Citat:
Ursprungligen postat av
MoLoK
Så det ska vara ett ocentraliserat system som ska hålla takten när en aldrig tidigare skådat PANDEMI blixtsnabbt dyker upp?
Vad fan har vi FHM till då?
FHM skulle gått ut med rekommendationer mycket tidigare än vad de gjorde.
Efter första bekräftade fallet i Sverige skulle alla onödiga besök på äldreboenden stoppats.
Och FHM borde tillsammans med MSB och socialstyrelsen sett till så det fanns skyddsutrustning.
Att anse att varje enskilt ställe med OUTBILDAD personal ska ha huvet på skaft samtidigt som FHM och MSB inte behöver ta något ansvar alls är helt vrickat.
Det är som att varje kommun ska ansvara för sitt eget försvar och stifta egna lagar.
Nej för FHM är inget beslutande organ.
Regeringen är ytterst beslutande.
Men vad gäller att äga ett företag och/eller leda ett vårdhem och inte ha säkerställt säkerhet, (testa personal etc) skyddsutrustning och utbildning av personal och rätt lokaler och det leder till en överdödlighet är helt och hållet respektive inrättnings ansvar.
Det finns vårdhem som klarat detta.
Om jag exempelvis äger ett byggföretag och så har jag inte säkerställt skyddsutrustning för min personal och så ramlar en av byggarna ner från en byggnadsställning och dör pga mitt slarv. Det är helt och hållet mitt ansvar att säkerställa detta.
Sen så kan man ju i sak diskutera om FHM skulle ha gett andra rekommendationer. Men det är en annan diskussion.
Ansvaret ligger till sist hos respektive vårdinrättning som inte löst sitt uppdrag.