2020-05-05, 00:52
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Då missar du poängen. Läs den igen. Sverige gör helt rätt. Det handlar om balans, att inte överbelasta sjukvården men samtidigt bygga immunitet med viss spridning. Sverige (Stockholm) ligger spot on.

Hur du når det är olika. Men Sveriges modell är just nu laserskarp i den balansen. Hatten av att de stod emot trycker från Niel aldrig gjort rätt Ferguson och efterföljarna som Rocklöv et. al.

Du missar också poängen för Sverige har ingen lockdown.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag såg ingen länk.

Den fanns där. Det bevisar ju att du inte klickar på några länkar med fakta som bevisar dina lögner.

https://www.nbim.no/no/
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Du menar att om de inte ger exakta mått på utrymmet så är det flum?
Inte räcker det med bara utrymmet om definitionen på trång angavs i termer av smittbarhet, fattaruväl! Vilket f ö liknar ett cirkelresonemang för deras tes. Bullshit, mao.
Citera
2020-05-05, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag är benägen att hålla med. Måste tillstå att jag är rätt förvånad över det faktum att Sverige har stått emot trycket. Men det är inte över än på långa vägar. Viruset kommer inte att försvinna, vilket gör det än mer intressant att följa utvecklingen gällande eventuell våg 2 eller 3.

Ja. Våg 2+ är ju det som avgör vilken strategi som verkligen fungerar.

Förutom i Nya Zeeland där de tror att de är utanför världen. Stackarna. Kommer gå under.
Citera
2020-05-05, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/03/upshot/coronavirus-cities-social-distancing-better-employment.html?fbclid=IwAR1RApdUycYFpcPseYSuffBwr b4TsxN IDx-8dFBXVpe7Wc5ja3bRXxTXbFI

https://www.cnbc.com/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html

https://www.realtid.se/ki-sanker-bnp-prognos

Det är en myt att vi i Sverige räddar ekonomin med vår strategi.
De andra länderna öppnar snart upp med kontrollerad smitta, dvs befolkningen vågar gå ut och spendera. Lycka till med ekonomin när fler och fler drabbas personligen i Sverige.
Dessutom ska vi hålla på som nu tills 50-60% är smittade vilket är något år bort. (7,5% har antikroppar i värst drabbade Stockholm idag).
Låter det hållbart?
Vi kommer ha 10-20% arbetslöshet till slutet av året. Minus 7% i BNP*
Allt medan andra länder har kontroll över smittan och går tillbaks till semi-normalt liv med masstester, smittspårning, och ansiktsmasker.

Så det är bara Sverige som smittas vidare med ett öppet samhälle menar du men inget annat land?

Lägg ner det där tramset.

Vi vet vilka ekonomiska skador Lockdowns gör och det är ju hela anledningen att man tvingas öppna upp tramset. Inte för att smittan är borta.

Herregud.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Italien och Spanien har redan varit på EU. ...
.

Du tänker nog fortare än du hinner med. Eller så tänker du inte alls. Varit på EU. Hur ska man kunna förstå vad du menar med det, tror du? Här kan jag inte ens gissa, som jag gjorde lyckosamt förra gången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Du missar också poängen för Sverige har ingen lockdown.

Jopp. En som baseras på eget val. Och som uppenbarligen fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Njaaa vänta nu... Om sjukhuspersonalen går in i en Pressbyrån i sjukhuslobbyn, och den är exakt 35,5 kvadratmeter stor, då är munskydden värdelösa!

Är den däremot 34,5 kvadratmeter stor, då j*vlar, då är det bevisat att munskydden ska vara på!

Ja Munskydd fungerar bara om korrekta mått anges och om vårdpersonal går utanför sjukhuset förlorar all skyddsutrustning sina egenskaper.
Citera
2020-05-05, 00:55
Medlem
Citat:
Nä, fakta är ju fakta. Det kan varken du eller jag ändra på.

Covid-19 har väldigt låg dödlighet vare sig du vill det eller inte. Är det så svårt att fatta?

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du har svårt att förstå. Din poäng med låg dödlighet är ju desamma som att dra ett streck över det hela och skratta åt alla som kämpar för alla som drabbas samt en hel värld som kämpar för de svaga i samhället. Alla försöker hjälpa åt utom Uffe som tycker detta är larv.

Men om man tänker som Ulf så blir ju det så.

Hitler och Nazisterna = Låg dödlighet med tanke på % med människor i världen
Svält och fattigdom = Låg dödlighet med tanke på % och hur många människor i världen det finns
Tsunamikatastroferna = Rens sagt löjligt med tanke på hur många som dör i %
Knark och mord i världen = Låg dödlighet med tanke på % I världen.

Efter denna analys så vet jag hur du resonerar Uffe. Alltid viktigt med % som Sven Melander skulle sagt

Haha precis.
Uffe du fattar väl att även om dödligheten är så låg som 0,4% så skulle det betyda 800 000 döda i USA tex. Med deras hälsa lätt en miljon.
Indien? Minst 3 miljoner.
Dessutom på bara ca ett år.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så min fråga är om du har bilbälte på dig?
Nej, aldrig. Jag är nämligen för miljösmart för att köra runt i en bil, din massmördare där, för miljöförstöringen och den globala uppvärmningen dödar den med, men det bryr dig inte ett jota, hycklare där.
Citera
Medlem
Hur kommer det sig att våra grannländers kommentarsfält i deras medier har en otroligt mycket mer positiv bild av Sveriges hantering, än vad många Svenskar på Sveriges största forum Flashback verkar ha?

Exempelvis bland topp-kommentarerna till denna artikel i VG:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGRPqB/sverige-kan-ha-naadd-toppen-pandemien-vil-gradvis-ebbe-ut

Lite fascinerande ändå att de Tegnell-hatiska skribenterna här, som troligen ser sig som sanna patrioter, i själva verket visar mindre stöd för vårt land än vad våra grannländer gör.
Citera
2020-05-05, 00:56
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Ja. Våg 2+ är kunder som avgör vilken strategi som verkligen fungerar.

Förutom i Nya Zeeland där de tror att de är utanför världen. Stackarna. Kommer gå under.

Rent historiskt när det gäller pandemier/epidemier så brukar våg 2 vara "dödligast". Finns undantag förstås. Vi får hoppas på att Nya Zealand hittar ett sätt som inte medför alldeles för många döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in