2020-05-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det är stor skillnad på varsel och uppsägning. Möjligen har man minskat på antal tjänster, men jag tvivlar på att Karolinska sagt upp personal, förutom Paolo Macchiarini. Källa på det, ifall jag har fel.

Du menar det här?

Citat:

Storvarsel på Karolinska: 600 tjänster ska bort

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/storvarsel-pa-karolinska-600-platser-bort

Citera
2020-05-04, 21:50
Medlem
Wajis avatar
Stackars Finland som hade 10st, Danmark 9 st och Norge 3st. Stora siffror enligt deras egna länder. Att Sverige hade 90st men den konstanta informationen är att kurvorna går ner.
Idag var det bara 7 länder som hade mer döda rapporterade än Sverige.

Frågan är efter den pandemi om vi får ett nytt räknesätt? Det svenska räknesättet att oavsett om du är med i lyxfällan eller bankrutt eller världsekonomin är på väg åt helvete så pekar kurvan uppåt.

I morgon kommer det överstiga 100 i antal döda i Sverige. Men det kommer se bra ut enligt Tegnel. Vikten att minska IVA platser och även om folk dör och de minskar på så vis så blundar vi för dödsantalet. Vi letar efter kurvor som går ner och inte hur många som dör och vad kan göra.

Välkommen till Sverige 2020!
Citera
2020-05-04, 21:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Finns det åldersstatistik på dom som är inlagda på sjukhus? Både IVA och allmänt inlagda?

Det finns staistik på döda så kanske finns på det också? Hade varit väldigt intressant isåfall..

Visa era skills nu

IVA finns här
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Vanliga vårdavdelningar tror jag inte det förs löpande officiell statistik för.
Citera
2020-05-04, 21:53
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ge inte bränsle till de som inte delar din syn genom att felaktigt återge vad som sägs.

Jan Alberts sa att den studie som han varit delaktig i menar att det är stor sannolikhet att man utvecklar en immunitet och att den troligtvis håller i sig över första och andra vågen av pandemin. Han sa dock inget om minst ett år. Han att det var svårt att uttala sig om hur länge den håller i sig.

Det sa han visst. Varför ljuger du? Jag såg precis om intervjun. Han säger klart och tydligt "ja, nåt år" på frågan, i slutet av intervjun.
Citera
2020-05-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Finns det åldersstatistik på dom som är inlagda på sjukhus? Både IVA och allmänt inlagda?

Det finns staistik på döda så kanske finns på det också? Hade varit väldigt intressant isåfall..

Visa era skills nu

iva har du där, allmänt vet jag inte om det finns
Citera
2020-05-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Då tittade vi inte på samma ställe, men även din sida bekräftar ju det jag skrev. Det framgår av din sida att Sverige testat färre per capita än t.ex. Kazakstan, Estland, Tjeckien, Litauen, Portugal, Qatar, osv, osv, osv, och att vi testat ungefär lika många per capita som Peru. Läste du inte informationen på sidan du själv länkar till?

Peru
Latest estimate: 11.38 per thousand people

Russia
Latest estimate: 28.09 per thousand people

Serbia
Latest estimate: 14.98 per thousand people

Slovakia
Latest estimate: 17.62 per thousand people

Slovenia
Latest estimate: 26.71 per thousand people

Sweden
Latest estimate: 11.8 per thousand people;

Turkey
Latest estimate: 13.46 per thousand people

Osv, osv

Men din tes är att Sverige utförde massor av tester under Valborg och 1:a maj och därför har ryckt upp sig och gått om alla de där länderna jag nämde ovan? (Som alltså bara är ett litet urval av de länder som testat lika mycket eller mer än Sverige).

Nog lär det ha skett en hel del tester sedan 26 april. Skulle tippa på att vi ligger runt 13-14 per tusen nu. Men hursomhelst, även om man ignorera det, så är du officiellt blind om du inte kan på worldometers se att de flesta länder i världen är bakom oss när det gäller totalt antal testade per capita.

Du har en extremt selektiv synsätt. Varför ska vi jämföra oss med just de länderna? Jag kan också göra en sådan lista

Sverige 11.8 per 1000 testade
Taiwan 2.67
Indien 0,38
Indonesien 0.3
Japan 1.45
Kenya 0.44
Malaysia 6.05
Mexico 0.62
Myanmar 0.16
Nigeria 0.08
Pakistan 0.92
Paraguay 1.45
Filippinerna 0.94
Senegal 0.88
Sydafrica 4.14
Thailand 1.08
Uganda 0.79
etc

Sedan har vi som sagt ca lika många eller fler testade per capita än sydkorea. Samma sydkorea som har varit så hyllande för sina masstester. Då ska man komma ihåg att trenden, dag till dag i nuläget så ser vi ut att testa mer än dubbelt så mkt som sydkorea gör idag.
Citera
2020-05-04, 22:03
Medlem
Vad tror ni, kosmisk strålning och solens aktivitet påverkar spridningen/dödligheten i covid-19. Enl. en studie så hade ökad kosmisk strålning koppling till en något ökad dödlighet i många sjukdomar.
Trodde jag var helt ensam om denna enligt mig helgalna fundering, men hittade följande fråga på ett forum:
Is the pandemic caused by the increase in cosmic rays?

Artikeln:
Cosmic rays linked to increased mortality?
11april 2018 PhysicsWorld

Enl. min teori kommer smittan på ett märkligt sätt snabbt dö ut när jordens position i rymden/strålning/solens aktivitet /luftsammansättningen i atmosfären/ inte längre är gynnsamt för viruset. Och enligt min intuition är detta redan på gång!
Citera
2020-05-04, 22:05
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför skulle de inte säga det, alla tre ligger högt upp på världslistan över dödsfall per capita.

Que??
84 ,42 resp 39 dödsfall per miljon invånare. Sverige har 265 dödsfall per miljon invånare. Vår överdödlighet är ca 2000 tusen människoliv, än så länge.

Om inte dessa 2000 människor betyder något för dig så motsvarar de dubbla Estonia-katastrofen. Tänk om och visa empati.
Citera
2020-05-04, 22:07
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Vad tror ni, kosmisk strålning och solens aktivitet påverkar spridningen/dödligheten i covid-19. Enl. en studie så hade ökad kosmisk strålning koppling till en något ökad dödlighet i många sjukdomar.
Trodde jag var helt ensam om denna enligt mig helgalna fundering, men hittade följande fråga på ett forum:
Is the pandemic caused by the increase in cosmic rays?

Artikeln:
Cosmic rays linked to increased mortality?
11april 2018 PhysicsWorld

Enl. min teori kommer smittan på ett märkligt sätt snabbt dö ut när jordens position i rymden/strålning/solens aktivitet /luftsammansättningen i atmosfären/ inte längre är gynnsamt för viruset. Och enligt min intuition är detta redan på gång!

Hoppas!!!
Citera
2020-05-04, 22:08
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
IVA finns här

Vanliga vårdavdelningar tror jag inte det förs löpande officiell statistik för.

Intressant är att flest inlagda på IVA för Covid 19 är i ålder 60-69. Inte lång efter kommer 50-59. Åldersgrupper när man tror sig vara odödlig..
Citera
2020-05-04, 22:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det sa han visst. Varför ljuger du? Jag såg precis om intervjun. Han säger klart och tydligt "ja, nåt år" på frågan, i slutet av intervjun.

Han sa det på en ledande fråga från programledaren. Inledningsvis så han ingen tidsrymd. Dumt att ham gick på den minan.

Att man utvecklar en immunitet borde vara självklart. Detta virus skulle vara väldigt unikt om så inte vore fallet. Hir länge immuniteten varar ska man vara jäkligt försiktig med att uttala sig om för det varierar mellan olika virus, också inom coronavirusfamiljen.
Citera
2020-05-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Fars å mors är supersossar...dom gick båda sopis på umeå univ 1984.

Dom är ungefär i samma ålder som Tegnell, ev 5 år yngre.

Du kan fråga dom om Tegnell är sosse.

(älskar dom iaf...)

Jag vann med andra ord. Och båda har fel när det gäller asymptomatisk smitta för att dra tillbaka det till ämnet i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in