2020-05-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Men sen kom ju corona så sös och karolinska etc kunde ju inte avskeda folk.

Nej, precis det gick snabbt från "äh vi sparkar en drös, ni kan väl jobba för två", till "åh våra hjältar, kan ni stanna och jobba övertid i några månader, med risk för ert liv..". Snabba svängar.
Citera
2020-05-04, 23:26
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag är lite orolig att just värmen inte stoppar viruset, då i Brasilien och Ecuador är det 30 grader men de har haft massdöd... Det som kanske kan "rädda" oss lite grann i Sverige på sommaren är väl möjligen att vi inte tränger ihop oss lika mycket i köpcentrum, kontor osv. Många är mer utomhus, ute i en stuga och liknande. Åtminstone hoppas jag på det!

Har jag drömt eller har någon sagt nåt om att temperaturskiftningar kan spela in? Alltså om man som vi i Norden har tydliga årstider och skiftande klimat, så kan det påverka?

Jag har för mig att det talas om det men vet ej vem eller var jag hört det.
Citera
2020-05-04, 23:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tänk att jag ska kommentera en mupp som dig, jag ska börja med att du har inte en jävla aning om vad du pratar om och avsluta med att du är en lycklig idiot.

Munskydd fungerar och det är bevisat med minskad spridning men likt förbannat finns det idi ,,personer som säger att det inte behövs.
Du missade poängen, att man måste tänka på hur mycket det ger och om effekten verkligen motsvarar dina förväntningar. Vi har fått ner R till under 1. Tycker du det är värt att alla struttar runt med munskydd för att kanske eventuellt få ner det en tusendel? Tänk kvantitativt, fråga dig hur mycket det ger. Det vet du kanske inte ens svaret på.
Citera
2020-05-04, 23:28
Medlem
Jag undrar var Rocklöv tog vägen med sin prognos?

https://www.researchgate.net/publication/340060554_Covid-19_health_care_demand_and_mortality_in_Sweden_in_r esponse_to_non-_pharmaceutical_NPI s_mitigation_and_suppression_scenarios

Eller Gardner-Fergusson prognosen på 96000 avlidna, upp till 183000 fram till 1 juli?

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf

Under tiden verkar det hela som att toppen på antalet fall och avlidna på nationella nivå nåddes i början-mitten av april enligt FHMs dokumentation. Överdödligheten fram till 26 april jämfört med 2019 ligger på +3017 och ännu något lägre än influensaåret 2018 som under samma period hade +3317 avlidna.

Fler har upptäckt hur fel Fergusons modell var för att förutsäga antal avlidna i Sverige:

https://www.aier.org/article/imperial-college-model-applied-to-sweden-yields-preposterous-results/
Citera
2020-05-04, 23:32
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo, och man kan vinna på lotto. Men att man kan vinna på lotto betyder inte att man vinner på lotto. Man måste tänka på sannolikheter också. Spridningen har halkat ner under 1 och minskar. Borde vi inte vara nöjda? Behöver vi verkligen en helt steril miljö? Alla får väl vara så försiktiga som de själva tycker att de behöver. Ge det lite tid så går det över.

Vore intressant att veta hur FHM kommer fram till R0 under 1 när man inte testar.
Citera
2020-05-04, 23:33
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Har jag drömt eller har någon sagt nåt om att temperaturskiftningar kan spela in? Alltså om man som vi i Norden har tydliga årstider och skiftande klimat, så kan det påverka?

Jag har för mig att det talas om det men vet ej vem eller var jag hört det.

Det man vet är att solstrålar dödar friläggande virus snabbare men om det blir sommar är bra och var oftare ute för smittan sprids inomhus.
Citera
2020-05-04, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, precis det gick snabbt från "äh vi sparkar en drös, ni kan väl jobba för två", till "åh våra hjältar, kan ni stanna och jobba övertid i några månader, med risk för ert liv..". Snabba svängar.

Ja. det kostar stabilia cash...

Vi lånar nu till hela baletten. Vår utlandskuld lär ju gå från typ 1600 miljarder till det dubbla på kort tid.

På svammel...

Alla vet att företagare är nåt man blir sist i Sverige. Väljer man att bli företagare så skall man jobba ihop massor med pengar för sämre tider. Ni är ju fifflare dessutom, dom flesta av er enmansföretagare iaf.
Senast redigerad av antisocial666 2020-05-04 kl. 23:36.
Citera
2020-05-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du missade poängen, att man måste tänka på hur mycket det ger och om effekten verkligen motsvarar dina förväntningar. Vi har fått ner R till under 1. Tycker du det är värt att alla struttar runt med munskydd för att kanske eventuellt få ner det en tusendel? Tänk kvantitativt, fråga dig hur mycket det ger. Det vet du kanske inte ens svaret på.

Behöver du olycksstatistik för att ha hjälm när du kör motorcykel med?
Citera
2020-05-04, 23:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Mitt är förstås ett antagande. Jag har ingen spåkula.
Men jag har lagt fram motiveringar. Så det är inget som man tar ut ur röven som vissa andra gör.
Klart jag kan bli motbevisad.
Men jag är ganska så övertygad om att dessa länder kan ha härdats av lockdown med de positiva konsekvenser som det kan medföra.

Skulle det ändå gå illa för nån är det också ganska väntat att nya lockdown sätts igång.
Och det är inget jag hittar på utan räcker att ha lite koll på vad som sagts i de olika länderna av de styrande där.

Nu låter du ju nästan normal. Nästan ödmjuk. Vad tog det åt dig. Kanske du liksom jag hört C. Eastwoods maxim. (Se min signatur).
Citera
2020-05-04, 23:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Miljön blir inte steril bara för att folk använder munskydd i närkontakter med många?

Jag sa bara att info om asymptomatisk smitta inte är alarmism.
Jo, om du inte bryr dig om hur liten den är. Du verkar inte fatta att allt handlar om vilka kvantiteter det rör sig om, mycket, litet, pluttigt, tillräckligt litet, osv.

Det är som när kvällspressen har braskande rubriker som "vanlig huvudvärk kan vara cancer" och liknande. Det är både sant, och på samma gång alarmistiskt, för de fångar folk med ett dystert katastrofbudskap trots att sannolikheten for att den vanliga huvudvärken ska vara en allvarlig dödlig cancer är rätt liten och inte något man behöver oja sig över till vardags.
Citera
2020-05-04, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vore intressant att veta hur FHM kommer fram till R0 under 1 när man inte testar.

Genom att använda ett hyfsat stabilt stickprov, precis som alla andra länder gör när de räknar ut sitt R0.
Citera
2020-05-04, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip

Det är väl så man gör? Låta bli att testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in