• 1
  • 2
2020-05-04, 14:02
Medlem
Puffes avatar
Jag bor i Stockholm och har nyligen tagit jägarexamen.

5-6:e jaktvapnet ska man tydligen motivera har jag förstått men det verkar också vara skillnad mellan länen angående detta.
Vad gäller? Speciellt Stockholm

Måste jag vänta ca två år innan jag ansöker om nr fem och sex och påvisa vart jag jagat och vad?

Tanken är att garderoben ska bestå av dessa vapen till en början.
Browning bar mk2 308w
Ruger PCC9
Ruger 10/22
Mossberg 590

Kommer även ärva en fin Purdey SS anno 1910
Och vill gärna ha en Henry Big Boy 45 colt, 44 Magnum och 38/357 Bygelrepeter
Citera
2020-05-04, 14:06
Medlem
Fettsugnings avatar
Varför ska du ha så många bössor? En riktig jägare klarar sig med 2 bössor. Ett 12 hagel och en klass 1 studsare. Till småvilt använder du helmantlat i klass ettan. Finns ingen som helst anledning att ha fler än så.
Citera
2020-05-04, 14:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Jag bor i Stockholm och har nyligen tagit jägarexamen.

5-6:e jaktvapnet ska man tydligen motivera har jag förstått men det verkar också vara skillnad mellan länen angående detta.
Vad gäller? Speciellt Stockholm

Måste jag vänta ca två år innan jag ansöker om nr fem och sex och påvisa vart jag jagat och vad?

Tanken är att garderoben ska bestå av dessa vapen till en början.
Browning bar mk2 308w
Ruger PCC9
Ruger 10/22
Mossberg 590

Kommer även ärva en fin Purdey SS anno 1910
Och vill gärna ha en Henry Big Boy 45 colt, 44 Magnum och 38/357 Bygelrepeter

Upp till sex vapen är sällan några större problem. Har man någon faktiskt användning för den/de extra bössorna och skriver det i motiveringen stöter man väldigt sällan på patrull. Man behöver inte redogöra för var man har jagat och vad, och jag har inte hört talas om någon tidsgräns heller.

Sen kan jag tycka att det är väldigt onödigt att köpa massa udda bössor/kalibrar när man precis tagit examen..
Citera
2020-05-04, 14:11
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Varför ska du ha så många bössor? En riktig jägare klarar sig med 2 bössor. Ett 12 hagel och en klass 1 studsare. Till småvilt använder du helmantlat i klass ettan. Finns ingen som helst anledning att ha fler än så.

Jag får väl erkänna att jag har lite av ett vapen intresse utöver jakt med.
Till största del kommer jag nog stå på skjutbanan
Citera
2020-05-04, 14:23
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Jag får väl erkänna att jag har lite av ett vapen intresse utöver jakt med.
Till största del kommer jag nog stå på skjutbanan
Var inte meningen att verka dryg. Du köper givetvis så många bössor du vill. Var mest nyfiken på varför du skulle ha så många.

Absolut inget fel på vapenintresse! Själv håller jag mig numer (har även jag jägarexamen och är lite vapenbög) till luftgevär. Törs inte ha något kraftigare hemma för att undvika att blåsa skallen av mig nästa gång jag hör Löfven på nyheterna.

Luftgevär ger också en ytterligare dimension på skyttet. Vind och kulbana blir jävla knepigt på längre distanser.
Citera
2020-05-04, 14:24
Medlem
rutenskuts avatar
din maka kanske också ska skaffa licens...
Citera
2020-05-04, 15:04
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Var inte meningen att verka dryg. Du köper givetvis så många bössor du vill. Var mest nyfiken på varför du skulle ha så många.

Absolut inget fel på vapenintresse! Själv håller jag mig numer (har även jag jägarexamen och är lite vapenbög) till luftgevär. Törs inte ha något kraftigare hemma för att undvika att blåsa skallen av mig nästa gång jag hör Löfven på nyheterna.

Luftgevär ger också en ytterligare dimension på skyttet. Vind och kulbana blir jävla knepigt på längre distanser.

Luftgevär är absolut kul 😁👍
Jag blev faktiskt riktigt intresserad av detta igen när jag såg att de luftgevär som kräver licens inte räknas in i garderoben.
Troligen kommer jag att jaga mycket skogsfågel med och ser fram emot att variera bössorna där förutom på skjutbanan
Citera
2020-05-04, 15:07
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
din maka kanske också ska skaffa licens...

Det vill hon definitivt göra då hon skjutit mycket i sitt hemland (mest pistol).
Hon kan även plocka isär en Kalashnikov då hon fick lära sig det i skolan 😉.
Däremot är hon inte medborgare här än utan det kommer nog luta åt uppsyns utlåning de närmaste åren på skjutbanan och i skogen.
Citera
2020-05-04, 15:56
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

En .22 för billig mängdträning går att motivera utan att framstå som en fascistoid vapengalning.
Citera
2020-05-04, 17:25
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En .22 för billig mängdträning går att motivera utan att framstå som en fascistoid vapengalning.

En .22 ruger har jag redan på inköpslistan 🙂
Men du menar kanske att jag ska söka den sist?
Citera
2020-05-04, 18:14
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:

Lägg till en 22lr på det så är jag med på det.

Jag har dock 7 bössor + 1 grytpistol dessutom har jag möjlighet till 6 bössor +1 Jaktrevolver på lånelicens (maka) jag använder alla väldigt flitigt och tycker mig behöva dem. Visst det skulle gå att klara sig runt på tre men inte lika effektivt. Men då ligger jag på runt 300 jaktdagar per år varav 30 utomlands.

Du kan tex inte jaga ripa med en klass1 på fjället eller bland bebyggelse. Då är det 22lr eller luftgevär som gäller.
Citera
2020-05-04, 18:19
Medlem
Blommetupps avatar
Du behöver inga grova motivationer till vapen 5 och 6. Det räcker med tex:

1: 22lr till kråkfågel
2: 22wmr till räv och grävling nattetid
3: 222 vakjakt på klass2 vilt
4: 30-30 utan kikar för drevjakt
5: 308 för älgjakt
6: 444 utan kikare för drev jakt på gris

Fler vapen blir svårare men inte omöjligt. Ta åt dig extra arbete på gårdar eller övrig skyddsjakt. Kanske ta en kurs och bli eftersöksjägare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in