Citat:
Ursprungligen postat av
text-tv-202
Jag tror att FHM i efterhand har ett behov att rättfärdiga att de skrev om rekommendationerna och tog bort/lättade kraven på skyddsutrustning t ex i gorm avmunskydd.
Som du kanske minns började flera skyddsombud vid äldreboenden kräva skyddstopp då säkerhetsföreskrifterna inte kunde uppfyllas. Då gjorde FHM om reglerna och vips blev alla tvungna att arbeta igen tror hälsoriskerna. Det var ett logiskt/rätt beslut utifrån förutsättningar men jag tror att såhär i efterhand vill/behöver FHM se till att skylla på något annat.
Tack och lov finns alla artiklar finns kvar från den tiden och de vittnar oavsett vad du säger samstämmigt om en brist på munskydd.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skyddsstopp-infordes-pa-aldreboende-efter-tvist-om-munskydd
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=7452176
"När coronaviruset började spridas bestämde
Arbetsmiljöverket att det var viktigt att personal som jobbar på äldreboendet Serafen i Stockholms kommun hade både munskydd och visir när de var nära de boende.
Men
kommunernas samarbetsorganisation SKR gillade inte det beslutet.
Därför ordnade SKR ett möte med Arbetsmiljöverket.
Efter mötet tog Arbetsmiljöverket bort bestämmelsen att munskydd alltid ska användas, och
SKR var också med och
talade om hur myndigheten skulle skriva om det här."
"Nej, regioner och kommuner har inget med rekommendationerna om nivå på skyddsutrustning att göra. Det är helt och hållet Folkhälsomyndighetens sak, enligt Sveriges kommuner och regioner."
"Fackförbundet menar att personalen på äldreboenden utsattes för en risk att smittas av corona när de fick jobba utan munskydd och visir
Dessutom säger facket att
Arbetsmiljöverket enligt lag måste arbeta självständigt utan att påverkas av andra."
Du och andra skulle kanske rikta kritiken gentemot Arbetsmiljöverket som tycks vara den stora skurken i frågan. Följd av SKR som anser sig ha rätten att påverka deras självständiga beslut.
Jag förstår om skyddsutrustning är en "trång sektion" och åldringarna riskerade att hamna helt utan vård, men man måste ju ändå kunna lita på att Arbetsmiljöverket gör det de är till för.