2020-05-04, 15:31
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Tack för ditt svar, jag har också läst detta.

Det jag vände mig emot var just ordet massor av materialet vilket jag anser inte stämmer, för mig är ordet massor, en uppsjö/mycket/många.

Man behöver inte överdriva, sanningen blir inte mera trovärdig för det.

När man lusläser 160 så hittar man verkligen massor av material.
Många prover kan man inte dra säkra slutsatser av vid första undersökningen.

Flera prover om-analyseras, till exempel det famösa provet från SD:s tvättmaskin:
sid 110
"Vid en förnyad analys av den tops som gav indikation på blodförekomst (se delredovisning 2 daterad 2018-10-05) påvisades DNA, Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting."

Angående fingeravtryck så tas en del. Vissa leder inte till identifiering, andra får detta utlåtande:
sid 3-5 (svårt att avgöra, det är stämplar och olika typer av paginering. Det är även svårt att avgöra exakt hur många avtryck det rör sej om, men det verkar åtminstone vara ett flertal.)
"Samtliga avtryck bedömdes inte vara användbara för jämförelse."

Osäkert vid första tillfället:
sid 109
"Blod påvisades. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar extremt starkt för att huvuddelen av DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting, Den mindre delen av DNA:t kan inte utvärderas för jämförelse mot person."

Man kan vid förnyad analys dra denna slutsats:
sid 158
"På grundval av DNA-profiljämförelsen dras slutsatsen att Karl Stefan DAVIDSSON, kan ha bidragit med DNA till detta prov."

Man hittar något där det tidigare ej kunde påvisas något, men man kan inte utvärdera:
sid 137
"På topsen har blod tidigare inte kunnat påvisas.
Vid utförd DNA-analys påvisades DNA men resultatet kan på grund av dess komplexitet inte utvärderas för jämförelse mot person"

Ibland kan man inte säga för eller emot
sid 159
"...och en statistisk beräkning av bevisvärdet gjordes. Ingen säker slutsats kan dras av fynden. Inget utlåtande kan göras om bevissannolikheten på grundval av förekomsten eller avsaknaden av Karl Stefan DAVIDSSONS DNA i detta prov."

Egentligen räcker det med ett fåtal avgörande bevis, strängt taget behövs det inte massor.
Kontentan blir ändå att det finns flera prover som ej kunnat analyseras.
Ännu.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-05-04 kl. 15:33.
Citera
2020-05-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Behandling av schizofreni och/eller bipolär sjukdom, med andra ord.

Ur FASS:

#TeamÅsaHiding

Medicinen ger ett stort antal otrevliga biverkningar. Fattar hur dåligt hon måste ha mått.
Citera
2020-05-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det skrev jag absolut inget om.
Min poäng är att understryka att det vore bra om åkl ÅH tog sig tid att redan nu, innan domen, hon reflekterar över det hon sjösatt i o m själva åtalet.
Hon nådde inte en skyddad hamn. Hennes skuta gick i kvav. Nu driver spillrorna omkring och framkallar irritation.
Och hat..

Nej, det var jag som skrev det.
Mängden material att arbeta med, alla dessa tiotusentals sidor, måste vara oöverstigligt. Ogreppbart. Då också större risk att man förbiser något viktigt som nu ligger i slasken.
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-04 kl. 15:41.
Citera
2020-05-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det talas om medicin även vid förhör 3 som börjar sid 271 i AB149.
HD har fått ångestdämpande precis innan förhört, men vill ändå genomföra förhöret. Hon minns dock inte preparatets namn.

Någon annan har kanske redan kommenterat detta...

Förhör med Davidsson, Hanna; 2018-05-29 10:41 diarienr: 5000-K574218-18, sid 43.

...eller äter medicin för att klara ångesten för att kunna äta o sova .. eh .. eller för o äta framför allt. Eh .. och då kan jag inte va tillräckligt klar i blick o tanke för att kunna jobba o sköta mitt jobb.
F: Va äre för medicin du äter?
V: Eh .. ja .. nu ska ja uttala nått som ja inte kan uttala .. eh .. kutepin tror ja den heter. Eller
nånting åt det håller. Mm.
Senast redigerad av piastrone 2020-05-04 kl. 15:49.
Citera
2020-05-04, 15:45
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du har rätt såtillvida att proppfullt med liknande modstulna uttalanden från forentiker gör att SD nu är på fri fot.

Allt som inte går att påvisa binda honom till mordet tolkas som att det kan varit han.

Med samma bakvända resonemang så går det inte utesluta SD kan vara skyldig till olösta mord ala' Qvick då "det fanns för lite att gå på" att binda honom till morden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Negation

Vem tror du är GM? För du tror väl att det finns någon sådan?
Eller?
Är ditt finfina resonemang om att SD inte kan vara GM för sådan TUR kan han inte ha att inget finns som binder honom till BP giltigt även för andra? Finns det således ingen som kan ha sådan tur? Finns det de facto ingen GM?

Vore intressant att få svar.
Citera
2020-05-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Mängden material att arbeta med, alla dessa tiotusentals sidor, måste vara oöverstigligt. Ogreppbart. Då också större risk att man förbiser något viktigt som nu ligger i slasken.
Du tänker kanske att där skulle kunna ligga en hittills otillräckligt granskad tänkbar gärningsperson?

Vore intressant om åkl ÅH om ett tag lämnar in ett nytt åtal till Örebro TR gällande näste man/ kvinna till rakning (läs: prövning).
Vem vet hur det skulle kunna sluta?

Här och nu gick det inget vidare med åtalet.
Trots att det krävdes ett halvt kalhygge i Värmland för de 14 000 sidorna ggr flera..
Citera
2020-05-04, 15:56
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag är övertygad om att SD brutit ner HD under flera år.
Han ser sig själv som hjälte, tänk vilken fantastisk pappa som tar hand om barnen, medicinerar hustrun, sköter dagis, skola o jobb, samt ser till att HD äter och dricker. HD är så styrd av SD och sin far.
Vad HD inte förstår är att hon bara är en bricka i SDs sjuka spel.
Det är obehangligt hur SD slingrar sig och ändrar sin historia efter fupen.
I brevet som han skriver efter rättegången, där han nämner att LWs mobil rör sig från brottsplatsen, hur vet han det?
Han har planerat detta länge och väl. Intressant att se hur livet ser ut framöver i väntan på att det tas upp i Hovrätten...
Bästa polaren JG, tror han inte kommer klara att hålla ihop länge till. Han har nog börjat inse hur allt ligger till. Det måste vara svårt att bära.
Ja manipulationen av Hanna lär väl ha pågått från start mer eller mindre? Det lär ju kräva en del innan man kan få någon att överväga att bli mördad tillsammans med sina barn? Eller att man kan övertyga människan att den inte sett något den faktiskt har. Då har man stor kontroll över den människan.

Stefan verkar inte ha haft något förhållande med någon förrän han träffade Hanna? Enligt hans familj hade han inte flickvän någon gång under tiden han bodde hemma iaf, vilket var till han var 23. Möjligtvis en liten flirt i tidiga tonåren(?).

Förhör med brodern Anders, aktbilaga 148 sida 14

Anders vet inget om någon flickvän innan Hanna. Ryktet säger att det var mycket tjejer runt honom. Om han var tillsammans med någon tidigare har Anders ingen aning om. Anders minns inte att han tog hem några tjejer till bostaden under uppväxten.
Anders kan inte minnas att någon av syskonen haft hem någon flick- eller pojkvän till hemmet. Anders kan inte säga varför det var på detta viset. För Anders del berodde det på att han inte hade något längre förhållande innan han flyttade hemifrån. I övrigt hade han inget behov av att visa upp någon i hemmet

Förhör med modern, aktbilaga 148 sida 10

Angående tidigare flickvänner, så kan inte Margareta säga att hon minns några som Stefan presenterade hemma. Han avverkade nog några tjejer snabbt innan Hanna kom in i bilden för han är charmig och har glimten i ögat. Han var nog populär. Hanna höll han hemlig länge. Margareta vet inte riktigt när de träffades, men han bodde hemma till han var tjugotre år och det var före han flyttade hemifrån. Stefan gick en utbildning på västkusten, dykinstruktör, och Margareta trodde att han skulle komma förbi med tvätten på helgerna, men så blev det inte, han stannade i Örebro på helgerna.

Förhör med syster Anna, aktbilaga 148 sida 24

Anna uppger att han träffade en tjej under perioden då han tränade simning, och hon vill minnas att denne hette Viktoria. Detta var när Stefan gick i högstadiet och Anna själv gick i 6:an eller precis bö1jat i högstadiet.

Förhör med broder Martin, aktbilaga 148 sida 22. Jag tipsar alla att läsa Martins förhör och jag kommer nog återkomma till de.

Martin känner inte till att Stefan hade flickvänner och så. Anders däremot hade många tjejer runt sig. Han var den populära i simgänget och kompisgänget.

Ja ni.. Vad ska man tro om de där ryktena om massa tjejer runt Stefan? En vild gissning är att en person vars initialer är SD, startade dem 😂

Kan inte tänka mig att han var så jävla mycket mer smooth när han var yngre. Kvinnor från idag vittnar ju om konstanta sexuella anspelningar, att han är creepy, psykopat, konstig, vill kramas för mycket och för länge vid fel tillfällen osv etc.

Nä, det tog nog ett tag för Stefan att hitta ett perfekt offer i Hanna. Sen dröjde det ytterligare några år av konstant raggande innan han snubblade över ett annat perfekt offer i Lena.

Och nu har han ännu fler i sin makt..
Citera
2020-05-04, 15:58
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
När man lusläser 160 så hittar man verkligen massor av material.
Många prover kan man inte dra säkra slutsatser av vid första undersökningen.

Flera prover om-analyseras, till exempel det famösa provet från SD:s tvättmaskin:
sid 110
"Vid en förnyad analys av den tops som gav indikation på blodförekomst (se delredovisning 2 daterad 2018-10-05) påvisades DNA, Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting."

Angående fingeravtryck så tas en del. Vissa leder inte till identifiering, andra får detta utlåtande:
sid 3-5 (svårt att avgöra, det är stämplar och olika typer av paginering. Det är även svårt att avgöra exakt hur många avtryck det rör sej om, men det verkar åtminstone vara ett flertal.)
"Samtliga avtryck bedömdes inte vara användbara för jämförelse."

Osäkert vid första tillfället:
sid 109
"Blod påvisades. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar extremt starkt för att huvuddelen av DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting, Den mindre delen av DNA:t kan inte utvärderas för jämförelse mot person."

Man kan vid förnyad analys dra denna slutsats:
sid 158
"På grundval av DNA-profiljämförelsen dras slutsatsen att Karl Stefan DAVIDSSON, kan ha bidragit med DNA till detta prov."

Man hittar något där det tidigare ej kunde påvisas något, men man kan inte utvärdera:
sid 137
"På topsen har blod tidigare inte kunnat påvisas.
Vid utförd DNA-analys påvisades DNA men resultatet kan på grund av dess komplexitet inte utvärderas för jämförelse mot person"

Ibland kan man inte säga för eller emot
sid 159
"...och en statistisk beräkning av bevisvärdet gjordes. Ingen säker slutsats kan dras av fynden. Inget utlåtande kan göras om bevissannolikheten på grundval av förekomsten eller avsaknaden av Karl Stefan DAVIDSSONS DNA i detta prov."

Egentligen räcker det med ett fåtal avgörande bevis, strängt taget behövs det inte massor.
Kontentan blir ändå att det finns flera prover som ej kunnat analyseras.
Ännu.

Självklart räcker det med ett fåtal bevis, men nu fattades det rimliga bevis, om dessa prover som inte kunna analyseras så borde de har gjorts efter två år kan man tycka.
Citera
2020-05-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, det var jag som skrev det.
Åklagaren har ändå jobbat med denna utredning i två år. Varje förhör, varje husrannsakan, varje pm - åklagaren får dessa i princip omedelbart allt eftersom de är utskrivna och klara. Inte som vi, 14.000 sidor ett par-tre veckor innan åtal. De skall också samtidigt granskas och se om de har relevans i ärendet - om inte så hamnar det i sidomaterialet.

Dock måste det vara oerhört lätt att missa saker och ting. Men väldigt intressant är HDs beskrivning av SD i hemmet och i sociala sammanhang. Även om HD försöker dämpa ner ordentligt så kan man läsa att det är en rigid typ som alltid skall ha rätt - t o m mot sina barn. Han förtrycker, kritiserar och förminskar. En riktig toppenkille. T o m förhörsledaren fick ont i magen av att läsa och lyssna på strösselförhöret - och en förhörsledare är van vid mycket.
Citera
2020-05-04, 16:02
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Självklart räcker det med ett fåtal bevis, men nu fattades det rimliga bevis, om dessa prover som inte kunna analyseras så borde de har gjorts efter två år kan man tycka.
Det förefaller, i flera fall, som om tekniken inte finns.
Ännu.
Citera
2020-05-04, 16:04
Medlem
Nerkortat
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
J
Kanske har SD sagt att L*ena och jag bråkade på kvällen. Jag sa till henne att nu är det nog. Nu är det helt slut. H*anna och jag åker till USA, och nu ska vi försöka lappa ihop vårt äktenskap.L*ena blev hysterisk och sprang ut. Och sedan när jag gick förbi för att kolla. Då verkade hon inte vara hemma och dörren stod på glänt. Nu är jag rädd att jag blir misstänkt om det har hänt något. Men hon kommer nog hem igen. Hon ställer nog bara till en scen för att vi inte ska åka.

Motiv till mordet finns ju så det räcker och blir över, men jag har funderat mycket på vad som är den utlösande faktorn. Kan det vara så enkelt att SD eller HD ser att LW går in på polisstationen ca 10 timmar innan mordet sker, antingen rent fysiskt eller genom platsdelning på mobilen. Och nu får dom för sig att nu ska LW jävlas med oss så vi inte kommer iväg till USA, så nu jävlar räcker det tänker dom!
Citera
2020-05-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det förefaller, i flera fall, som om tekniken inte finns.
Ännu.
Tack för ditt rotande. Imponerad att du orkar. Nej, tekniken finns inte. Än. Men många kalla fall har löst med teknikens framsteg. Det kommer detta också göra om SD traskar ut med ett frikännande i handen. Men - kanske det inte är SD som höll i verktyget, kanske det var HD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in