2020-05-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att de äldre sprungit runt i allt för stor utsträckning och smittat varandra är ett av huvudproblemen som togs upp idag. Där det varit omöjligt att hållit med åtskilljda. Många är gamla och dementa dessutom och förstår helt enkelt inte och gör dom det så glömmer dom sedan...

Så hur ska man komma tillrätta med detta problem?? Bygga om lokalerna totalt?

Jag har heller inget svar mer än att frågan är långt mer komplext än vad gemen flashbackare tror
Om man VERKLIGEN hade velat skydda de äldre så hade man infört besöksförbud på varenda boende och skyddskläder till personal från första början. Att skylla på att de dementa smittar varandra är helt jävla horribelt.
Citera
2020-05-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Tja, det påstås ju vara en kontaktsmitta också och då hjälper ju givetvis korrekt använda handskar.

Svenska lögnrapporter har som sagt inget värde. De förstår ju inte, eller förnekar, att asymtomatisk smittspridning och spridning genom luften är de två stora problemen med denna smitta. Mot dessa problem så hade munskydd hjälpt en hel del.

Nu kom ju rapporten ifrån äldreboendena själva men de ljuger väl också såklart? Alla ljuger? Media ljuger? ALLA ljuger överallt, alltid? Hela tiden ljuger alla?

Måste vara en sjukt jobbigt tillvaro att gå runt och misstänka varenda människa och på riktigt tro att precis alla utom en själv ljuger hela tiden.
Citera
2020-05-04, 19:58
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Dålig effekt är ju detsamma som noll effekt. Det förstår du säkert.

Nä effekten finns inte där överhuvudtaget i Helsingfors. Det var ju precis det som det INTE var. Man såg absolut ingenting i några siffror alls när man införde det eller när man tog bort det. Nada.

Ingen effekt alltså.

Jo, jag förstår att du menar det.
Men dålig effekt är ju en sak.
Noll effekt en annan.
Även om det inte skiljer så mycket.

T.ex kan ju inte reglerna för uteserveringarna i sverige ha någon vidare egentlig effekt. Men med allt trams om att folk sitter för nära varandra i media etc så blir det ändå en effekt eftersom folk skuldbeläggs.
Samma sak med Helsingfors.
Citera
2020-05-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast när det gäller just äldreomsorgen så går det inte att tvinga den demente att bära ett munskydd.

Men nu är det personal som smittade de äldre och de som borde haft skydd.

Eftersom MAN SMITTAR FAST MAN ÄR SYMPTOMFRI
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Citera var Uffe skrev "geografiska Europa".

Sen vet jag inte när alla de länder du räknar upp här ovan började tillhöra Västeuropa?? Du har ju ingen koll på Geografin överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
1. Så det är alla andras fel att Ryssland nu har det värsta utbrottet i världen?

Då kan vi avskriva FHM´s roll fullständigt då? Eftersom det är alla andras fel även här antar jag? Eller är det bara ryssland detta gäller?

- Det är inte alla andras fel. Det är Europeiska Unionens fel. Smittan kom västerifrån. Svenska Folkhälsomyndigheten är delaktig i Europas misslyckande.

Citat:
Tror du på allvar att ingen smitta spreds från Kina till Ryssland så är du mer än lovligt naiv. Självklart gjorde den det.

- Ja, det förekom smittspridning från Kina till Ryssland. Men Ryssland identifierade smittbärarna, och fick stopp på smittspridningen. Västeuropa borde ha gjort samma sak.

Citat:
2. Alla är bakom sveriges strategi. Alla riksdagspartier och mer än 75% av folket. Typ alla.

- Tyvärr står journalistkåren på Anders Tegnells sida. Svenska folket har en obehaglig tendens att ställa sig bakom journalistkårens ställningstaganden.

Citat:
3. Ryssland som land är värd smittan. Putin är en pajas och nu får han bevis för det.

- Jag är inte motståndare till Vladimir Putin. Och oavsett vad man anser om Vladimir Putin, så är det vidrigt att säga att folket förtjänar att dö i en hemsk sjuksom, baserat på åsikter om ett lands ledare.

Du är en ond person. Du har usel moral. Din existens gör Världen sämre.

Citat:
4. Att stoppa en pandemi kan bara göras initiallt. Det förstår du säkert.

- Det är ju just det jag har sagt. Det var ett gigantiskt misslyckande att inte ta Covid-19 på allvar från början. Efter detta enorma misslyckande, så har jag ingen tilltro till Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten. Det fortsatta arbetet mot Covid-19 bör ledas av någon som inte har del i det tidigare fiaskot.

Citat:
Chansen fanns hos Kina alldeles i början.

- Omvärlden borde inte ha släppt Covid-19 utanför Kinas gränser.

Citat:
Att tro det nu? Ja då har man inte fattat mycket.

Det är tur du inte är smittskyddsexpert. Herregud vilken naivitet. Flashback-hobby-epedimiolog

- Nej. Jag är inte smittskyddsexpert. Jag som vanlig medborgare vill kunna ställa krav på att dom verkliga experterna sköter sitt uppdrag tillfredställande. Anders Tegnell har bevisat att han är olämplig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har ju vart en del visselblåsare redan men borde de inte vara betydligt fler av den varan om svensk sjukvård är i den extremt katastrofala sits som många här gör gällande? Framförallt i region Stockholm.
Tänker också att väldigt många fler inom äldreomsorgen borde reagera på om de äldre på deras arbetsplats nekas sjukhusvård.
Men det är jag det.

Visselblåsare blir karaktärsmördade tystade utmobbade och värsta fall sparken
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Rimligen inte, i och med att noll personer under 30 år dött hittills i Sverige, samt bara tio personer under 40 år.

Du kan inte ha läst tidningarna på senaste tiden eller sett på nyheterna?

"22-årige Amin dog i corona – systern: ”Han hade ett helt liv framför sig”"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/amin-22-ar-dog-i-corona-1
Citera
2020-05-04, 20:00
Medlem
Citat:
Nä, munskyddet har ingen effekt alls utomhus. Så då minskar den ju ingen smitta överhuvudtaget då.

Det är ju också därför som Spanien är typ enda landet i Väst som har det när man kör bil exempelvis. HAHA, ja herregud... vilket trams!

Det har effekt i vården och i väldigt, väldigt trånga utrymmen. Det VET vi. På stan under promenader är de såklart totalt värdelösa. Det förstår 98% av jordens myndigheter.
Munskydd i bilar är väl ingenting.

I Spanien får inte barn sitta på gräsmattor. Eftersom det kan finnas coronasmittade kattbajskorvar där.

Barn får inte heller förtära mat utomhus, ifall de skulle tappa en coronasmittad majskrok som något utsvultet karantänsbarn skulle kasta sig över.

När barnet går in ska alla kläder omedelbart tas av och handtvättas med tvål och varmt vatten. Eventuell cykel måste desinfekteras med 70% handsprit.

Jag önskar att jag skämtade.
Citera
Medlem
Citat:
50% av jordens länder?? Nu måste du vara helt ute och cykla.

I Europa är det 11 av 49 länder som har nån form av påbud. De allra flesta inte random utomhus utan i kollektiv trafik och trånga utrymmen inomhus. INTE utomhus alltså.

Så var får du dina 50% ifrån???

Kan möjligtvis vara 50% av antalet människor i Europa du menar? Men det är 11 av 49 länder om man bryter ner det.
Fler och fler länder uppmanar eller inför tvång på munskydd utomhus.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
När det gäller bemanning så behöver vi vidareutbilda personal från operation och narkos som har rätt grundkompetens. Och vi behöver hålla vår personal frisk, länge.
Eftersom Region Skåne har ställt in i stort sett alla planerade operationer, finns det för ovanlighetens skull tillgång till operations- och narkospersonal. I den snabbutbildning som nu sker för covid-19-patienterna kan man också koncentrera sig på en sak – att lungorna fungerar.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-27/sa-ska-skansk-sjukvard-fa-fram-200-iva-platser-och-500

Seriöst, har du läst det innan du länkade det?

Det finns en plan, i fem steg, för att stegvis öka antalet vårdplatser och iva-platser i Region Skåne berättar regiondirektören Alf Jönsson.
– Men vi är fortfarande knappt uppe på steg ett av den trappan, förtydligade han.

26 Mars var man alltså knappt uppe på steg 1. Tror du Stockholm tex har samma förutsättningar som Skåne / Malmö?
Citera
2020-05-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jaså?

Jag tycker vi har ett väldigt dåligt facit om man tänker på hur lång tid vi hade på oss och med tanke på att Sveriges befolkningstäthet ligger i botten av EU.

Ekonomin är möjligtvis några anderag bättre idag men våra småföretagare kommer att gå under.

I andra länder stänger man och ger ersättning. Här ska det vara öppet men folket ska inte gå dit samtidigt som företagarna får låna pengar med ränta som mer liknar sms-lån än fallskärmar.

Spelar väl ingen roll om du får ersättning när övriga Europa blir arbetslös...

Norge gick ifrån 3,6% till +10%

Medans vi gick från 6 till 8%

En ENORM skillnad.

Sydeuropa vill jag inte ens tänka på. Ska vi gissa på +20%??
Notan får vi i norden som vanligt betala via EU till dessa länder. Dina skattepengar.

I Italien fick man matkuponger för familjer har inte längre råd med mat på bordet.
40 000 företag har brutit på Lockdown där för det helt enkelt inte fungerar.

Men visst, alla andra gör det så mycket bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in