2020-05-05, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Väldigt bra poäng och något som jag tror många missar.

Då missar du poängen. Läs den igen. Sverige gör helt rätt. Det handlar om balans, att inte överbelasta sjukvården men samtidigt bygga immunitet med viss spridning. Sverige (Stockholm) ligger spot on.

Hur du når det är olika. Men Sveriges modell är just nu laserskarp i den balansen. Hatten av att de stod emot trycker från Niel aldrig gjort rätt Ferguson och efterföljarna som Rocklöv et. al.
Citera
2020-05-05, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Sa han som på riktigt påstår att Lockdown ger bra ekonomisk effekt... herregud vilket trams.

Säg det till de Västeuropeiska länderna
Där många av dem kommer tigga pengar av oss i Norr. Och det har redan börjat.

så mycket för den ekonomiska effekten

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/03/upshot/coronavirus-cities-social-distancing-better-employment.html?fbclid=IwAR1RApdUycYFpcPseYSuffBwr b4TsxN IDx-8dFBXVpe7Wc5ja3bRXxTXbFI

https://www.cnbc.com/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html

https://www.realtid.se/ki-sanker-bnp-prognos

Det är en myt att vi i Sverige räddar ekonomin med vår strategi.
De andra länderna öppnar snart upp med kontrollerad smitta, dvs befolkningen vågar gå ut och spendera. Lycka till med ekonomin när fler och fler drabbas personligen i Sverige.
Dessutom ska vi hålla på som nu tills 50-60% är smittade vilket är något år bort. (7,5% har antikroppar i värst drabbade Stockholm idag).
Låter det hållbart?
Vi kommer ha 10-20% arbetslöshet till slutet av året. Minus 7% i BNP*
Allt medan andra länder har kontroll över smittan och går tillbaks till semi-normalt liv med masstester, smittspårning, och ansiktsmasker.
Citera
2020-05-05, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jo det vet jag. November i Kina. Men i och med att han visade positivt på test den 27 december i Frankrike (det var en fransman) så borde han ha smittats i Frankrike typ 13-17 december eller nåt. Det är rejält jävla tidigare än vad jag trodde, att viruset fanns i Europa alltså.
Situationen i Italien och Spanien tydde på att smittan startade tidigt i de länderna. Italien hade många besökare från Kina under november och december, exempelvis.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Man har bilbälte för att ha större chans att överleva om man krockar. Och munskydd för att ha större chans att överleva om man krockar med någon smittad.
Så du har både bilbälte och munskydd då du kör bil? Duktig ponke! As long as it makes you happy!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du har svårt att förstå. Din poäng med låg dödlighet är ju desamma som att dra ett streck över det hela och skratta åt alla som kämpar för alla som drabbas samt en hel värld som kämpar för de svaga i samhället. Alla försöker hjälpa åt utom Uffe som tycker detta är larv.

Men om man tänker som Ulf så blir ju det så.

Hitler och Nazisterna = Låg dödlighet med tanke på % med människor i världen
Svält och fattigdom = Låg dödlighet med tanke på % och hur många människor i världen det finns
Tsunamikatastroferna = Rens sagt löjligt med tanke på hur många som dör i %
Knark och mord i världen = Låg dödlighet med tanke på % I världen.

Efter denna analys så vet jag hur du resonerar Uffe. Alltid viktigt med % som Sven Melander skulle sagt

Det är absolut inte min poäng. Vad har du fått det ifrån? Det verkar snarare vara din poäng eftersom du nämner det hela tiden. Lägg inte dina egna ord i min mun tack.

Covid-19 har fortfarande en låg dödlighet oavsett vad du vill om den saken. Det är FAKTA som du inte kan göra nånting åt. Herregud vad svårt det ska vara att fatta fundamentala fakta.
Citera
2020-05-05, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Påstår du att Norges Bank ljuger? Klickade det du ens på länken? Att siten är fake? Seriöst, hur svagbegåvad är du?

Jag såg ingen länk.
Citera
2020-05-05, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Fungerar det på sjukhusområdet med?

Njaaa vänta nu... Om sjukhuspersonalen går in i en Pressbyrån i sjukhuslobbyn, och den är exakt 35,5 kvadratmeter stor, då är munskydden värdelösa!

Är den däremot 34,5 kvadratmeter stor, då j*vlar, då är det bevisat att munskydden ska vara på!

Citera
2020-05-05, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du bara tycker som den stora massan? Jamendåså.

Nä jag menar att vi har en diskussion på fb som inte kommer att leda till någon större förändring.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Så du har både bilbälte och munskydd då du kör bil? Duktig ponke! As long as it makes you happy!

Så min fråga är om du har bilbälte på dig?
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Då missar du poängen. Läs den igen. Sverige gör helt rätt. Det handlar om balans, att inte överbelasta sjukvården men samtidigt bygga immunitet med viss spridning. Sverige (Stockholm) ligger spot on.

Hur du når det är olika. Men Sveriges modell är just nu laserskarp i den balansen. Hatten av att de stod emot trycker från Niel aldrig gjort rätt Ferguson och efterföljarna som Rocklöv et. al.

Jag är benägen att hålla med. Måste tillstå att jag är rätt förvånad över det faktum att Sverige har stått emot trycket. Men det är inte över än på långa vägar. Viruset kommer inte att försvinna, vilket gör det än mer intressant att följa utvecklingen gällande eventuell våg 2 eller 3.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/03/upshot/coronavirus-cities-social-distancing-better-employment.html?fbclid=IwAR1RApdUycYFpcPseYSuffBwr b4TsxN IDx-8dFBXVpe7Wc5ja3bRXxTXbFI

https://www.cnbc.com/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html

https://www.realtid.se/ki-sanker-bnp-prognos

Det är en myt att vi i Sverige räddar ekonomin med vår strategi.
De andra länderna öppnar snart upp med kontrollerad smitta, dvs befolkningen vågar gå ut och spendera. Lycka till med ekonomin när fler och fler drabbas personligen i Sverige.
Dessutom ska vi hålla på som nu tills 50-60% är smittade vilket är något år bort. (7,5% har antikroppar i värst drabbade Stockholm idag).
Låter det hållbart?
Vi kommer ha 10-20% arbetslöshet till slutet av året. Minus 7% i BNP*
Allt medan andra länder har kontroll över smittan och går tillbaks till semi-normalt liv med masstester, smittspårning, och ansiktsmasker.

Men så som vi har det nu kommer ju de andra ha från när de börjar lätta upp. Vi ligger ju före bara. För du tror väl inte att viruset hux flux försvinner?
Citera
Medlem
Citat:

Ja så kan man ju också förlora en diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in