2020-05-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Någon annan har kanske redan kommenterat detta...

Förhör med Davidsson, Hanna; 2018-05-29 10:41 diarienr: 5000-K574218-18, sid 43.

...eller äter medicin för att klara ångesten för att kunna äta o sova .. eh .. eller för o äta framför allt. Eh .. och då kan jag inte va tillräckligt klar i blick o tanke för att kunna jobba o sköta mitt jobb.
F: Va äre för medicin du äter?
V: Eh .. ja .. nu ska ja uttala nått som ja inte kan uttala .. eh .. kutepin tror ja den heter. Eller
nånting åt det håller. Mm.

En ganska vanlig medicin även vid mildare symtom enligt användningsområdet i FASS (dosjustering avgörande). Givetvis är den mer representerad för vissa patientgrupper och då med en högre dosering.
Det mest anmärkningsvärda är att HD inte förefaller känna till den eftersom hon snubblar på namnet. Tror det är spel för gallerierna! Jag skulle säga att det lika otroligt som att HD inte skulle känna till Sertralin, Amitriptylin, EryMax eller Ringer Acetat för att ta några vanliga farmaka.

Som redan skrivits i tråden är det oroande ifall arbetsgivaren inte känner till om eller att HD har så kognitiv påverkan av medicinen att det kan vara osäkert för patienten. Tex. manuell justering av dropphastighet eller insulinmängd.
Citera
2020-05-04, 18:26
Medlem
M*ria T (HDs chef) beskriver klockrent hur jag också skulle känt:

Utifrån det M*ria sett av Hannas mående kan hon inte förstå hur Hanna kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och Stefan är huvudmisstänkt. I den situationen känns Hanna stark, glad och har energi. M*ria säger att hon bara kan utgå från sig själv, hon hade skämts ögonen ur sig och lämnat stan om hennes man var misstänkt för något liknande. Hanna däremot har aldrig uppvisat eller uttryckt skam varken för egen eller Stefans skull. Då allt var som hetast kom istället Hanna till arbetsplatsen för att visa alla att "jag är inte anklagad". Hon uttryckte vid det tillfället att hon sökt sig till arbetsplatsen för att få "verklighetsförankring". Maria upplevde det som modigt av Hanna att komma till avdelningen.
Citera
2020-05-04, 18:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Utifrån det M*ria sett av Hannas mående kan hon inte förstå hur Hanna kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och Stefan är huvudmisstänkt. I den situationen känns Hanna stark, glad och har energi. M*ria säger att hon bara kan utgå från sig själv, hon hade skämts ögonen ur sig och lämnat stan om hennes man var misstänkt för något liknande. Hanna däremot har aldrig uppvisat eller uttryckt skam varken för egen eller Stefans skull. Då allt var som hetast kom istället Hanna till arbetsplatsen för att visa alla att "jag är inte anklagad". Hon uttryckte vid det tillfället att hon sökt sig till arbetsplatsen för att få "verklighetsförankring". Maria upplevde det som modigt av Hanna att komma till avdelningen.

Nej varför ska HD eller någon annan kvinna skämmas för vad maken eller exet gör? Varför skulle HD skämmas för SD:s handlingar menar du? Varför ska hustrun skuldbeläggas för maken beteende? Märkligt att du håller med Maria.
Citera
2020-05-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej varför ska HD eller någon annan kvinna skämmas för vad maken eller exet gör? Varför skulle HD skämmas för SD:s handlingar menar du? Varför ska hustrun skuldbeläggas för maken beteende? Märkligt att du håller med Maria.
Som make/maka skulle åtminstone jag skämmas ögonen ur mig om min partner blivit misstänkt för mord, och inte ens i senare skede blivit fri såsom oskyldig utan fortfarande misstänkt.

Men du är kanske annorlunda, jag talar bara för mig själv och fick lite bekräftelse där av M*ria att jag uppenbarligen inte var ensam om det.
Citera
2020-05-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Nerkortat

Kan det vara så enkelt att SD eller HD ser att LW går in på polisstationen ca 10 timmar innan mordet sker, antingen rent fysiskt eller genom platsdelning på mobilen. Och nu får dom för sig att nu ska LW jävlas med oss så vi inte kommer iväg till USA, så nu jävlar räcker det tänker dom!

Om man använder tankeriktighet i detta fallet, så är det mycket otroligt att man dödar en människa av sådan orsak som du framfört inom den gråa citat-ramen ovan sett.

Både SD och HD hade motiv till att röja L*na Wesstr*m ur vägen.

Sedan tycker jag att det är viktigt att man förstår den typ av Módus Operándi som Gärningspersonen brukade sig av när vederbörande dödsmisshandlade sitt offer bakom ett bullerplank, det berättar också en hel del.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det finns ju andra länder som har gjort stora framsteg när det gäller att analysera beslagtaget material, som visats sig vara användbart i brott.

Jag får tacka för ditt vänliga bemötande, inte vanligt här.

Jo de skickade ju en del till Nederländerna för avancerad analys.
Antingen så finns inte metodiken idag för vissa analyser eller så är det sånt stort tryck på den/de länder som har just den spetskompetensen att det tar tid att stå i kö.
Hur NFC står sig i jämförelse med andra länders motsvarighet kan vi bara ana. Om skillnaden inom forensik är lika stor som skillnaden i många områden inom vården så har NFC problem de-luxe.

Men med tid så kan nog ytterligare klarhet bringas i detta fall oavsett utgång i någon av domstolarna.
Citera
2020-05-04, 18:47
Medlem
Citat:

Det fetade: Om man måste vara på arbetsplatsen för att få verklighetsförankring så lär privatlivet vara i totalkaos. HD har nog inte haft det så lätt under sitt 20-åriga äktenskap, tror jag.

Bara en sån sak som att inte få bestämma själv att man vill ha en matta under soffbordet för trivselns och ombonadens skull. Trots golvvärme. Detta med mattans vara eller ickevara kanske låter löjligt i någons ögon. Men det säger dock en hel del om vem som bestämmer även en sån sak i ett äktenskap.
Citera
2020-05-04, 18:50
Medlem
Såg att mördaren Stefaaan Davisson var ute och körde med cyckelkärra idag, riktigt otäckt att en sån mördare kan fara runt i samhället som om inget hänt, det är vidrigt men men han får snart sitt straff
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Ja alltså de jag är mest orolig för i dagsläget är faktiskt döttrarna Davidsson. Den psykiska terrorn de måste leva under nu är fan inte nådig.

Kan se framför mig hur Stefan ger sig på ett nytt strösselförhör, denna gång med antydningar på vad som händer om man inte lyder. Kommer den dottern vara lika kaxig eller kommer hon kuvas helt nu och sakta tyna bort? Vad händer om står upp mot honom? Fy fan jag kan inte ens tänka mig vad för tankar som går igenom deras huvuden nu.. Och det finns fanimej inte en enda vettig person i nära familjen att luta sig mot?! 😨

Vågar man hoppas på att socialtjänsten har någon koll på familjen?

Samtalsstöd är väl i iallafall ett minimum av vad de behöver. Kanske det finns någon klok skolkurator eller annat som kan stötta dem och ge hjälp på vägen. De borde inte bo kvar hos Stefan och Hanna!
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Som make/maka skulle åtminstone jag skämmas ögonen ur mig om min partner blivit misstänkt för mord, och inte ens i senare skede blivit fri såsom oskyldig utan fortfarande misstänkt.

Men du är kanske annorlunda, jag talar bara för mig själv och fick lite bekräftelse där av M*ria att jag uppenbarligen inte var ensam om det.

Ja det är en del som tänker att de ska skämmas för vad deras partner gör men det är fel. Det är inte HD som ska skämmas för att SD valt att mörda någon. Hon har inte gjort något fel. Modigt av henne att inse det och gå vidare med sitt liv med huvudet högt buret.
Citera
2020-05-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Såg att mördaren Stefan Davisson var ute och körde med cyckelkärra idag, riktigt otäckt att en sån mördare kan fara rund i samhället so om inget hänt, det är vidrigt men men han får snart sitt straff
Nåja, han har släppts fri i väntan på domen på onsdag. Och han ska ju inte behöva låsa in sig. Framförallt inte om han är oskyldig - och även om han är den som brutalt slagit ihjäl Lena så vill han säkert få det att framstå att han är oskyldig "här är jag, jag är fri och oskyldig och tänker inte gömma mig".
Senast redigerad av Picasso2 2020-05-04 kl. 18:54.
Citera
2020-05-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Preparatet som avses är nog Quetiapin. Enligt Fass kan det göra en trött/sömnig, men minnesstörningar nämns inte som biverkning.

Nä det står ju inget om just det! Kanske är det golvbrunnsångor som ger minnesförlusten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in