2020-05-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Var instruktionerna bara på svenska?

Ja jag har gått igenom alla tillhörande dokument samt letat info på KTH's hemsida så allt är i sin ordning. Tack för omtanken.
Citera
2020-05-04, 21:12
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ja, det var tight där ett tag, men fortfarande handlade inte de lediga platserna om brist på personal. Det finns det heller ingen i din citerade artikel som påstår.

Det framgår väl indirekt av den artikeln, om man läser mellan raderna. Än tydligare framgår det av denna artikel:

Citat:
– Orsaken till de hårda prioriteringarna tror vi är att det saknas personal att bemanna fler iva-platser. Man har sängar, respiratorer och övrig utrustning - men det saknas intensivvårdsläkare och intensivvårdssköterskor.

Genom att prioritera hårt kan man fortsätta att säga att det inte råder någon brist på intensivvårdsplatser, eftersom man ju kan styra efterfrågan genom att prioritera hårdare. På så sätt kommer det aldrig att uppstå någon ”brist”, och man kan fortsätta att hävda att beredskapen varit tillräcklig.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/
Citera
2020-05-04, 21:13
Bannlyst
De länder som öppnar upp efter lockdown kommer klara sig bra.
Orsaken är att de har gått igenom lockdown.
Att gå igenom lockdown har inte bara nackdelar. Det finns fördelar också.

Den mest uppenbara fördelen är att man räddar tusentals, hundratusentals människoliv.
Detta är alla medvetna om.
Både alla experter i världen och random förnekare vet det.
Bara betalda troll som Uffe Den Dumme säger annat.

En annan mycket stor fördel med lockdown är att man lyckats komma in i folkets medvetenhet.
Folk som varit i lockdown tänker annorlunda. De har levt i skräck.
De kommer också fortsätta leva i rädsla. Rädsla för att smittas.
Deras länder har ju tvingat de hemma för att inte bli smittade.

De kommer alltså agera extremt försiktiga. Jämfört med länder som INTE haft lockdown (ähhh undrar vilka dessa är...)

Sist men inte minst, lockdown gör att när man öppnar upp finns det väldigt många restriktioner kvar som inte finns i alla de där länderna (ähhh undrar vilka dessa är...) som INTE haft lockdown.

Slutsumman är att resten av världen öppnar upp. Men de kommer klara sig.
Just bara de länder som INTE haft lockdown kommer klara sig sämst.

Detta kan översättas i att Sverige kommer inom 4-8 veckor ta ledningen i VM för döda per 1M. Och aldrig tappa första platsen.

Man kan faktiskt göra en jämförelse:
Hela världen har varit och krigat. De har blivit hårdare och kan stå emot kristiden.

Sverige har varit neutral. Har inte krigat. Ungefär som under världskrigen.

En väsentlig skillnad är att under världskriget räckte det att säga att man var neutral.

Problemet nu är att viruset skiter fullständigt att Svärje valt att vara neutral.
Och detta kommer vara ödesdigert för detta land.
Senast redigerad av stacanovist 2020-05-04 kl. 21:28.
Citera
2020-05-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tror du är i fel tråd?

Nej jag drog en parallell mellan munskydd och bilbälten.

"Fungerar inte 100%, falsk trygghet, måste användas korrekt" och diverse som lika gärna kunde varit argument mot bilbälten
Citera
2020-05-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Ungefär vad man kunde förvänta sig.

Tror dock en del anställda på FHM tittar sig över axeln när dom går till bilen en tid framöver...

Ja i klippet från Expressen tror jag även FHMs presschef sa att de inte visste om de skulle polisanmäla (vet inte om jag hörde fel nu).

Vad skulle man polisanmäla? Är det olagligt att lämna en pappersskylt utanför en myndighet? Olagligt att ge kritik?

Kanske var det grova brottet nedskräpning med blommorna och ljusen då, ev.?

Tror nog FHM gärna vill tiga ihjäl händelsen, skicka fram presschefen och säg så lite som möjligt, ungefär.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Källa på att Tegnell och Giesecke är sossar.

Ahh.. oki

Dom är hundraprocent regimtroende.... Det är ju därför dom klättrat så högt upp i den våldsammt hårda universitetsmiljön.

Sen vill jag direkt säga att båda två är vettiga människor och har många rätt. Tegnell har lätt 85 procent rätt.

Men dom har fel i grundtänket att Sverige nuförtiden är ett högtillitsamhälle.

Stämmer ej, vi är ett kraftigt polariserat samhälle.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det framgår väl indirekt av den artikeln, om man läser mellan raderna. Än tydligare framgår det av denna artikel:

De avskedade ju folk redan innan corona trots kaos.

Citat:

I höstas, när sjukhus i Stockholmsområdet varslade över 1 000 läkare, undersköterskor och administrativ personal

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJG4AQ/vardpersonal-utvecklingen-strider-mot-lagen

Korrupta moderathoror låg bakom det naturligtvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Sydkorea har aldrig behövt en lockdown eftersom det aldrig hamnat mitt i stormen.
Sverige har varit och är fortfarande mitt i stormen. Men har aldrig gått i lockdown.

Nu var ju påståendet i inlägget att Sydkorea gjort en lockdown. Så de har alltså inte gjort en lockdown, ett felaktigt påstående alltså.
Citera
2020-05-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vore tacksamt om du redovisade lite mer detaljer. Tittar vi verkligen på samma tabell? Den som börjar med att Färöarna har utfört 165.074 tester per miljon invånare? Såvitt jag kan se är det ett nästan oändligt antal länder att gå igenom innan man kommer ned till stackars Sverige. Såvitt jag kan se har t.ex. Cypern gjort 4-5 gånger fler tester per capita.

Jag vet inte var du ser att den svenska siffran är gammal, men okej, vad är den nya då? Och har vi kommit ikapp Kazakstan och Maldiverna nu?

Redovisa lite detaljer? Listan toppas av smånationer. Kan du inte se att de flesta länder är bakom oss? Är du blind eller?

Vi är på samma nivå som överdrivet hyllade sydkorea, trots att deras data kommer ifrån 3 maj medens våran kommer ifrån 26 april. Så i verkligheten så lär vi ligga långt förre dem i totalt antal test per capita, trots att vi låg långt efter dem förut.

Det finns inte tillgänglig än. Men här den nuvarande, vilket du kan se att svenska datan är ifrån 26 april i nuläget, medens de flesta länder listade på den sidan är ifrån runt 3 maj.

https://ourworldindata.org/covid-testing#sweden

Sverige testar mkt, det kan du inte säga emot, i synnerhet om man ser trendmässigt, vi låg efter i början.
Citera
2020-05-04, 21:17
Bannlyst
Finns det åldersstatistik på dom som är inlagda på sjukhus? Både IVA och allmänt inlagda?

Det finns staistik på döda så kanske finns på det också? Hade varit väldigt intressant isåfall..

Visa era skills nu
Citera
2020-05-04, 21:20
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad gjorde Sydkorea för lockdown?

Bl.a så satte de staden som smittan spreds ifrån i karantän. Motsvarande för Sverige hade varit om vi satte Stockholm i karantän. Men det behövdes inte då vi i Sverige litar på myndigheterna .

Innan smittan nådde Sverige hyllade FHM Syd-Koreas strategi.
Citera
2020-05-04, 21:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det finns en (privat) Facebookgrupp nu som heter #SaveSweden. De är upprörda på FHM pga anhöriga som mister sina nära och kära osv. (Vet ej om de är anhöriga själva några av dem, eller bara random personer).

Det var de som gjorde 'aktionen' igår, dvs att lämna blommor, ljus och ett meddelande på en skylt utanför FHM igår. Expressen hade ett klipp om detta idag.

Ja jag länkade till det klippet i mitt första inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in