Citat:
Ursprungligen postat av
termozen
Då missar du poängen. Läs den igen. Sverige gör helt rätt. Det handlar om balans, att inte överbelasta sjukvården men samtidigt bygga immunitet med viss spridning. Sverige (Stockholm) ligger spot on.
Hur du når det är olika. Men Sveriges modell är just nu laserskarp i den balansen. Hatten av att de stod emot trycker från Niel aldrig gjort rätt Ferguson och efterföljarna som Rocklöv et. al.
Det jag har sagt är att ett långt utdraget och ovisst förlopp är värdelöst, även ekonomiskt. Det står jag fast vid.
Sen är iofs människoliv mer i mitt fokus, vilket nog framgått. Jag anser att det är en skam att vara svensk i Norden idag. En stämpel vi kommer bära på länge, att vi lät folk dö utan att göra något.
Men ja, ekonomiskt, Jag har iofs inte sett några beräkningar heller på hur "varumärket Sverige" kan komma att skadas av vår passivitet kring att rädda människoliv. Vissa skulle kalla det total brist på respekt för människoliv. Sådant som brukar kunna sänka företag totalt, t.ex. Och leda till många tusentals kostsamma rättsprocesser. Ev. skadestånd.
Men det blir intressant att se om sådana undersökningar görs efteråt.
För att inte tala om all eftervård och rehab för alla sjuka, all PTSD och utbrändhet hos vårdpersonal, vad det kostar. All depression och sjukskrivning och terapi för alla anhöriga.
Ja det finns otroligt mkt man kan "beräkna", som många iskalla kapitalister här i tråden inte ens har börjat att nosa på. Men men, den som lever får se.