2020-05-04, 10:58
Medlem
eternussermos avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/region-stockholm-haller-presskonferens/
Stockholm besked: Antalet utskrivna ökar

Det här stämmer ju inte, death rate i Sverige är fortfarande jättehög, 2679/(1005+2679)=72,7%

Varför ljuger man?
Citera
2020-05-04, 10:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja tyvärr, de äldre i Sverige står inte högt i kurs hos många, vi är, (mig och dig undantagna) ett folk som inte brur sig om de äldre.
Jag bryr mig inte om de äldre som grupp mer än någon annan, men jag ser problemet med detta beteende. De svagaste äldre lider om vi andra är för egoistiska/snåla.
Citera
2020-05-04, 10:59
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Har du besökt ett äldreboende de senaste åren? Fast anställd personal är oftast utarbetad, och det är mycket svårt att ringa in vikarier vid sjukdom. Och när vikarier finns att tillgå, så är det tyvärr ofta personer som inte är motiverade att utföra det tunga och slitsamma arbetet.

Så att fler personal inte skulle kunna utföra ett bättre jobb vad gäller smittskydd stämmer inte.
Men självklart ska kommunen se till att skydd finns i tillräcklig mängd.

Detta gäller varje år, influensan och dess lunginflammationer skörda många liv - men ingen utanför verksamheten tycks bry sig om detta i större omfattning.
Att bekämpa smitta är inget som förbättrar livskvalitén för de boende. Snarare tvärt om.

Mer personal skulle garanterat förbättra livskvalitet för de boende och den befintliga personalen. Jag är dock tveksam till att det per automatik nämnvärt skulle förändra spridningen av sjukdomar.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det kommuniceras och gissas och skarvas på flera olika nivåer just nu.

Det är mkt svårt för oss gräsrötter att hålla ordning på FHM, regeringen, media, propaganda och spridda autonoma röster.

Ja, alla borde skyddas, men eftersom vi omedelbart övergav den sk försiktighetsprincipen, blir det en väldigt kaotisk situation. Alla gissar, inklusive FHM, vars jobb det är att inge någon sorts förtroende...

Att myten om flockimmunitet satt sig så hårt i folkmedvetandet är fö fascinerande.

Vi vet inte om och hur den funkar.

Att flockimmunitet kommer att uppstå, bara vi alla marineras i viruset, är bara en gissning.

Har man otur dör man bara, knall och fall, vilket tom händer unga människor (under 30 år).

Enstaka unga människor utan synbara riskfaktorer stryker med.

Det är fortfarande osäkert läge och rysk roulette på hög nivå.

17 personer under 50 har dött varav den absoluta majoriteten av dessa hade en eller flera risksjukdomar. Kvar finns 1-3 personer under 50 utan synbara riskfaktorer. Om någon av dessa dessutom var under 30, framkommer inte av Socialstyrelsens sammanställning.

Det finns all anledning att ta den här krisen på allvar, men det finns också all anledning att inte sprida panik med kryddade uppgifter. Det kan leda till mer död för åldersgruppen du refererar till.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja tyvärr, de äldre i Sverige står inte högt i kurs hos många, vi är, (mig och dig undantagna) ett folk som inte brur sig om de äldre.

Det är komiskt att se folk gråta för att de äldre inte behandlas bra samtidigt som ingen av de som gnäller själva är beredda att ta hand om sina äldre. Jävla idioter som vill att staten ska göra allt åt dem.
Citera
2020-05-04, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det var inte det som var poängen. Enligt dig skulle det inte göra nån skillnad ifall fler och fler vaknar och inser att FHM begår brott. Inte bara att "enligt dig" inte skulle hända nåt. Utan du påstod till och med att "du vet". Men du vet förstås inte ett skit. Dina 9 år av liv är alltså inte tillräckligt med livserfarenhet.

Du vet inte, men jag vet.
Det var trots allt lite kul att höra dig förklara för mig vad du anser att jag menar.
Men som vanligt när du skriver blir det fel.
Läs därför igen. Långsamt. Och ta hjälp av en vuxen den här gången om du fortfarande har svårt att förstå innebörden av texten.

Värmeljus utanför FHM kommer inte få Anders Tegnell åtalad för folkmord. Ett tips om ”aktionen” till The Guardian och annan utländsk media kommer inte heller ha någon betydelse.
Ingenting du eller någon annan gör, skriver eller skriker kommer leda till att Anders Tegnell blir åtalad för folkmord.
Anders Tegnell inför tribunalen i Haag kan du fortsätta drömma om på ditt pojkrum, men det stannar vid just det; en naiv, för att inte säga verklighetsfrånvänd, dagdröm.

Igen... Du vet inte. Jag vet.
Senast redigerad av Promeneramera 2020-05-04 kl. 11:09.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Omsorgen för våra äldre, denna tråden ger sken av att den finns. Men det ser inte ut så i samhälllet i stort.

I tråden används omsorgen som ett svepskäl för att kunna kritisera beslut och myndigheter tror jag.

Eller så är det så enkelt som att alla vi som tar detta seriöst sitter hemma.

Personer som ser på stan som skiter i vilket sitter knappast på Flashback och argumenterar för att FHM är idioter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jobbar själv på ett av Sveriges största tech bolag och vi alla har jobbat hemma i 1,5 månad. Vi kör på som vanligt men på distans, möten efter möten efter möten efter möten. Same same

Alla dessa meningslösa jävla möten fortsätter nästan som vanligt på mitt jobb också. Jag undrar vad det var för amerikansk managementskojare som uppfann det här med att alla ska ha massa möten om allt och ingenting, hela jävla tiden. Västvärldens produktivitet hade nog kunnat ökas med 100 procent på ett par veckor om man skrotade 90 procent av alla möten.

Inte ens corona verkar dock kunna ta död på detta mötesvansinne.
Citera
2020-05-04, 11:02
Medlem
Intressant artikel, som till stor del handlar om vad vi inte vet:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-genetiska-orsaker-kan-gora-att-vissa-drabbas-sarskilt-hart-av-corona/

Det finns fn ingen samlad godkänd forskning som förklarar vad viruset är och vad det gör.

Att vi i denna öppna och obehagliga situation tror att vi är på väg mot utplaning och flockimmunitet, och att vi väljer att idolisera Tegnell och FHM (som gissar lika bra som ve som helst) är otroligt.

Och att vi inte reagerar när regeringen släpper in skiten, utan kunskap, logistik och planering, det är ännu mer otroligt.

Förloppet i korthet:

"Tjena, vi bär på ett okänt farligt virus, och du känner inte oss, men får vi komma in och fika? Vi är tjugo personer ..."

"Ja, för fan, jag blir nog immun, och sambon och ungarna också ... ni kan sova på golvet"

Hanteringen är inte på en högre nivå.

Vinner sossarna nästa val flyttar jag utomlands.
Citera
2020-05-04, 11:02
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Att bekämpa smitta är inget som förbättrar livskvalitén för de boende. Snarare tvärt om.

Mer personal skulle garanterat förbättra livskvalitet för de boende och den befintliga personalen. Jag är dock tveksam till att det per automatik nämnvärt skulle förändra spridningen av sjukdomar.
Att bekämpa smitta förbättrar den kvarvarande livskvaliteteten genom att man faktiskt får det sista året.

Men självklart kan åtgärderna försämra den upplevda kvaliteten.
Citera
2020-05-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/region-stockholm-haller-presskonferens/
Stockholm besked: Antalet utskrivna ökar

Det här stämmer ju inte, death rate i Sverige är fortfarande jättehög, 2679/(1005+2679)=72,7%

Varför ljuger man?

För att regimen i Sverige och hela vårt samhälle och världsordning bygger på lögner och består av lögnare? Vad ska de annars göra? Tala sanning och göra rätt?!
Citera
2020-05-04, 11:03
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det hoppas jag också på. T.o.m. TV4 förklarade Trumps uttalande med att det är valår och hakade inte på konspirationen.

Här är forskningsläget:

https://nextstrain.org/help/coronavirus/FAQ#what-is-the-origin-of-the-covid-19-virus
https://www.vox.com/2020/3/4/21156607/how-did-the-coronavirus-get-started-china-wuhan-lab
https://www.vox.com/2020/4/23/21226484/wuhan-lab-coronavirus-china
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9?sf231596998=1#Sec8

Finns säkert fler källor.

Ja, och SARS var heller inte en labbprodukt:
SARS coronavirus (SARS-CoV) – virus identified in 2003. SARS-CoV is thought to be an animal virus from an as-yet-uncertain animal reservoir, perhaps bats, that spread to other animals (civet cats) and first infected humans in the Guangdong province of southern China in 2002.
https://www.who.int/ith/diseases/sars/en/

Och där kommer man in på det som konspiratörerna måste förklara för att deras hypoteser ska hålla. Det är högst osannolikt att COVID19 hoppat över till människa direkt från fladdermössen även om föregångare finns hos dem. Det måste ha funnits en mellanvärd.

Laboratoriet i Wuhan forskar på fladdermössceller.
Det som kommer vara besvärande för alla som tror att viruset hoppade från en fladdermus till människa när man ska redovisa de 4% i Coronaviruset som inte hör dit.
Jag litar till de forskningar som gjorts och varför skulle dom ljuga? Det kommer att bli intressant att se hur dom ska presentera dessa 4% till allmänheten!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in