2020-05-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tänk att jag ska kommentera en mupp som dig, jag ska börja med att du har inte en jävla aning om vad du pratar om och avsluta med att du är en lycklig idiot.

Munskydd fungerar och det är bevisat med minskad spridning men likt förbannat finns det idi ,,personer som säger att det inte behövs.

For mere end halvdelen af Europas befolkning behøves munskydd for at måtte gå ud:

https://www.nrk.no/urix/stadig-flere-land-i-europa-innforer-pabud-om-munnbind-mot-koronaviruset-1.15003091
Citera
2020-05-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Min poäng var att man måste tänka kvantitativt. Det säger just inget att viruset "kan" spridas si och så, det intressanta är hur mycket,och det tror jag faktiskt FHM tänkt på, till skillnad från dårarna härinne. Att kräva munskydd på publika platser (svengelska för public places?) vara for att det "kan" spridas en viruspartikel verkar inte vidare professionellt, och naturligtvis har denna klick virologer ett as ni gen enigt perspektiv eftersom deras kompetens inte är lika bred som FHMs.

Förstår du vad jag menar med den kvantitativa aspekten och varför denna är avgörande?

Att säga att viruset kan spridas är som att säga att jag kan vinna på lotto. Hmm... då tänker den smarte, hur stor är chansen? Det kanske inte är där man ska satsa sina resurser.

Men gå du och köp dig en lott, man vet aldrig.

Kvantiteten länder är i detta fall på min sida:

https://en.wikipedia.org/wiki/Face_masks_during_the_COVID-19_pandemic#Mask_use_and_policies_by_country_and_t erritory
Citera
2020-05-04, 23:11
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Min poäng var att man måste tänka kvantitativt. Det säger just inget att viruset "kan" spridas si och så, det intressanta är hur mycket,och det tror jag faktiskt FHM tänkt på, till skillnad från dårarna härinne. Att kräva munskydd på publika platser (svengelska för public places?) vara for att det "kan" spridas en viruspartikel verkar inte vidare professionellt, och naturligtvis har denna klick virologer ett as ni gen enigt perspektiv eftersom deras kompetens inte är lika bred som FHMs.

Förstår du vad jag menar med den kvantitativa aspekten och varför denna är avgörande?

Att säga att viruset kan spridas är som att säga att jag kan vinna på lotto. Hmm... då tänker den smarte, hur stor är chansen? Det kanske inte är där man ska satsa sina resurser.

Men gå du och köp dig en lott, man vet aldrig.

Logik i all ära men hur tror du att ett virus som har smittat nästan hela jorden på låt oss säga 4 månader, är det genom att vi har munskydd eller levat som vanligt, vänta lite nu de länder som har haft munskydd har klarat sig rätt bra och även de som åberopbar användandet av munskydd.

Men vänta lite nu, för du vet bättre? Är du ett proffs eller leker du bara?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Kvantiteten länder är i detta fall på min sida:

https://en.wikipedia.org/wiki/Face_masks_during_the_COVID-19_pandemic#Mask_use_and_policies_by_country_and_t erritory
Tror du missade min poäng.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bra med någon som vet allt och som dessutom har vänligheten att tala om det för oss andra.

Mitt är förstås ett antagande. Jag har ingen spåkula.
Men jag har lagt fram motiveringar. Så det är inget som man tar ut ur röven som vissa andra gör.
Klart jag kan bli motbevisad.
Men jag är ganska så övertygad om att dessa länder kan ha härdats av lockdown med de positiva konsekvenser som det kan medföra.

Skulle det ändå gå illa för nån är det också ganska väntat att nya lockdown sätts igång.
Och det är inget jag hittar på utan räcker att ha lite koll på vad som sagts i de olika länderna av de styrande där.
Citera
2020-05-04, 23:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Att påpeka att presymptomatisk och asymptomatisk smitta gör det omöjligt att förhindra smitta genom att be folk stanna hemma är inte alarmism. Det är fakta.

Masstester och munskydd i kollektivtrafik och affärer etc hade hjälpt där.
Jo, och man kan vinna på lotto. Men att man kan vinna på lotto betyder inte att man vinner på lotto. Man måste tänka på sannolikheter också. Spridningen har halkat ner under 1 och minskar. Borde vi inte vara nöjda? Behöver vi verkligen en helt steril miljö? Alla får väl vara så försiktiga som de själva tycker att de behöver. Ge det lite tid så går det över.
Citera
2020-05-04, 23:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Nja, Att Karolinska varslade personal i höstas är allmänt känt. Det jag är skeptiskt till är att personal faktiskt blev uppsagda sen. Varsel är en förvarning om att uppsägningar kan komma senare, men betyder inte att det blir så.

Jag misstänker att du liksom många andra inte vet skillnaden på varsel och uppsägning och tror att det är samma sak.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varsel_om_upps%C3%A4gning
Stod för ett tag sen att personalen var besvikna på att varslet inte drogs tillbaka när det brakade loss med coronan, utan de fick jobba på men med varslet hängande över sig.
Citera
2020-05-04, 23:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Logik i all ära men hur tror du att ett virus som har smittat nästan hela jorden på låt oss säga 4 månader, är det genom att vi har munskydd eller levat som vanligt, vänta lite nu de länder som har haft munskydd har klarat sig rätt bra och även de som åberopbar användandet av munskydd.

Men vänta lite nu, för du vet bättre? Är du ett proffs eller leker du bara?
Men om munskydd är så bra, hur kunde det spridas från Kina? Där har väl alla munskydd.
Citera
2020-05-04, 23:17
Medlem
Citat:
Jo, och man kan vinna på lotto. Men att man kan vinna på lotto betyder inte att man vinner på lotto. Man måste tänka på sannolikheter också. Spridningen har halkat ner under 1 och minskar. Borde vi inte vara nöjda? Behöver vi verkligen en helt steril miljö? Alla får väl vara så försiktiga som de själva tycker att de behöver. Ge det lite tid så går det över.

Miljön blir inte steril bara för att folk använder munskydd i närkontakter med många?

Jag sa bara att info om asymptomatisk smitta inte är alarmism.
Citera
2020-05-04, 23:20
Medlem
Citat:
Men om munskydd är så bra, hur kunde det spridas från Kina? Där har väl alla munskydd.

Nä munskydd är löjligt. Vad är det vårdpersonal sysslar med på sjukhus...
Citera
2020-05-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Så det kom med i kvällstidningen ändå.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/ljusaktion-i-protest-mot-folkhalsomyndigheten/

Japp, vet att det tipsades härifrån...
Citera
2020-05-04, 23:22
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Det var just därför Kina "lyckades" att inte sprida smittan, du vet väl att det var den största händelsen i Kina det stora nyåret då alla åker hem till nära och kära, det var det som gjorde att Kina inte fick kontroll på smittan, å inte hela världens heller med kineser som reser ut från smittan.

I andra länder som såg faran som satte upp ett försvar som SydKorea och Tokyo för de var vana sedan SARS, det innebar munskydd PÅ, och det är så man ska stoppa spridning, det är inte raketforskning utan helt logiskt.
Se på resultaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in