2020-05-04, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det vi pratar om är prestige och inget annat och stolthet men det har inget med verkligheten att göra. Våra fega politiker har sedan några månader bakåt lämnat landets framtid till FHM och sitter sedan tysta och lyssnar, det är tamefan skamligt.

Fast om det bara var prestige, jag menar, vafan, det är experter i hela världen som fått ge upp prestige.
I hela världen har epidemiologer, virologer, politiker etc underskattat coronaviruset. Men de fick ge upp.
Varför skulle just epidemiologer, virologer, politiker i just Sverige vara så jävla stolta o dumstridiga?

Jag tror att det är exakt samma diskussion som med skolor.
Varken ang skolor eller munskydd är det 100% bevisat att det inte gör skillnad.
Det är inte heller så jävla lätt att bevisa sånt.
Studier hit och studier dit. Men ofta motsäger de varandra ju.

Jag tror att det är som är närmast sanningen är att det finns en vilja inom de styrande att öppna lite en lucka och få ut viruset.
Har man som mål att nå flockimmunitet kan man förstås inte stänga ner landet. Eller skydda alla på alla möjliga sätt.

Så nånstans måste man få smittan att spridas.
I lagom takt. Men ändå ska man inte stänga in det helt.

Så det är vad jag tror. Han vill gärna att folk hit o dit smittas via skolor eller munskydd. För att snabba på och nå flockimmunitet.

Samtidigt kan man inte heller snabba på för fort för annars tar sjukdvården stryk.
Så lite i taget.

Lagom till sommaren 2021 har 60% smittats. Några 100 tusen dör. Och kanske visar det sej att flockimmunitet var bara skitsnack.
Men då är det väl lite för sent.
Citera
2020-05-04, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast, när de säger att "virus kan överföras utan att den smittade känner sig sjuk och forskning visar att smittan kan spridas via utandningen" så säger det inte så mycket. De säger inte ett ord om mängden, som kan vara obetydlig, så i slutändan säger de just ingenting. Vi tycks ha fått ner R under 1, och sannolikt sjunker värdet, för det är vad det gör helt naturligt med tiden.

Jag tycker de kan ta och äta upp sina gamla munskydd om de ska tvinga folk att gå omkring med det så fort man vågar sig utomhus. Jkla alarmister.

Varken du jag eller Tegnell har nån som helst koll på vars det här lirar när Covid-19 drar igång second line till hösten...

Kan bli hur illa som helst. Det enda som gäller är att skydda sig maximalt.

Har en ärlig fråga... tror ni en 11-12 åring sprider Covid-19. Vill inte höra nån statistik, vill enbart höra vad ni tror.
Citera
2020-05-04, 22:51
Medlem
Citat:
Fast, när de säger att "virus kan överföras utan att den smittade känner sig sjuk och forskning visar att smittan kan spridas via utandningen" så säger det inte så mycket. De säger inte ett ord om mängden, som kan vara obetydlig, så i slutändan säger de just ingenting. Vi tycks ha fått ner R under 1, och sannolikt sjunker värdet, för det är vad det gör helt naturligt med tiden.

Jag tycker de kan ta och äta upp sina gamla munskydd om de ska tvinga folk att gå omkring med det så fort man vågar sig utomhus. Jkla alarmister.

Att påpeka att presymptomatisk och asymptomatisk smitta gör det omöjligt att förhindra smitta genom att be folk stanna hemma är inte alarmism. Det är fakta.

Masstester och munskydd i kollektivtrafik och affärer etc hade hjälpt där.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Långt fler håller distans än använder ett munskydd utan effekt utomhus. Och det är bra.

Kan ni inte skapa en separat tråd där ni kan debattera munskydden? Det är ett helvete att komma ikapp i tråden när det bara ältas om det.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Tänk att jag ska kommentera en mupp som dig, jag ska börja med att du har inte en jävla aning om vad du pratar om och avsluta med att du är en lycklig idiot.

Munskydd fungerar och det är bevisat med minskad spridning men likt förbannat finns det idi ,,personer som säger att det inte behövs.
Citera
2020-05-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi borde ha haft på oss detta sen men mid-march. Tror inte det ger jättemycket men det sänder en signal att man tar saker och ting på allvar..

Taiwan and New Zealand shit. Ingen vet ju egentligen ett skit om detta virus.. Det kommer säkert tillbaka under juli och blir en megadeath.

Jag är lite orolig att just värmen inte stoppar viruset, då i Brasilien och Ecuador är det 30 grader men de har haft massdöd... Det som kanske kan "rädda" oss lite grann i Sverige på sommaren är väl möjligen att vi inte tränger ihop oss lika mycket i köpcentrum, kontor osv. Många är mer utomhus, ute i en stuga och liknande. Åtminstone hoppas jag på det!
Citera
2020-05-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Kan ni inte skapa en separat tråd där ni kan debattera munskydden? Det är ett helvete att komma ikapp i tråden när det bara ältas om det.

En välbehövlig paus från det meningslösa statistiktuggandet som fb autisterna normalt sysslar med här.

Munskydd räddar liv.
Citera
2020-05-04, 22:57
Medlem
AnnaDeas avatar
Så det kom med i kvällstidningen ändå.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/ljusaktion-i-protest-mot-folkhalsomyndigheten/
Citera
2020-05-04, 22:58
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så här är det, Om man inte testar så vet man inte! PUNK SLUT!!

Hur många av de där "länderna" har ens en miljon invånare. Shit va töntigt inlägg, din agenda är givetvis som alltid att svartmåla Sverige iofs
Citera
2020-05-04, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag är lite orolig att just värmen inte stoppar viruset, då i Brasilien och Ecuador är det 30 grader men de har haft massdöd... Det som kanske kan "rädda" oss lite grann i Sverige på sommaren är väl möjligen att vi inte tränger ihop oss lika mycket i köpcentrum, kontor osv. Många är mer utomhus, ute i en stuga och liknande. Åtminstone hoppas jag på det!

Tycker vi borde sätta ännu mer må på vaccinforskning/antiviral/bromsmedicinforskning.

Typ att alla länder drar bort alla former av bidrag och sätter alla 110 000 miljarder ton på forskning.

Sen borde vi atombomba bort Kina igår.
Senast redigerad av antisocial666 2020-05-04 kl. 23:07.
Citera
2020-05-04, 23:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Att påpeka att presymptomatisk och asymptomatisk smitta gör det omöjligt att förhindra smitta genom att be folk stanna hemma är inte alarmism. Det är fakta.

Masstester och munskydd i kollektivtrafik och affärer etc hade hjälpt där.
Min poäng var att man måste tänka kvantitativt. Det säger just inget att viruset "kan" spridas si och så, det intressanta är hur mycket,och det tror jag faktiskt FHM tänkt på, till skillnad från dårarna härinne. Att kräva munskydd på publika platser (svengelska för public places?) bara för att det "kan" spridas en viruspartikel verkar inte vidare professionellt, och naturligtvis har denna klick virologer ett aningen enögt perspektiv eftersom deras kompetens inte är lika bred som FHMs.

Förstår du vad jag menar med den kvantitativa aspekten och varför denna är avgörande?

Att säga att viruset kan spridas är som att säga att jag kan vinna på lotto. Hmm... då tänker den smarte, hur stor är chansen? Det kanske inte är där man ska satsa sina resurser.

Men gå du och köp dig en lott, man vet aldrig.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-04 kl. 23:21.
Citera
2020-05-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du kan inte ha läst tidningarna på senaste tiden eller sett på nyheterna?

"22-årige Amin dog i corona – systern: ”Han hade ett helt liv framför sig”"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/amin-22-ar-dog-i-corona-1
Okej, i FHM:s stapeldiagram så såg det ut som noll. Jag laddade ner datan nu och de officiella uppgifterna säger 8/2769 dödsfall under 30 år, och som sagt 10 stycken mellan 30-39 år. Totalt är det 45 döda under 50 år (1.6 % av totalen) samt 136 under 60 år (4.9 % av totalen). Nej, jag brukar inte läsa artiklarna om de enskilda unga dödsfallen runtom i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in