2020-05-04, 20:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Fakta är fakta.

Du ljuger och är en ohederlig debattör. Fram med källan.
Citera
2020-05-04, 20:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Varför ska folk nysa i armvecket?
Googla om du inte vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Så det ska vara ett ocentraliserat system som ska hålla takten när en aldrig tidigare skådat PANDEMI blixtsnabbt dyker upp?

Vad fan har vi FHM till då?

FHM skulle gått ut med rekommendationer mycket tidigare än vad de gjorde.

Efter första bekräftade fallet i Sverige skulle alla onödiga besök på äldreboenden stoppats.

Och FHM borde tillsammans med MSB och socialstyrelsen sett till så det fanns skyddsutrustning.

Att anse att varje enskilt ställe med OUTBILDAD personal ska ha huvet på skaft samtidigt som FHM och MSB inte behöver ta något ansvar alls är helt vrickat.

Det är som att varje kommun ska ansvara för sitt eget försvar och stifta egna lagar.

Nej för FHM är inget beslutande organ.
Regeringen är ytterst beslutande.

Men vad gäller att äga ett företag och/eller leda ett vårdhem och inte ha säkerställt säkerhet, (testa personal etc) skyddsutrustning och utbildning av personal och rätt lokaler och det leder till en överdödlighet är helt och hållet respektive inrättnings ansvar.
Det finns vårdhem som klarat detta.

Om jag exempelvis äger ett byggföretag och så har jag inte säkerställt skyddsutrustning för min personal och så ramlar en av byggarna ner från en byggnadsställning och dör pga mitt slarv. Det är helt och hållet mitt ansvar att säkerställa detta.

Sen så kan man ju i sak diskutera om FHM skulle ha gett andra rekommendationer. Men det är en annan diskussion.

Ansvaret ligger till sist hos respektive vårdinrättning som inte löst sitt uppdrag.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Kan någon se ett sammband mellan antal döda/capita och land?

https://api.quickshot-widgets.net/uploads/permiljon-1588607848552.png
Citera
2020-05-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Om man VERKLIGEN hade velat skydda de äldre så hade man infört besöksförbud på varenda boende och skyddskläder till personal från första början. Att skylla på att de dementa smittar varandra är helt jävla horribelt.

Oavsett om de verkligen hade velat - så går det inte så länge de dementa har RÄTT att springa runt. Man FÅR INTE låsa in dem. Och det går inte att tvinga skyddsutrustning på dem själva. Det går ju knappt att tvinga kläder på dem - i vissa fall.

Du låtsas att ett komplext problem är enkelt att lösa. Men så är det inte.
Citera
2020-05-04, 20:03
Medlem
Jasså! Ni sitter här och käbblar än? Bara käbbel ju. Har ni fått någon luft idag då?

Full styrka på jobbet idag, för första gången på länge. Det är positivt!
Citera
2020-05-04, 20:04
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
I princip ALLA inlägg jag gjort till dig idag har en källa. Men du är uppenbarligen inte läskunnig.

Om du läser följande igen så ser du källan. Du kan mycket enkelt kolla på detta på SVT play om du vill. Men du är som vanligt NOLL intresserad.

Vi har fortfarande gott om sjukvårdsplatser i Sverige. Det blir ju inte mer sant bara för att du upprepar samma lögn.

Presenterades senast idag klockan 14. <---- källan. Detta avser såklart den dagliga presskonferensen i media.

Haha, du har inte presenterat en enda källa utan sagt att det är fakta, du är ju totalt bortom all hjälp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du kan inte ha läst tidningarna på senaste tiden eller sett på nyheterna?

"22-årige Amin dog i corona – systern: ”Han hade ett helt liv framför sig”"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/amin-22-ar-dog-i-corona-1

Noll var väl att ta i. Men väldigt få skulle ha passat bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Norge har testat 3ggr fler än Sverige per capita så du yrar återigen med falsk info.

Uppenbarligen inte som jag just visade och flera av oss visat tidigare i tråden.

Haha

Det är 40.000 personer som uppgavs ha brutit mot karantänen för drygt en månad sen, inte företag. Så återigen fel info från dig som så ofta.

1. Ja men det säger ju absolut ingenting då Sverige testat minst i Europa typ. Norge ligger också i botten.

2. Jag såg företag. Småbutiker, gatuförsäljare och annat. Men det kanske ingick bland de 40 000 individerna vad vet jag. Det har funkat rätt dåligt i södra Italien i alla fall.
Citera
2020-05-04, 20:05
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Jag tror att FHM i efterhand har ett behov att rättfärdiga att de skrev om rekommendationerna och tog bort/lättade kraven på skyddsutrustning t ex i gorm avmunskydd.

Som du kanske minns började flera skyddsombud vid äldreboenden kräva skyddstopp då säkerhetsföreskrifterna inte kunde uppfyllas. Då gjorde FHM om reglerna och vips blev alla tvungna att arbeta igen tror hälsoriskerna. Det var ett logiskt/rätt beslut utifrån förutsättningar men jag tror att såhär i efterhand vill/behöver FHM se till att skylla på något annat.

Tack och lov finns alla artiklar finns kvar från den tiden och de vittnar oavsett vad du säger samstämmigt om en brist på munskydd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skyddsstopp-infordes-pa-aldreboende-efter-tvist-om-munskydd

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=7452176

Ja, det fanns ju ingen skyddsutrustning till personal på äldreboenden så man kunde ju inte säga något annat. Så lögnen blev en media-sanning.
Citera
2020-05-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Munskydd i bilar är väl ingenting.

I Spanien får inte barn sitta på gräsmattor. Eftersom det kan finnas coronasmittade kattbajskorvar där.

Barn får inte heller förtära mat utomhus, ifall de skulle tappa en coronasmittad majskrok som något utsvultet karantänsbarn skulle kasta sig över.

När barnet går in ska alla kläder omedelbart tas av och handtvättas med tvål och varmt vatten. Eventuell cykel måste desinfekteras med 70% handsprit.

Jag önskar att jag skämtade.

Outvecklad demokrati.
Citera
2020-05-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Om man VERKLIGEN hade velat skydda de äldre så hade man infört besöksförbud på varenda boende och skyddskläder till personal från första början. Att skylla på att de dementa smittar varandra är helt jävla horribelt.

Man skyller inte på nån. Man konstaterar de två största smittkällorna och problemen.

Varken skyddskläder eller besöksförbud har varit ett stort problem så då är det ju väldigt dumt att gå på just dessa saker.

Är det så du fixar problem?? Du tar de längst ner på listan istället för de viktigaste och hoppas sen att det ska lösa sig

Herregud alltså. vilken nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in