Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Då tittade vi inte på samma ställe, men även din sida bekräftar ju det jag skrev. Det framgår av din sida att Sverige testat färre per capita än t.ex. Kazakstan, Estland, Tjeckien, Litauen, Portugal, Qatar, osv, osv, osv, och att vi testat ungefär lika många per capita som Peru. Läste du inte informationen på sidan du själv länkar till?
Peru
Latest estimate: 11.38 per thousand people
Russia
Latest estimate: 28.09 per thousand people
Serbia
Latest estimate: 14.98 per thousand people
Slovakia
Latest estimate: 17.62 per thousand people
Slovenia
Latest estimate: 26.71 per thousand people
Sweden
Latest estimate: 11.8 per thousand people;
Turkey
Latest estimate: 13.46 per thousand people
Osv, osv
Men din tes är att Sverige utförde massor av tester under Valborg och 1:a maj och därför har ryckt upp sig och gått om alla de där länderna jag nämde ovan? (Som alltså bara är ett litet urval av de länder som testat lika mycket eller mer än Sverige).
Nog lär det ha skett en hel del tester sedan 26 april. Skulle tippa på att vi ligger runt 13-14 per tusen nu. Men hursomhelst, även om man ignorera det, så är du officiellt blind om du inte kan på worldometers se att de flesta länder i världen är bakom oss när det gäller totalt antal testade per capita.
Du har en extremt selektiv synsätt. Varför ska vi jämföra oss med just de länderna? Jag kan också göra en sådan lista
Sverige 11.8 per 1000 testade
Taiwan 2.67
Indien 0,38
Indonesien 0.3
Japan 1.45
Kenya 0.44
Malaysia 6.05
Mexico 0.62
Myanmar 0.16
Nigeria 0.08
Pakistan 0.92
Paraguay 1.45
Filippinerna 0.94
Senegal 0.88
Sydafrica 4.14
Thailand 1.08
Uganda 0.79
etc
Sedan har vi som sagt ca lika många eller fler testade per capita än sydkorea. Samma sydkorea som har varit så hyllande för sina masstester. Då ska man komma ihåg att trenden, dag till dag i nuläget så ser vi ut att testa mer än dubbelt så mkt som sydkorea gör idag.