2020-05-04, 23:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Behöver du olycksstatistik för att ha hjälm när du kör motorcykel med?
Jag kör inte motorcykel.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Wtf? Kina hånar USA om Covid, med legogubbar i filmklipp. Enligt AB kommenterar företaget bakom Lego att de inte är inblandade i det... 😂😂

https://m.youtube.com/watch?v=Q5BZ09iNdvo

Rätt så träffande, må jag säga.

Kan inte nån göra en som beskriver AT, FHM, Löfvén & Co? Plocka gärna in media på ett hörn - och den allerstädes frånvarande oppositionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Har jag drömt eller har någon sagt nåt om att temperaturskiftningar kan spela in? Alltså om man som vi i Norden har tydliga årstider och skiftande klimat, så kan det påverka?

Jag har för mig att det talas om det men vet ej vem eller var jag hört det.

Det har varit uppe för diskussion absolut. Men det tycks föreligga en ganska stor osäkerhet. Vad man kan se är ju att vissa områden med hetta, ändå inte har klarat sig bra. Detta tros också kunna bero på att just det är ett nytt virus och ingen har immunitet osv. Har läst en del om det här men inte så mycket.

Hittade dock en artikel som jag tyckte var bra och ganska nyanserad osv. Det resoneras fram och tillbaka men ändå väldigt intressant och låter vettigt tyckte jag.

https://www.vox.com/2020/4/29/21231906/coronavirus-pandemic-summer-weather-heat-humidity-uv-light
Citera
2020-05-04, 23:39
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du missade poängen, att man måste tänka på hur mycket det ger och om effekten verkligen motsvarar dina förväntningar. Vi har fått ner R till under 1. Tycker du det är värt att alla struttar runt med munskydd för att kanske eventuellt få ner det en tusendel? Tänk kvantitativt, fråga dig hur mycket det ger. Det vet du kanske inte ens svaret på.

Det är synd att FB laggar, men jag hör dig och förstår vad du säger. Helt ärligt så vet jag inte ett redigt svar på din fråga utan jag ser på vad som har fungerat utomlands.

En stor del av Sveriges befolkning kommer drabbats och jag säger att de ska skydda sig tills det blir ingen spridning och du säger att det inte behövs, har jag uppfattat dig rätt?
Citera
2020-05-04, 23:42
Medlem
Citat:
Jo, om du inte bryr dig om hur liten den är. Du verkar inte fatta att allt handlar om vilka kvantiteter det rör sig om, mycket, litet, pluttigt, tillräckligt litet, osv.

Det är som när kvällspressen har braskande rubriker som "vanlig huvudvärk kan vara cancer" och liknande. Det är både sant, och på samma gång alarmistiskt, för de fångar folk med ett dystert katastrofbudskap trots att sannolikheten for att den vanliga huvudvärken ska vara en allvarlig dödlig cancer är rätt liten och inte något man behöver oja sig över till vardags.

Irrelevant jämförelse. Det är ett faktum att covid-19 sprids asymptomatiskt och presymptomatiskt. Med den kunskapen kan man då förhindra riskgrupper att smittas exempelvis i äldrevården där rekommendationen hittills till personal varit att stanna hemma om man har symptom.
Citera
2020-05-04, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu låter du ju nästan normal. Nästan ödmjuk. Vad tog det åt dig. Kanske du liksom jag hört C. Eastwoods maxim. (Se min signatur).

Nej då jag är precis som alla andra och har inget jag är säker på om detta virus
Fel av mig att inte skriva ”enligt mig”.
Citera
2020-05-04, 23:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Irrelevant jämförelse. Det är ett faktum att covid-19 sprids asymptomatiskt och presymptomatiskt. Med den kunskapen kan man då förhindra riskgrupper att smittas exempelvis i äldrevården där rekommendationen hittills till personal varit att stanna hemma om man har symptom.
Så då behöver de inte stanna hemma?
Citera
2020-05-04, 23:45
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Du missade poängen, att man måste tänka på hur mycket det ger och om effekten verkligen motsvarar dina förväntningar. Vi har fått ner R till under 1. Tycker du det är värt att alla struttar runt med munskydd för att kanske eventuellt få ner det en tusendel? Tänk kvantitativt, fråga dig hur mycket det ger. Det vet du kanske inte ens svaret på.

Det är synd att FB laggar, men jag hör dig och förstår vad du säger. Helt ärligt så vet jag inte ett redigt svar på din fråga utan jag ser på vad som har fungerat utomlands.

En stor del av Sveriges befolkning kommer drabbats och jag säger att de ska skydda sig tills det blir ingen spridning och du säger att det inte behövs, har jag uppfattat dig rätt?
Citera
2020-05-04, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vore intressant att veta hur FHM kommer fram till R0 under 1 när man inte testar.

Antalet inlagda avspeglar exakt hur smittspridningen ser ut. Andelen som behöver vård av de smittade är en ganska exakt siffra.
Citera
2020-05-04, 23:46
Medlem
Citat:
Jag kör inte motorcykel.

Behöver du olycksstatistik för att ha bilbälte när du kör?
Citera
2020-05-04, 23:48
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Så då behöver de inte stanna hemma?

Det krävs inte ens en tandläkares utbildning att förstå varför ålderdomshem blev smittade av timavlönade vårdare som arbetar för varje timme.
Citera
2020-05-04, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

Rätt så träffande, må jag säga.

Kan inte nån göra en som beskriver AT, FHM, Löfvén & Co? Plocka gärna in media på ett hörn - och den allerstädes frånvarande oppositionen.

Det skulle vara guld värt att se någon göra en liknande satir-video om covid för Sverige, med de aktörer du nämner. Ibland är humor och satir det som faktiskt kan få en del människor att gnugga sig i ögonen och ta till sig av nya perspektiv och tankar. Särskilt kanske YT-generationen och andra som inte läser så mycket artiklar och dylikt. Och särskilt välbehövligt i tider där vanlig media är väldigt lågmälda.

Det är en öronbedövande tystnad just nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in