förändrar ju inte att det är en relativt harmlös sjukdom med lågt dödstal.

Problemet är immuniteten och att den smittar många samtidigt. Med stora nummer smittade blir det ju så.

Men Covid-19 är fortfarande tämligen harmlöst med låg dödlighet.
Citera
2020-05-05, 00:58
Medlem
Citat:
Haha precis.
Uffe du fattar väl att även om dödligheten är så låg som 0,4% så skulle det betyda 800 000 döda i USA tex. Med deras hälsa lätt en miljon.

När allt är färdigräknat kommer den vara betydligt lägre än 0,4. Och alla kommer ju inte heller få den. Kanske 60%

Medellivslängden i Indien bland män är 65 år. Det indikerar att de kommer klara sig fint.
Citera
2020-05-05, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Rent historiskt när det gäller pandemier/epidemier så brukar våg 2 vara "dödligast". Finns undantag förstås. Vi får hoppas på att Nya Zealand hittar ett sätt som inte medför alldeles för många döda.

Nya zeeland är fullständigt naiva. Om de nu inte har tänkt att svälta sin befolkning i år framöver. Men det tror jag inte.

I samma sekund handel och nån form av resande är igång så har de smittan tillbaka. Fattar de inte det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Rent historiskt när det gäller pandemier/epidemier så brukar våg 2 vara "dödligast". Finns undantag förstås. Vi får hoppas på att Nya Zealand hittar ett sätt som inte medför alldeles för många döda.

Tänkte mer på att de blir helt isolerade från omvärlden. Vem vill åka dit om du måste sitta i två veckors karantän?

Jag undrar hur många politiker som verkligen tänkte igenom deras strategier. Masshysteri.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Haha precis.

Vågar inte fråga honom vad som har hög dödlighet

Men det vi har lärt oss idag att inget har hög dödlighet och Uffe kan inte förstå att alla är emot hans argument. Måste vara låg % på oss andras närvarande med andra ord

Vi kanske får göra en egen Uffe tråd som denna senare. https://tegnellcitat.se/
Citera
2020-05-05, 01:00
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så det är bara Sverige som smittas vidare med ett öppet samhälle menar du men inget annat land?

Lägg ner det där tramset.

Vi vet vilka ekonomiska skador Lockdowns gör och det är ju hela anledningen att man tvingas öppna upp tramset. Inte för att smittan är borta.

Herregud.

Tack vare den nya studien så vet vi nu också vad avsaknaden av lockdowns gör.

Det blir ännu värre.
Citera
2020-05-05, 01:00
Medlem
Haloumis avatar
Anar en liten svänging i tråden. Att fler och fler inser vilka enorma problem vissa länder kommer ha när viruset kommer igen om ett halvår eller mindre. Världens alla forskare verkar rörande överens om att det kommer komma fler omgångar. Vilka tror ni står mest skyddade då jämfört med Swe och t.ex Nya Zeeland, Finland osv?
Citera
2020-05-05, 01:01
Medlem
Citat:
Haha precis.

Apropå Indien

Citat:

New Delhi - The Union health ministry on Monday said 80 per cent of the COVID-19 patients are either asymptomatic or show mild symptoms, indicating that it is a major area of concern.

The asymptomatic patients may pass on the infection to other people

https://medicaldialogues.in/amp/news/health/rate-of-doubling-of-corona-cases-improved-80-percent-patient-asymptomatic-or-have-mild-symptoms-heal th-ministry-65034

Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Jopp. En som baseras på eget val. Och som uppenbarligen fungerar.

Hahaha. Du kan inte trigga mig.

Cirkulera...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Tack vare den nya studien så vet vi nu också vad avsaknaden av lockdowns gör.

Det blir ännu värre.

Uppenbarligen inte eftersom vi klarat oss bäst i norden.

Och jag tror inte du ens vill jämföra oss med Spanien och Italien.

Du ljuger, du blåljuger som den Sverigehatare du är.
Citera
2020-05-05, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Då missar du poängen. Läs den igen. Sverige gör helt rätt. Det handlar om balans, att inte överbelasta sjukvården men samtidigt bygga immunitet med viss spridning. Sverige (Stockholm) ligger spot on.

Hur du når det är olika. Men Sveriges modell är just nu laserskarp i den balansen. Hatten av att de stod emot trycker från Niel aldrig gjort rätt Ferguson och efterföljarna som Rocklöv et. al.

Det jag har sagt är att ett långt utdraget och ovisst förlopp är värdelöst, även ekonomiskt. Det står jag fast vid.

Sen är iofs människoliv mer i mitt fokus, vilket nog framgått. Jag anser att det är en skam att vara svensk i Norden idag. En stämpel vi kommer bära på länge, att vi lät folk dö utan att göra något.

Men ja, ekonomiskt, Jag har iofs inte sett några beräkningar heller på hur "varumärket Sverige" kan komma att skadas av vår passivitet kring att rädda människoliv. Vissa skulle kalla det total brist på respekt för människoliv. Sådant som brukar kunna sänka företag totalt, t.ex. Och leda till många tusentals kostsamma rättsprocesser. Ev. skadestånd.

Men det blir intressant att se om sådana undersökningar görs efteråt.

För att inte tala om all eftervård och rehab för alla sjuka, all PTSD och utbrändhet hos vårdpersonal, vad det kostar. All depression och sjukskrivning och terapi för alla anhöriga.

Ja det finns otroligt mkt man kan "beräkna", som många iskalla kapitalister här i tråden inte ens har börjat att nosa på. Men men, den som lever får se.
Citera
2020-05-05, 01:03
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Hur kommer det sig att våra grannländers kommentarsfält i deras medier har en otroligt mycket mer positiv bild av Sveriges hantering, än vad många Svenskar på Sveriges största forum Flashback verkar ha?

Exempelvis bland topp-kommentarerna till denna artikel i VG:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGRPqB/sverige-kan-ha-naadd-toppen-pandemien-vil-gradvis-ebbe-ut

Lite fascinerande ändå att de Tegnell-hatiska skribenterna här, som troligen ser sig som sanna patrioter, i själva verket visar mindre stöd för vårt land än vad våra grannländer gör.

Alltid intressant och det går ju alltid hitta någon som tycker som Tegnell och där göra anspråk att flera tycker så. Nu är det väl ändå så att de flesta skrattar åt oss.

Annars skulle jag gärna få förklarat varför Sverige har mer döda än Ryssland, Baltikum, och hela norden tillsammans än så länge? Lite svårt att för att förstå att man kan hylla vår strategi när statistiken än så länge talar sitt språk.

och fortfarande kan man räkna döda på fingrarna i våra grannländer varje dag medans Sverige ligger runt snitt på 100döda. Men det är väl svenskt att säga att det går bra fast.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in