2020-05-04, 10:51
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nej folk i allmänhet har ju inte brytt sig om äldre såsom man gör just nu. Det är ju bara att titta här i tråden där folk rasar över "folkmordet" på våra äldre äldre. Var fanns den omsorgen tidigare??
Omsorgen för våra äldre, denna tråden ger sken av att den finns. Men det ser inte ut så i samhälllet i stort.

I tråden används omsorgen som ett svepskäl för att kunna kritisera beslut och myndigheter tror jag.
Citera
2020-05-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"...vi har att göra med en svår mycket allvarlig sjukdom,

som för varje dag vi lär känna den,

desto mer allvarligt tar vi på den."

- Björn Eriksson

https://www.youtube.com/watch?v=-FV4p1x9vkA

Suck, tänk om myndigheterna kunde agerat kraftigare och tidigare utifrån försiktighetprincipen,

stoppa inresande, riktiga karantäner, smittspårning, kanske t om en lockdown,

alla tecknen och info på detta fanns ju redan där!

Jag gissar att strategin påverkades av politiska intressen från början.

Att ta rappa, skarpa beslut på denna nivå är inte utmärkande för vår statsminister.
Jag tror inte att regeringen vågade vara skarp, sortera inresande, reagera dag 1 osv.
Jag tror att Sveriges situation grundar sig i en katastrofal felbedömning.
FHM:s svammel och alla spretiga debatter grundar sig nog på den ...
Vi gjorde fel från första början, och nu rafsar vi ihop spillrorna.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tror nog att man får hoppas på en organisk, naturlig återhämtning för denna typ av verksamheter.
Tyvärr har många innehavare blivit av med alla sina besparningar, och i värsta fall sitter de med skulder som de inte kan betala. I värsta fall har verksamheten drivits som en enskild firma, då är inte konkurs en vettig lösning.

Men att kontoren kan öppna upp, det kommer att ske ganska omgående när väl det första företaget tar detta steget, vilket borde komma snart.
(Helt galet, Spotify som exempel har 5000 anställda i Stockholm som arbetar hemifrån i dagsläget. Vad gör alla dessa? )

Jobbar själv på ett av Sveriges största tech bolag och vi alla har jobbat hemma i 1,5 månad. Vi kör på som vanligt men på distans, möten efter möten efter möten efter möten. Same same
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Det är uppdaterade siffror för söndagen och inlagda i deras diagram. Det är ingen stor region i sig och helgsiffror har inte vart ett problem tidigare.
Jag har inte tittat så noga på just intensivvårds statistiken. Men i den övriga statistiken så brukar fallen som rapporteras varje dag vara ganska jämt spritt mellan dagarna en vecka bakåt. Menar du att de inte har samma problem med intensivvårdsstatistiken?
Citera
2020-05-04, 10:53
Medlem
DikTs avatar
Bra och balanserad genomgång av Tegnell/FHM i Kvartal av Jörgen Huitfeldt

Citat:

Hur bedömdes hotet från början?
Hur bidrog den bedömningen till hur väl rustade vi sedan stod när hotet materialiserades?
Hur stor skada har människor i Sverige åsamkats så här långt jämfört med i andra jämförbara länder?
Har de besked som getts om fakta varit korrekta?
Hur påverkar svaren på ovanstående frågor förtroendet för de besked som ges framåt?

Med svaren:
- Fel
- Påverkade sannolikt något
- Stor
- Nej inte alltid
- Sannolikt negativt

https://kvartal.se/artiklar/16415/
Citera
2020-05-04, 10:54
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Omsorgen för våra äldre, denna tråden ger sken av att den finns. Men det ser inte ut så i samhälllet i stort.

I tråden används omsorgen som ett svepskäl för att kunna kritisera beslut och myndigheter tror jag.

Ja tyvärr är det nog så.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jobbar själv på ett av Sveriges största tech bolag och vi alla har jobbat hemma i 1,5 månad. Vi kör på som vanligt men på distans, möten efter möten efter möten efter möten. Same same
Jag lider med dig. Själv anser jag att möten är ett ont som i möjligaste mån skall undvikas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag tycker det är rent skämmigt att stadsepidemiologer säger en sak och Björn Eriksson säger en annan sak om sjukdomen.

Björn Eriksson säger att sjukdomen kan slå i alla åldrar och att den är oförutsagbar, att ingen ”går säker”. Och Giesecke och Tegnell pratar bara om att skydda 70-plusare. Det känns ju som att alla borde skyddas.

Eller så har sjukvården i Stockholm bara lessnat på alla som envisas med att trängas på krogen så de vill skrämma upp folk lite.

De kontakter jag har i sjukvården, inte stockholm, säger samma som Björn Eriksson.

Snabba förändringar och oberäkneligt, från lugnt till allvarligt på nolltid och svåra symptom med bla. proppar och hjärtmuskelinflammation, lågt antal lymfocyter samt yngre dödsfall, samt ett visst mått av vanmakt inför c19.

Känns som Björn beskriver samma som jag fått beskrivet från annat håll, jag väger samman det jag hör och han känns trovärdig, annars måste jag förkasta vad mina kontakter säger med och då är det ju en konspiration bland mina vänner..
Citera
2020-05-04, 10:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Frågan är vad dom allra flesta kommer att säga när Trump sannolikt blir den första presidenten att gå ut med vad de övriga 4% i Coronaviruset innehåller? det finns flera forskningar som analyserat Coronaviruset och kommit fram till samma slutsats, förutom det konstaterade båda forskningarna att viruset kommer från ett laboratorium pga av dessa 4% i Coronaviruset.

Jag ser fram emot att detta tas upp och redovisas seriöst.
Det hoppas jag också på. T.o.m. TV4 förklarade Trumps uttalande med att det är valår och hakade inte på konspirationen.

Här är forskningsläget:

https://nextstrain.org/help/coronavirus/FAQ#what-is-the-origin-of-the-covid-19-virus
https://www.vox.com/2020/3/4/21156607/how-did-the-coronavirus-get-started-china-wuhan-lab
https://www.vox.com/2020/4/23/21226484/wuhan-lab-coronavirus-china
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9?sf231596998=1#Sec8

Finns säkert fler källor.

Ja, och SARS var heller inte en labbprodukt:
SARS coronavirus (SARS-CoV) – virus identified in 2003. SARS-CoV is thought to be an animal virus from an as-yet-uncertain animal reservoir, perhaps bats, that spread to other animals (civet cats) and first infected humans in the Guangdong province of southern China in 2002.
https://www.who.int/ith/diseases/sars/en/

Och där kommer man in på det som konspiratörerna måste förklara för att deras hypoteser ska hålla. Det är högst osannolikt att COVID19 hoppat över till människa direkt från fladdermössen även om föregångare finns hos dem. Det måste ha funnits en mellanvärd.

Laboratoriet i Wuhan forskar på fladdermössceller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du talar för döva öron. Folk i tråden umgås med alla de känner eftersom Tegnell inte förbjudit dem. De brukar sitta tillsammans på kvällarna och gnälla på FHMs slappa restriktioner.

Jag vet, men tänkte att det kanske finns någon här inne som förstår..

Jag undrar var de tog vägen som skrattade åt mig, när jag i helgen berättade att det är vikande kurvor för Stockholm?
Men regionen kanske mörkar också... vem vet?!
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Ja tyvärr, de äldre i Sverige står inte högt i kurs hos många, vi är, (mig och dig undantagna) ett folk som inte brur sig om de äldre.
Citera
2020-05-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Skall jag vara helt ärlig, jag ser gärna att Kina jämnas med marken.

Men visst, Trump gör ju detta för att vinna ett val

Trump är som pojken som ropat på vargen, och nu är han inte trovärdig längre. Särskilt i Europa, och i det demokratiska partiet. Vi avskyr Trump, hans sätt och det han står för.

Nu måste denna slutsats om hur viruset drabbade oss bevisas ordentligt. Folk litar inte längre på Trump och hans USA. Det är faktiskt lika illa för vår säkerhet som denna Pandemi.

Jag tror på att detta är ett virus som smitit ut från ett laboratorium. Det trodde jag på redan för flera månader sedan när ryktet spreds i utländsk media. Det var ett kort inslag på nyheterna, som bara visades en gång, där en ung kinesisk kvinna var mycket indignerad över att ryktet sprids om att kineser äter Fladdermöss och annat äckligt. De kineser jag haft med att göra tänker inte som oss i västvärlden. De är trevliga, men tokiga.

Det är hur kinderna hanterat viruset, som visar att de visste mer om viruset än vad de förmedlat för världen. Kineserna tog till hårdhandskarna för att hindra smittspridning, hamstrade sjukvårdsmaterial och var hemliga i allt som pågick. Kineserna struntade i övriga världen, och har kommit med flera lögner där de skyller på USA som smittspridare. Det är också märkligt med Kinas inblandning i WHO, hur de manipulerar fram folk som går i deras ledband.

Jag tycker faktiskt att Kina ska betala för denna Pandemi med höga tullar. I framtiden måste väst iaktta försiktighet med vad vi låter kineser tillverka, eftersom de stjäl vår teknologi. Det är miljösmart att minska på transporter, och rörligheten av farsoter som i alla tider kommit just från Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in